Ceny energií rostou z úrovní „velký špatný“ na „Apocalypse Now“ - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení , příspěvky 51 až 100

 Hodnocení:      0 1 2 3      
Diskutující:
Návod    
 

Okomentovat na facebooku


Výpis příspěvků 51 až 100 (117)
 
spíše nečíst (42) 23.08.22 12:26  Jarek  (246982)

Musí se něco stát

Jestli razítek názor, že vždy musíme lézt někomu do ... a nemůžeme si stát za vlastními zájmy tak se raději neozývejte.

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (42)
Vaše doporučení:
přečíst (31) 23.08.22 14:33  Dacan Strom  (241183)

Musí se něco stát

V našem zájmu je být co nejdál od tRuska a mít s ním co nejméně společného.

Dosavadní doporučení: přečíst (31)
Vaše doporučení:
přečíst (28) 23.08.22 16:23  KoJaK  (200930)

Musí se něco stát

Vy jste zcela nepochopil, že blahobyt Evropy je tak nějak závislý na surovinách z Ruska a výrobcích z Číny. Nikdo nemá odpověď, jak nahradíme tyto suroviny z Ruska, ale vy se chcete držet co nejdále. Já ne. Takže dle vašeho myšlení, přestaňte jezdit autem, protože benzín pochází z ruské ropy, netopte plynem, protže ten je taky ruský, vlastně i prodejte auto, protože většina hliníku na jeho výrobu pochází také z Ruska atp ... lidi jako vy, si nevidí ani na špičku nosu, papouškují nesmysly politiků, kteří zcela zjevně slouží režimu, který je 100x horší jako ten v Rusku! 

Dosavadní doporučení: přečíst (28)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (13) 23.08.22 17:42  Dacan Strom  (213907)

Musí se něco stát

Rusko ovládá necelá 4% zemské kůry a tomu odpovídá i množství ovládaných surovin. Sice vykrádá a drancuje Afriku, tak, jak dřív drancovali Rusáci Východní Evropu, ale všeho dočasu, ... i v Africe poženou tu ruskou verbež sviňským krokem.

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (13)
Vaše doporučení:
přečíst (12) 23.08.22 17:02  Kevlar  (240307)

Musí se něco stát

Doba před rokem 1980. Ruský plyn do západní Evropy ještě neproudil. Evropská průmyslová výroba přitom byla velmi silná - podstatně energeticky náročnější než je dnes - těžký průmysl, ocelářství, hutě,...... Prakticky nic se ještě nevyrábělo v Číně. Jak to ta západní Evropa tehdy zvládala - bez ruského plynu?

Dosavadní doporučení: přečíst (12)
Vaše doporučení:
určitě přečíst (12) 23.08.22 19:47  PJPrince  (245714)

Musí se něco stát

Pokud to není řečnická otázka, je to zbytečná otázka. Fungovalo to proto, že hybnou silou byla ekonomická efektivita, ne ESG za každou cenu. Evropa začala jít do řiti přesně v tu chvíli, kdy si začala myslet, že ekonomická efektivita je přežitek. Neříkám, že to je vše, že to jediná hodnota, ale hodit ji za hlavu a žít v iluzi, že třeba budeme všichni jezdit elektromobily... To jsou takové hovadiny zjevně nerealizovatelné po 5 minutách práce s Excelem, že to prostě jinak dopadnout nemohlo. Bral bych současnou situaci jako varování a motivaci k tomu dělat věci jinak. Ale to se neděje, viz Fiala, celý Brusel, většina Německa atd. Nulové poučení, za vše může "někdo jiný".

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (12)
Vaše doporučení:
určitě přečíst (11) 23.08.22 20:15  JendoSlaff  (245807)

Musí se něco stát

Souhlasím s Vámi. Vláda jenom říká, že je všechno vpohodě a všechno vyřeší. Pak plácá kraviny a nedokáže jasně občanům vysvětlit, jakýže to má plán. Největší problém ale vidím v tom, jak se lidé spoléhají na to, že "vláda bude něco dělat." Občané by měli vědět,  že jsou svéprávní a utváří svůj osud - ať už v dobrém, či ve zlém. Vláda by jim v tom ale měla lidem pomoct.

To co se ale děje je to, že všem kdo se snaží zabezpečit, dá vláda přes prsty. Myslel jsem si, že s energetikou to do budoucna pár let nebude úplně růžové. Tak jsem si koupil akcie ČEZu a naházel soláry na střechu ať musim elektřinu řešit jenom 1/4 roku. A ejhle, vláda začne plácat do médií skazky o tom, jak zdaní a pak vyvlastní ČEZ a peníze které z něho získá rozdá lidem, aby měli na energie == aby mohli podpořit inflační spirálu růstem cen energií. Ještě štěstí, že jsem diverzifikoval do bank.. no, asi moc ne, ty taky seškrtá. Asi jsem se měl na to ... úspory hodit do automatu na Rozvadově, zbytek roztočit v Moulin Rouge a zajet si na dovču. Teď moje úspory vezme vláda a podpoří s něma inflační spirálu. Diverzifikoval jsem samozřejmě i jinam, ale stejně mi to ... Timhle se akorát podporuje to, aby lidi nemysleli na budoucnost, neinvestovali a všechno prožrali.

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (11)
Vaše doporučení:
přečíst (0) 24.08.22 10:58  Dacan Strom  (241183)

Musí se něco stát

Soláry na střeše nic nevyrobí, potřebujete měnič, který stojí stejně, jak ty soláry s poloviční životností a baterku s podobnou výdrží a ještě horší cenou, takže po návratu investice následuje nákup nové baterie a měniče prakticky za skoro stejnou cenu, čímž se úspora blíží k nule, pokud nevydrží současné ceny elektřiny.

To už se víc vyplatí nakoupit místo toho akcie ČEZ a z dividend platit účty za elektřinu, ... pokud vás vláda o ně neobere, přece je to ODS, zhouba drobných akcionářů. ;)

Dosavadní doporučení: přečíst (0)
Vaše doporučení:
přečíst (0) 24.08.22 11:13  JendoSlaff  (242294)

Musí se něco stát

Bejvávalo, docela se to hnulo kupředu. Počítal jsem si návratnost při současnejch cenách na kterejch jsem podepsal fixaci do dubna 2023 (cca 7 kč/kWh), vycházelo mi to na 3.2 roku. Podařilo se mi to sehnat za velmi rozumný peníz a hodit na střechu svépomocí. Plánovaná životnost měniče je 15 let, záruku mám na 10 let. Panely mají záruku na 25 let. Samozřejmě, dá se to udělat i tak, že na tom člověk tratí boty. Dal jsem si pozor, aby to tu ekonomickou návratnost mělo.

V tu dobu když jsem si to tam házel to mělo návratnost srovnatelnou s Burzou (~10% ročně). Rozhodnutí místo na PX lézt na střechu bylo motivováno tím si rozložit rizika a snížit expozici trhu pro případ méně optimistického vývoje. Dnes si říkám, že jsem s tím rozhodnutím měl asi docela kliku. Teda pokud se vláda po tom ČEZu nerozhodne znárodňovat i panely. :D

Dosavadní doporučení: přečíst (0)
Vaše doporučení:
přečíst (0) 24.08.22 11:16  JendoSlaff  (242294)

Nic nevyrobí

K té výrobě - mám spotřebu s rodinkou 2MWh elektřiny ročně (žijeme skromně, nemáme palác). Panely co mám na střeše za rok vyrobí 4MWh. Nemluvím o papírových hodnotách, ale o hodnotách z reálného provozu.

Dosavadní doporučení: přečíst (0)
Vaše doporučení:
přečíst (0) 24.08.22 12:03  Dacan Strom  (241183)

Nic nevyrobí

Spotřeba ze sítě klesne na cca 500 kWh (v zimě vám to barák neutáhne) a pokud nemáte virtuální baterii, tak tam bude o dost vyšší cena, protože stálé platby zůstanou. Jinak je to tak, jak jsem psal - měnič a baterka má poloviční životnost, jak panely při stejné ceně (podle kapacity baterky a typu měniče). Na novou baterku a měnič už ale dotaci nedostanete. Leda že byste si koupil další panely a měnič a baterku na celkovou kapacitu (jestli to dotace umožňují, a jestli za 10-15 let nějaké dotace ještě budou, ...)

Dosavadní doporučení: přečíst (0)
Vaše doporučení:
přečíst (2) 24.08.22 12:20  JendoSlaff  (242294)

Nic nevydělá

S tím poklesem ze 2MWh na 500 kWh ročně ze sítě máte pravdu. V létě za to naopak do sítě dodám a to docela ranec relativně oproti spotřebě. Momentálně jsme v létě jakožto kontinent pálili plyn, který by jinak skončil v zásobnících. Já jsem svou investicí tento "propal" snížil o 2.5MWh elektřiny, což je cca 4MWh plynu. Docela férové za odběr 500 kWh elektřiny v zimě. Někteří dodavatelé už toto zohledňují tím, že si člověk může do výše své roční spotřeby zpětně vykupovat za výhodných podmínek elektřinu, co dodal do sítě. Přijde mi to jako win-win.

Uvidíme, kolik za 10 let budou stát baterie. Zatím jejich cena v posledním desetiletí letěla dolů o cca 15% ročně. U měniče záleží na kvalitě zpracování. Je to všechno čína, ale nějaká je dělaná poctivějš. Netvrdím, že FVE jsou samospásné a že je to nějakej zaručenej arcivejvar. Říkám, že je to investice, která stojí za zvážení a která nabízí cestu jednotlivcům jak snížit závislost na síti a zároveň jí ulehčit. Jako každá investice, tak i tato má svá rizika a nese riziko vzniku ztráty. Přijde mi to ale jako zajímavý hedge na růst cen elektřiny. Jak už jsem psal výše, koupil jsem si jako hedge i nějaké ty akcie ČEZu. Uhelná elektrárna se mi halt na zahrádku nevejde. :D

Dosavadní doporučení: přečíst (2)
Vaše doporučení:
určitě přečíst (3) 24.08.22 13:28  Dacan Strom  (241183)

Nic nevydělá

Máme podobnou spotřebu a uvažuji taky o FVE, ale bydlím v památkové rezervaci (mimo ochranné pásmo) a FVE jsem tu ještě u nikoho neviděl, tak to asi neprojde, .... :(   Památkáři dělají pakárnu kvůli blbostem, co nejsou ani vidět, tak si nedělám iluze o panelech o desítkách m2, možná za pár let budou použitelné průhledné perovskitové články, to by snad prošlo, ale zatím mají mizernou životnost, ...

Blíží se důchod a chci přejít z vytápění dřevem a něco fyzicky méně náročnějšího, tak asi TČ a 10 MW? FVE, ... uvidíme. Jsem strojař, tak si možná zbastlím nějakou kogeneraci, nebo VE, ... v důchodu se nudit nebudu. ;)

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (3)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (1) 24.08.22 14:11  JendoSlaff  (235799)

Nic nevydělá

Tak za napsání úřadu přes datovku člověk moc času nedá, za zkoušku by to možná stálo. ;) V budoucnu snad budou i nějaké cenově dostupné tašky (něco jako https://www.wienerberger.com/en/stories/20220126-photovoltaic-on-roof-netherlands.html). Viděl jsem už i prototypy barevně tónovaných solárních panelů - sice nižší výkon, ale lepší estetická stránka. Pokud se to zkombinuje, je možné, že tu za pár let bude červená fotovoltaická taška pro budovy v památkových rezervacích. Samozřejmě cenová návratnost takovéhoto řešení je v tuto chvíli bohužel naprosto tristní.

Po tom co se děje letos bych si asi na Vašem místě instaloval TČ + nízkoteplotní okruh vytápění (lepší účinnostní faktor TČ při ohřevu na 35 °C). Ale kotle/krbu na dřevo bych se fakt nezbavoval. :D

Držím palce, snad naleznete řešení na energetický hedge, které bude vyhovovat Vašim požadavkům. :)

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (1)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (1) 24.08.22 17:14  Dacan Strom  (213907)

Nic nevydělá

Dřeva mám na 5 let, tak mě to nijak netlačí, prozatím doděláme zateplení, až klesnou ceny,  ...

Střecha je nová, tam tašky měnit nebudu, navíc to má mizernou účinnost a na m2 jen zlomek výkonu oproti panelu. Podlahy máme taky nové, nechce se mi to rozkopávat, ...

Možná to fakt nechám až na ten důchod. :D

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (1)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (1) 24.08.22 20:36  JendoSlaff  (245807)

Nic nevydělá

Já jsem vo čerpadlu přemejšlel, nakonec jsem se rozhodl zůstat u plynu. Radost z toho nemám, ale protopim relativně málo a bylo mi líto staré podlahy v obejváku po původních majitelích - poctivé dřevo. A taky těch prachů na to podlahové vytápění teda :D Dokud to drží, tak ať se to amortizuje. Za těch pár let bude situace jasnější.

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (1)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (1) 24.08.22 23:05  Dacan Strom  (213907)

Nic nevydělá

Jo, třeba se začnou těžit břidlice i v Evropě a třeba se tu začnou těžit hydráty metanu, nebo nebude stát metr hlubinného vrtu milion, ...

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (1)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (3) 23.08.22 22:58  Dacan Strom  (213907)

Musí se něco stát

Zatím vláda ještě nic moc neudělala a to je to nejlepší, na co má. V zásobnících je dost plynu do jara a pak se uvidí, jen žádnou paniku a zmatky.

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (3)
Vaše doporučení:
přečíst (6) 23.08.22 23:22  Aleš Teplý  ales_tzavinacvolny.cz  (245810)

Musí se něco stát

Jen drobná korekce: v německých zásobnících plynu na českém území je dostatek plynu německých obchodníků, určený pro německé zákazníky.
To jaro je pro zákazníka z ČR čistou iluzí.

Dosavadní doporučení: přečíst (6)
Vaše doporučení:
přečíst (3) 24.08.22 08:55  JendoSlaff  (242294)

Žádost o podklady

Můžete dohledat a poskytnout nějaká data včetně podkladů, že to ČR do jara nevydrží. Pokud si dáte tu práci, tak já na oplátku zkusím najít podklady podporující doměnku, že by vydržet mělo. Mohla by pak z toho bejt zajímavá a plodná diskuze pro obě strany. Co Vy na to? ;)

Dosavadní doporučení: přečíst (3)
Vaše doporučení:
přečíst (6) 24.08.22 10:27  Aleš Teplý  ales_tzavinacvolny.cz  (245810)

Žádost o podklady

Bohužel detailní podklady k zásobníkům nemám, jen vím:
- všechny zásobníky v ČR vlastní německé firmy, krom jednoho - který napůl vlastní Gazprom a MND
- němečtí obchodníci (RWE, EON) s jistotou v zásobnících na našem území skladují
- Německo už dříve prohlásilo, že o plyn v zásobnících se dělit nebude (nepochybně tak chápou i plyn v zásobnících na našem území - plyn je zkrátka německý)
- nějakou část plynu v zásobních má vláda ČR (na 5 mrazivých dnů), něco určitě mají i čeští obchodníci (ČEZ, PRE) - bohužel množství neznám
Každopádně kalkulovat s celým objemem zásobníků na našem území pro ČR je jen kolosální vládní dezinformace.

Dosavadní doporučení: přečíst (6)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (4) 24.08.22 12:24  Dacan Strom  (241183)

Žádost o podklady

Část kapacity mají Slováci a Gazprom o svou část přišel kvůli její nevyužití a musel ji dát do aukce. Do aukce musí dávat část kapacity všichni majitelé zásobníků (podobné u mobilních sítí), takže každý dodavatel plynu na českém trhu si nějakou kapacitu může zajistit i bez fyzického vlastnictví zásobníku. Vláda chtěla nějaké kapacity nakoupit a pak nakoupit plyn do státních rezerv, ale nevím, v jakém to je stavu, nejspíš to vyšumělo, jako ostatní utrpěné nápady pětikulky, ...

Jinak samozřemě, že těch samotných cca 3mld plynu by do jara nevydrželo, myšleno to bylo v tom smyslu, že to umožní přežít na dodávkách z LPG (dalších 3 mld v kapacitě terminálu v Holandsku), které logicky nebudou mít takové objemy, jako plynovod, co sem vede z Ukrajiny. Zbylé 1-3 mld m3 roční spotřeby jsou v dalším jednání (v EU jsou desítky jiných terminálů a další se staví). Zásobníky v ČR vlastní většinou česká pobočka RWE, takže plyn v nich je "český" a pro české zákazníky RWE, Němci ať si pořídí zásobníky v Německu.

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (4)
Vaše doporučení:
přečíst (1) 24.08.22 13:20  Aleš Teplý  (245810)

Žádost o podklady

Se Slovenskem jako vlastníkem máte pravdu - na to jsem zapomněl - zásobník v Dolních Bojanovicích je napojen jen na jejich soustavu.
Gazprom zůstává 50 % vlastníkem zásobníku v Dambořicích - jen kapacitu může využít jiný obchodník.
V Uhřicích ještě má být zásobník 100% vlastněný MND. Zbytek zásobníků patrně vlastní RWE (jaká pobočka je podle mne irelevantní - do Německa z těchto zásobníků také dodávají).
S LNG je několik problémů (taky jsem si to spletl s LPG - to je jiný plyn - "petroleum" gas):
- pokud vím, není dosud zajistěn těžař plynu (Katar nabízel rok 2024)
- nejsou dosud zajištěny tankery převážející LNG
- s LNG se jedná o "swap" obchod - kdy někdo jiný fyzicky odebere plyn z Holandska a ČR by si odebralo stejné množství ruského plynu. Když ruský plyn nebude, není možné realizovat.
Našel jsem odkaz k zásobníkům:
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/mapa-zasobniky-plynu-v-cesku/r~aa46490c040d11eda25a0cc47ab5f122/

Dosavadní doporučení: přečíst (1)
Vaše doporučení:
přečíst (2) 24.08.22 17:33  Dacan Strom  (213907)

Žádost o podklady

Swap není nezbytně nutný a když nebude plyn ruský, může být norský, katarský, nigerijský, americký, ... a pro příští zimu už s ruským plynem nepočítají vůbec. Trubky jsou propojené a když jsme dostali plyn do ČR z chorvatského terminálu, tak to půjde i z toho holandkého.

Vláda jednala na jaře v Jordánsku, kde bychom vybudovali LNG terminál a Jordánci by navýšili svou produkci, případně by šlo využít nově objevená ložiska Izraele, Malty, Řecka, ...

Těžařů bude víc a tankery se staví na plný výkon loděnic. Nikdo netvrdí, že vše půjde lusknutím prstu, ale taky bych z toho nedělal neřešitelný problém, pro současnou hysterii fakt není důvod a katastrofické scénáře jsou jen pro vyšší přínos z reklam.

Dosavadní doporučení: přečíst (2)
Vaše doporučení:
přečíst (2) 24.08.22 22:06  Aleš Teplý  (245810)

Žádost o podklady

Obávám se, že ten swap bude technicky nutný - proč by ho jinak používali.
Nestačí, že trubky někudy vedou - musí být i volná kapacita "správným" směrem. Já bych si tipnul, že dopravu plynu z Holandska do ČR nikdo neprojektoval (neměl důvod).
Rusko dodávalo 40 % plynu do Evropy - takovou kapacitu "v záloze" určitě nemají LNG dodavatelé ani v součtu. Navíc o kapacitu LNG se musíme "prát" se dřívějšími odběrateli (kteří navíc mohou mít kontrakty). A plné zprovoznění největšího amerického LNG terminálu (po jarní havárii) se odsouvá z října na březen.
Určitě existuje snaha situaci řešit - ale bude to nějaký čas trvat - minimálně 2-3 roky - otázka je, kolik průmyslu závislém na energiích bude v EU po této době ještě fungovat.

Dosavadní doporučení: přečíst (2)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (1) 24.08.22 23:18  Dacan Strom  (213907)

Žádost o podklady

Z Holandska to k OPAL plynovodu není zase tak daleko a u něj staví Němci taky terminály LNG, já jen píšu, že swap nebude vždy nutný, ne, že se nebude využívat vůbec.

Když si rozvodná a distribuční síť poradí s desetitisíci elektrárnami, tak si poradí i evropská síť plynovodů s desítkami zdroji plynu.

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (1)
Vaše doporučení:
přečíst (2) 24.08.22 13:51  Dacan Strom  (241183)

Žádost o podklady

Kapacity terminálů a flotily LNG se rozšiřují (loděnice jedou na plno a produkce je vykoupena na mnoho let). Spousta nezávislých tankerů se přesunula z Pacifiku, do Atlantiku, kde víc vydělají, díky Evropě. V zásobování plynem dochází ke změnám, nikdo nemá nasmlouvané 100% spotřeby, vždy je tam nějaká rezerva a navýšení dodávek do Číny a Indie z Ruska (+Kanady, Austrálie, ...) uvolní kapacity u Arabů a v Africe, jedná se o nějakých 150-200 mld m3, to je pár procent světové těžby plynu. Většina těžařů by mohla zvýšit těžbu a kapacity během pár měsíců, ale logicky chtějí investice pojistit dlouhodobým kontraktem, do čehož se debilním vyjednavačům EU nechce. Nejspíš čekají, že se to v Rusku a na Ukrajině srovná a všechno bude, jako dřív. Nebude! EU se musí zbavit závislosti na jednom dodavateli bez ohledu na to, kdo bude ovládat ta ložiska. Nikdo nesmí dodávat víc, jak 15-20% celkové spotřeby EU, nebo jednotlivých států, bez ohledu na to, o jakého dodavatele půjde. Energetická bezpečnost by měla být prioritou EU, ne nějaké zelené fantasmagorie.

Rusku se vyplatila investice do konspiračních webů a zelených pomatenců, v EU je přes 80 bilionů m3 plynu, ale nikdo si ho netroufne kvůli hysterii aktivistů těžit a s hydráty metanu, geotermální energií a jádrem je to to samé.

Dosavadní doporučení: přečíst (2)
Vaše doporučení:
přečíst (0) 24.08.22 12:39  JendoSlaff  (242294)

Žádost o podklady

Koukám, že jste mě předběhli. Děkuji Vám pánové. Vypadá to, že se diskuze docela hezky rozbíhá. :) Bohužel jsem dnes nakonec docela vytížen, pokusím se k tomu dostat večer, pokud budu mít chvíli klidu. Našel jsem jednu velmi hezkou webovku s číslama: https://agsi.gie.eu/ - dá se tam rozkliknout česká republika a jednotlivé firmičky. Pokusím se dohledat, jak to je s tím určením pro jednotlivé zákazníky které zmiňuje pan Strom.

Dosavadní doporučení: přečíst (0)
Vaše doporučení:
přečíst (4) 24.08.22 13:59  Dacan Strom  (241183)

Žádost o podklady

No, ... z EU se ozývají hlasy, že musíme být v zimě solidární, tak to může znamenat cokoli. Třeba to, že ze zásobníků u nás půjde plyn do toho Německa, nebo že naše teplárny dostanou plyn z Itálie místo italských firem, ... ;)

Společně to dokážeme! :D

Dosavadní doporučení: přečíst (4)
Vaše doporučení:
přečíst (11) 23.08.22 17:45  Honza  (244920)

Musí se něco stát

“Ten, kdo nekontroluje své energetické zdroje, nekontroluje svoji budoucnost.”Že byla Evropa, evropští politici, evropští voliči natolik hloupí, že tuto základní věc neznají, neuvědomili si, to je jejich chyba. Teď za to (za)platíme.Blahobyt Evropy nyní je závislý na surovinách z Ruska. Blahobyt usa už asi na surovinách z Ruska závislý není. Blahobyt Kanady asi taky ne. Blahobyt Austrálie asi taky ne. Jistě je spousta států, kde se žije dobře a nejsou závislé na Rusku. Takže Evropa ty suroviny prostě nahradí. Můžeme těžit plyn na území evropy. To že je tady frakování takřka sprosté slovo, to se třeba změní, až bude lidem zima. Na Ukrajině je taky spousta zásob plynu. To že Rusko obsazuje zrovna ty území, kde jsou bohatá naleziště, to asi nebude náhoda…Nezbývá než doufat, že dokážeme nahradit svoje energetické zdroje dříve, než sociální nepokoje v demokratických volbách dovedou k moci někoho, kdo by se spojil s Ruskem. Protože v Rusku vždycky byla bída, bída tam je, žije se tam špatně, a platí to i pro všechny sféry vlivu Ruska.

Dosavadní doporučení: přečíst (11)
Vaše doporučení:
přečíst (18) 23.08.22 14:30  Kevlar  (240307)

Musí se něco stát

My si přece můžeme stát za vlastními zájmy.... zatím, pokud jsme členy EU, NATO a USA jsou ochotné ctít své spojenecké závazky.

Dosavadní doporučení: přečíst (18)
Vaše doporučení:
přečíst (12) 23.08.22 19:08  Janko  (247006)

Musí se něco stát

Posledně, když na to český národ spoléhal, ho schlamstlo Německo. A západní "spojenci" nemrkli ani brvou.

Dosavadní doporučení: přečíst (12)
Vaše doporučení:

určitě přečíst (22) 23.08.22 12:11  Kevlar  (240307)

Kdo to zaplatí??

Domnívám se, že stoupenci emisních povolenek, solárů, větrníků,....by měli vzít finanční zodpovědnost za svou ideologii a měli by tyto nárůsty platit pomocí adresných extra poplatků.

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (22)
Vaše doporučení:

přečíst (12) 23.08.22 11:58  JendoSlaff  (242294)

Děkuji

Děkuji Davidu Navrátilovi, potažmo České spořitelně, za informačně hutný a trefný článek s chytlavým a přitom vkusným a pravdivým titulkem. Ve článku bylo zmíněno, že by bylo vhodné změnit cenotvorbu energií. Když to řeknu eufemismem, vypadá to, současný model má nějaké "drobné neduhy" (například ten růst ceny plynu na více než desetinásobek během chvilky není úplně ideální). Má někdo z diskutujících nějaký nápad, jak vhodněji formulovat cenotvorbu v současné době? Progresivní nacenění energií v rámci velikosti odběru? Deoligopolizace dodávek energií na trh? Příklady kde někde něco dělají líp, funguje to a je to přenositelné do Evropy? Osobně si s tím lámu hlavu a nepřijde mi, že by tu existovalo jednoduché a funkční řešení.

Putina a otevření NS2 prosím nechme pro toto vlákno stranou. Myslímže to tu bylo propíráno už asi 100x ze všech stran, panují tady tři názory: otevřeme NS2 a plyn poteče, neotevřeme NS2 a plyn nepoteče, otevřeme NS2 a plyn nepoteče. Ty samé varianty se tu propírali i u dlouhodobých kontraktů. Myslímže na tom není moc co rozebírat a že se tím do diskuze nevnese nic moc nového. Rád bych se v tomto vláknu věnoval tomu, co máme za možnosti ve variantě 2 a 3 (čili plyn nepoteče ať už NS2 otevřeme či ne).

Dosavadní doporučení: přečíst (12)
Vaše doporučení:
přečíst (15) 23.08.22 12:38  Dacan Strom  (241183)

Děkuji

Základem je snížení závislosti na jednom dodavateli a zdaleka nejde jen o Rusko. V Číně prý mají dané zákonem, že žádný dodavatel strategické suroviny nesmí mít víc, jak 15% trhu. Tím pádem potřeba NS2 pro EU padá a mohou ho rovnou rozebrat, nebo přeskládat do Norska. Při takové diverzifikaci by bylo úplně jedno, kdyby nějakému dodavateli hráblo, jako Putinovi, jeho dodávky lehce nahradí ostatní dodavatelé. Co jsme si ale navařili, to si teď musíme vyžrat a zdaleka to není práce jen poťapaných Němců, podepsaly se na tom naše vlády za posledních 30 let, takže co jsme si zvolili, to teď máme.

Dosavadní doporučení: přečíst (15)
Vaše doporučení:
přečíst (13) 23.08.22 17:34  Janko  (247006)

Děkuji

Rusko prodá Evropě plynu kolik bude chtít. Problém je v tom, že američtí poskoci v Bruselu mají zakázáno plyn od Ruska kupovat. Žádný plyn neteče, protože žádný plyn nebyl koupen. Vina za vysoké ceny leží jednoznačně na našich politicích.

Dosavadní doporučení: přečíst (13)
Vaše doporučení:
přečíst (8) 23.08.22 17:43  JendoSlaff  (242294)

Děkuji

Mám poněkud jiné informace: https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/uniper-a-rwe-dostaly-od-gazpromu-sdeleni-o-nemoznosti-plnit-zavazky/2232648 Plyn koupen byl a neteče protože neteče. Můžete svůj příspěvek něčím podložit?

Dosavadní doporučení: přečíst (8)
Vaše doporučení:
přečíst (9) 23.08.22 17:50  Janko  (247006)

Děkuji

Ano. Mám. Zřejmě čtete jen to, co se vám právě hodí. https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/ruska-spolecnost-gazprom-zvysila-dodavky-zemniho-plynu-do-madarska/2243236

Dosavadní doporučení: přečíst (9)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (10) 23.08.22 18:17  Dacan Strom  (213907)

Děkuji

To je jen odměna za nedávný Orbánův rektální alpinismus v Moskvě.

Rusáci nedávají slevy zadarmo a jsou přímo úměrné tomu, jak hluboko se hlava zaboří.

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (10)
Vaše doporučení:
přečíst (10) 23.08.22 18:31  Janko  (247006)

Děkuji

Hlavně je to důkaz lží našich politiků o tom, že k nám neteče plyn, protože ho Putin nechce dodat. Rus nemá s obchodem problém, ten dodá to, co si koupíme. Jako další to zřejmě začínají chápat Bulhaři.

Dosavadní doporučení: přečíst (10)
Vaše doporučení:
určitě nečíst (4) 23.08.22 23:03  Dacan Strom  (213907)

Děkuji

Bulharům Rusáci zablokovali plynovod z Kazachstánu, prý údržba, ... ;)

Dosavadní doporučení: určitě nečíst (4)
Vaše doporučení:
přečíst (6) 24.08.22 07:28  paulusek  paveldvrzavinacgmail.com  (245725)

Děkuji

Za prvé: Nechovejte se negramotně, Rusové je správně. Za druhé: Bulhaři odmítli platit za plyn v rublech, takže se odstřihli sami.

Dosavadní doporučení: přečíst (6)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (8) 24.08.22 09:19  Dacan Strom  (241183)

Děkuji

Smlouva je podepsaná na platbu v eurech a Rusáci z ní udělali cár papíru. Ruská verbež neplní smlouvy, krade, vraždí a je to krajně nespolehlivý partner, proto se jí říká Rusáci.

S Rusáky nechci mít nic společného, Rusové mi nevadí, když jsou v Rusku.

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (8)
Vaše doporučení:
přečíst (3) 24.08.22 09:42  Kurz  (206336)

Děkuji

Stačí nebrat jejich plyn, ropu, uhlí a dál si užívat Evropského blahobytu.

Dosavadní doporučení: přečíst (3)
Vaše doporučení:
přečíst (0) 24.08.22 11:04  Dacan Strom  (241183)

Děkuji

Uhlí a ropu nepotřebuju a ta trocha plynu do bojleru může být odkudkoli.

Dosavadní doporučení: přečíst (0)
Vaše doporučení:
přečíst (4) 23.08.22 18:52  JendoSlaff  (245807)

Děkuji

Proč tedy Rusko podle Vás nedodává to, co si RWE a UNIPER řádně s Gazpromem nasmlouval a řádně zaplatil (v rublech)? Podle mě je Vaše formulace nepřesná a Rusko dodává podle toho, kdo mu jak leze do otvoru, né podle toho, kdo platí. Jak Maďarsko tak Německo zaplatilo, Maďarsko leze Rusko do otvoru, Německo ne.

Dosavadní doporučení: přečíst (4)
Vaše doporučení:
přečíst (6) 23.08.22 19:04  Janko  (247006)

Děkuji

Jestli ono to nebude kvůli pravidelné údržbě : https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/dodavky-plynu-nord-streamem-1-do-eu-se-kvuli-udrzbe-opet-zastavi/2245134 Uvidíme, kdo se z politických důvodů bude pokoušet zdržovat nyní, když návrat opraveného zařízení posledně zdržovala Kanada.

Dosavadní doporučení: přečíst (6)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (5) 23.08.22 19:55  JendoSlaff  (245807)

Děkuji

To, že dlouhodobě neplní závazky Uniperu a RWE není otázka toho,  že bude plynovod vypnutý 3 dny, ale toho, že jede na 20% své kapacity a objízdné trasy jaksi Gazprom nepoptává, ani neřeší.

To jestli je to údržba ví v Kremlu a potom to ví ještě asi zpravodajské služby různě po světě. K nám plebsu doputují jako obvykle jenom skazky. Já tipuji, že to Rusko škrtí úmyslně. Ale může to být i kvůli (ne)pravidelné údržbě. Pro údržbu svědčí to, že Rusko je pod sankcemi a má polorozpadlej/polorozkradenej systém správy všeho (viz například jejich slavné pneumatiky, které měli na vozech jedoucích na bratrskou pomoc do Kyjeva). Na druhou stranu to, že Rusko ve svých prohlášeních lže, bylo jasně vidět na posledním Ruském cvičení u Ukrajinských hranic, kdy se vojska začali ze cvičení přesouvat směrem přes hranici na západ a nikoliv na východ. A škrcení plynu vypadá, že je Rusku taky vlastní (https://cdn.ihsmarkit.com/www/images/1221/figure-2-russian-gas.png) - podzim 2021 jde příkladem.

Ať tak či onak, už několik týdnů Gazprom neplní své smluvní závazky (minimálně od 27. července - https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-07-26/germany-s-uniper-getting-less-russian-gas-after-gazprom-cuts) za které dostalo řádně zaplaceno - a to navíc v rublech. Je asi jedno kvůli nechuti, nebo neschopnosti.

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (5)
Vaše doporučení:
přečíst (6) 23.08.22 20:13  Janko  (247006)

Děkuji

To jsou takové prázdné řečičky o ukradených pneumatikách a podobné hlouposti. Faktem je, že Rus postavil a ze svých peněz zaplatil další plynovod, aby prodával více plynu Evropě a jehož zprovoznění Němci z politických důvodů zablokovali. Nic nenasvědčuje tomu, že by se Rus snažil nedodávat. Spíše to svědčí o nechuti Evropy od Rusa plyn kupovat a ještě svá hloupá politická rozhodnutí ničící celou Evropu na něho svést.

Dosavadní doporučení: přečíst (6)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (6) 23.08.22 20:34  JendoSlaff  (245807)

Děkuji

Pneumatiky byly zpuchřelné, nikoliv ukradené. Ukradené bylo palivo. Proč tedy podle Vás Rusové neobsadili Kyjev? A jestli Putin říká prázdné řečičky a podobné hlouposti jak tvrdíte (viz https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-prepis-rozhovoru-cviceni-vojsk-dnes-skonci-tvrdil-putin-macronovi-ctyri-dny-pred-invazi-40401334), tak proč mu věřit zrovna s plynem?

Co se týče Nord Streamu 2, tak tam padlo pozitivní hodnocení z německé strany (https://oenergetice.cz/plyn/certifikace-plynovodu-nord-stream-2-podle-nemecka-nijak-neohrozi-energetickou-bezpecnost-eu) a koncem března měla končit lhůta k vyjádření z EU, které bylo víceméně formalita. Akorát to, že Rusko porušilo asi tak metrák mezinárodních smluv vpádem na Ukrajinu mu jaksi udělalo "drobnou" kaňku na pověsti a Německo se rozhodlo své stanovisko ohledně Nord Stream 2 přehodnotit. Vůbec se mu v tomto nedivím.

Shrňme si prozatimní argumentaci:

Ze začátku: "Kdo zaplatí, ten plyn dostane." - Není pravda. Němci zaplatili a nedostali.

Potom: "Německu nedostávalo akorát 3 dny kvůli odstávce." - Není pravda. Němci nedostávají plyn již delší dobu (minimálně od 26. července). A Nord Stream 1 a 2 nejsou jediné plynovody z RF do EU. Ten plynovod co frčí do Maďarska a kde tak slavnostně navyšili průtok za řitolezectví se větví a teče taky přes SK a CZ do Němec.

Nyní: "Nord Stream 2 němci zablokovali z politických důvodů." - Není pravda, jednalo se o bezpečnostní důvody. Ruská Federace svým chováním na mezinárodní scéně pohřbilo zbytek své pověsti.

Jak to tedy je? Dostane plyn ten kdo zaplatí? Dodává Gazprom Uniperu a RWE tolik, kolik smluvně přislíbil? Je porušení mezinárodních smluv otázka spolehlivosti obchodního partnera, nebo je to politika?

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (6)
Vaše doporučení:


Diskuze Ceny energií rostou z úrovní „velký špatný“ na „Apocalypse Now“, další stránky: « Předchozí | 1 | 2 | 3 | Další »
stránkovat diskuzi po 10 | 20 | 50

Odkazy k diskuzi Ceny energií rostou z úrovní „velký špatný“ na „Apocalypse Now“

Ceny energií rostou z úrovní „velký špatný“ na „Apocalypse Now“ - zdrojová stránka k tématu diskuze Ceny energií rostou z úrovní „velký špatný“ na „Apocalypse Now“.

Zasílání Denního souhrnu názorů na Ceny energií rostou z úrovní „velký špatný“ na „Apocalypse Now“ e-mailem.

Přidat názor - vložte vlastní názor, doporučení, hodnocení nebo zkušenost k tématu Ceny energií rostou z úrovní „velký špatný“ na „Apocalypse Now“.


 Burza Prime 16:14 
Název Kurz Změna
 COLT(CZG)  679.00  0.00% 
 ČEZ  929.00  +0.16% 
 ERSTE  1 168.00  -0.09% 
 GEN(NORTON)  570.00  +0.88% 
 GEVORKYAN  252.00  -1.56% 
 KB  780.00  +0.13% 
 KOFOLA  287.00  +1.06% 
 MONETA  98.30  +1.87% 
 PHOTON  43.95  -0.57% 
 PILULKA  178.00  0.00% 
 PM  14 840.00  0.00% 
 PRIMOCO   795.00  -0.63% 
 VIG  779.00  +0.65% 
Komodity online
 Ropa 81.46 USD 08:24   
 Zlato 2363.78 USD 08:24   
 Stříbro 30.40 USD 08:24   
 Káva 220.40 USD 22.05   
 Cukr 18.22 USD 22.05   
 Bavlna 79.08 USD 08:24   
Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.