Nový rekord elektřiny v Evropě: megawatthodina v Německu atakuje 500 eur - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení

 Hodnocení:      0 1 2 3      
Diskutující:
Návod    

Nový rekord elektřiny v Evropě: megawatthodina v Německu atakuje 500 eur - Diskuze a názory


Výpis odpovědí na následující příspěvek

určitě přečíst (9) 15.08.2022 16:30  Kevlar  (240307)

Naprosto šílený vývoj

Ale je velmi pravděpodobné, že Putinova útočná válka vůči Ukrajině s tím souvisí pouze částečně.

Jaké jsou dle vás ty hlavní faktory zvyšování ceny elektřiny?

Nedostatek zdrojů? Nedostatek je zapříčiněn čím? Zvyšující se potřeba el. energie? Odstavování stávajících zdrojů vlivem náboženství Green dealu? Ceny emisních povolenek? Je v tom ještě něco jiného?

Existuje nějaký důvěryhodný zdroj, který tuhle problematiku rozkrývá?

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (9)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (25) 15.08.2022 19:41  Tomasso  (243693)

Naprosto šílený vývoj

Je to jednoduché. Putinova válka za to nemůže pouze částečně, ale zcela. Spotová cena elektřiny je na burze tvořena cenou tzv. závěrné elektrárny, čili té nejdražší, která v daném balíku nabídek elektráren uspokojí poptávku. Tato cena pak v podstatě určuje cenu i všech levnějších zdrojů. Vzhledem k energetickému mixu v Evropě je touto závěrnou elektrárnou nejčastěji některá z paroplynových elektráren (je jich hodně s vysokou kapacitou), čili tato elektrárna v podstatě určuje velkoobchodní cenu všem levnějším zdrojům, jako jsou větrné, fotovoltaické, vodní a jaderné. Čili proto rostoucí cena plynu určuje růst ceny elektřiny. Naprosto přímo a zcela zásadně. Nikoliv "pouze částečně".

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (25)
Vaše doporučení:
určitě přečíst (23) 15.08.2022 21:20  PJPrince  (245714)

Naprosto šílený vývoj

To je technicko-ekonomicky správný, politicky ale naprosto tendenční pohled. Je třeba si říci, kdo způsobil onen nedostatek plynu a růst jeho cen. Rus sám to nebyl, ten je ochoten dodávat dál za nízké ceny, dokonce nemá problém využít Nordstream 2. A není to jen póza, viz Maďarsko a jeho odběry.

Nastalý stav tedy je dán politickým rozhodnutím v Evropě - a teď ho nehodnotím strategicky ani jinak, jen to konstatuji - omezit odběry ruského plynu. Takže říci, že za to může Putinova válka? To je velmi odvážné. Může za to reakce Evropy na tuto válku, která mohla být různá. Je ale takováto a má velmi nepřekvapivě tyto dopady. Znovu neříkám, že je špatná, ale rozhodně nebyla jediná možná.

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (23)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (13) 16.08.2022 10:17  Honza  (245941)

Naprosto šílený vývoj

Kdyby diktátor Putin nezaútočil na Ukrajinu, nebyla by žádná reakce Evropy. Resp dál by Rusko dodávalo suroviny za nějaké dohodnuté ceny. Ruské vedení by dále rozkrádalo zemi a budovalo svoji totalitu... Můžeme diskutovat, jestli je příčinou akce, nebo reakce... domnívám se, že spíše akce. Jednou by to stejně vyhřezlo. "Kdo neovládá svoje energetické zdroje, neovládá svoji budoucnost" autora si nepamatuji. To, že Evropa sama sebe učinila závislou na zdrojích z totalitních a otevřeně či skrytě nepřátelských zemích, to, že "zapomněla" zbrojit, aby byla dostatečně silná... to bylo zřejmé. Tak budíček, no. Snad to teď dojde i většině.

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (13)
Vaše doporučení:
přečíst (8) 16.08.2022 21:01  PJPrince  (245714)

Naprosto šílený vývoj

Tímto způsobem můžeme dojít k tomu, že za to může Putinova matka - že ho porodila, jak ho vychovala... Jedinou příčinou je reakce Evropy, která taková být mohla a nemusela. A po mém soudu je hloupá.

Kdyby došlo k odstřižení a nalezení jiného řešení, budiž. Kdyby došlo ke stanovení termínu odstřižení a nájezdu na jiné řešení, budiž. Takhle ale na jednu stranu víme, že ten plyn stejně potřebujeme, stejně ho odebereme a děláme všechno pro to, aby byl co nejdražší? To nedává žádný smysl. Do doby, než bude na stole jiné řešení, nemá smysl si vlastními kroky zdražovat komoditu, kterou tak jako tak koupíme, to Rusku opravdu neublíží. Však už nedává smysl, že Německo by na jednu stranu rádo více plynu přes NS1, ale spustit NS2? To v žádném případě. Logiku v tom opravdu nevidím.

Dosavadní doporučení: přečíst (8)
Vaše doporučení:
přečíst (5) 17.08.2022 10:42  Tomasso  (246700)

Naprosto šílený vývoj

Problém je, že to nejsme pouze my, kdo nás chce odstřihnout. Samozřejmě ideální scénář je: Od Ruska budeme po nejnutnější dobu plyn odebírat, dokud nenajdeme náhradu, řekněme do tří let. Ano, takhle si to asi Evropa představuje, ale takhle to nestojí. Realita je taková: Určitě se budeme chtít postupně odstřihnout, ale na Rusko se absolutně nedá spoléhat, Rusko používá plyn jako nástroj politické manipulace a lze očekávat, že Rusko samo zavře kohouty, kdykoliv se mu to bude hodit. To je skutečný důvod rostoucích cen plynu. Protože se každý ze všech sil snaží předzásobit a obchodníci na burze se přehazují o nesmysly. Cenu pohání strach, že to Rusové sami vypnou. Tečka.

Dosavadní doporučení: přečíst (5)
Vaše doporučení:
přečíst (5) 17.08.2022 10:27  Honza  (246701)

Naprosto šílený vývoj

Ano, dojít k tomu můžeme, ale asi cítíme, že je to absurdní. I když výchova a prostředí jistě má vliv na žebříček hodnot či chování v dospělosti, takže bych vliv Putinovi matky nepodceňoval…. Ano, můžeme diskutovat o tom, zda by lepší reakce nebyla dál odebírat plyn od diktatury vraždící lidi a dělat, že se nic neděje. Resp odebírat plyn a dodávat zbraně bránicí se Ukrajině. Na druhou stranu Putin si je vědom, že dodávky zbraní jsou to jediné, co mu brání obsadit Ukrajinu a rozštěpení západní společnosti a způsobení hospodářských problémů je efektivní cesta, jak na západě přivést k moci populisty, kteří upřednostní levný plyn při své voliče a zastaví dodávky zbraní a munice ukrajinské armádě…. Tedy je pravděpodobné, že by vymyslel libovolnou lež, aby plyn západu nedodával. Z Putinova pohledu je optimální způsobit západu hospodářské a společenské škody. Představa, že by nevyužil tuto energetickou zbraň je myslím mylná.

Dosavadní doporučení: přečíst (5)
Vaše doporučení:
přečíst (3) 17.08.2022 06:51  JendoSlaff  (245807)

Naprosto šílený vývoj

Jak by v tom NS2 mohl pomoci? V součané chvíli by to bylo jenom prázdné politické gesto. Dyť není zdaleka využita ani přepravní kapacita stávajících plynovodů. Kapacita není limitním faktorem. Tím je ochota Ruské strany dodávat Evropě nasmlouvané dodávky plynu. Které konkrétní kroky/sankce brání Rusku v dodržování závazků?

Za plyn se rozhodly státy EU platit vpodstatě v rublech, jak Rusko chtělo a navrhovalo. I pokud by jsme se tvářili, že se na NS1 najendou vysypaly všechny turbíny krom jedné (což mi přijde jako padlé na hlavu, na druhou stranu je to Rusko, takže jeden nikdy neví), tak to byla Kanada, nikoliv Evropa, kdo to přiškrtil. Spíš bych sázel na Ruskou neochotu dodávat Evropě plyn která se projevila již na podzim roku 2021 (https://cdn.ihsmarkit.com/www/images/1221/figure-2-russian-gas.png).

Příspěvek není míněn nijak nepřátelsky. Jestli tak zní, tak je to vedlejší produkt snahy o vyjádření mých nejasností co nejvíc explicitně.

Dosavadní doporučení: přečíst (3)
Vaše doporučení:
přečíst (3) 17.08.2022 07:39  Kurz  (206336)

Naprosto šílený vývoj

Za Rusko nikdo nemůže mluvit co by udělali, kdyby NS II fungoval v plné kapacitě. Rozdílů tam pár je. Rusové chtěli uzavřít dlouhodobý kontrakt a měli nachystanou kapacitu k těžbě na využití ze 100%. Turbíny už nejsou od Siemens a nejsou servisovány v Kanadě.

Takže by museli být velmi kreativní při vymýšlení důvodů, proč plyn nepoteče ani novým plynovodem jen několik měsíců po jeho zprovoznění.

Dosavadní doporučení: přečíst (3)
Vaše doporučení:
přečíst (2) 17.08.2022 10:00  JendoSlaff  (245807)

Naprosto šílený vývoj

Mluvit co by udělali za RF nemůžeme a je otázka jak moc by se rozcházeli jejich slova a činy. Nebylo by to poprvé. Máme 2 varianty: 1) Rusko by si našlo další výmluvu. 2) Rusko by posílalo víc plynu. Jaká by byla motivace Ruska posílat víc plynu? Při současných valuacích dostává asi relativně zajímavé peníze i z omezených dodávek a navýšením by dal "kudlu z krku" Evropy. Útok na Ukrajinu dokázala RF odůvodnit tím, že Ukrajinský nárok nemá žádný nárok na svou existenci. Tento nárok předtím RF uznala v Budapešťském memorandu. Potřebuje Rusko rozumnou argumentaci?

Na druhou stranu co Evropa ztratí otevřením Nord Stream 2? Pozastavení otevření NS2 byl jeden z prvních kroků Německé vlády po zahájení invaze. Otevřením NS2 Německo ukáže Rusku další krok, jak moc je ochotna nechat se plynem vydírat. Na vydírání stejně jako na obchod musí být 2: Jeden kdo vydírá a druhý kdo se nechá. Rusko požadovalo platbu v Rublech, na tu se přistoupilo, situace se od té doby dále zhoršila. Proč by tento krok měl být jiný?

Ve výsledku mi přijde rozumné uvažovat, že otevření NS2 by bylo bráno jako další ukázka slabosti Evropy a zároveň by nevedlo k navýšení dodávek z RF. Je to logické? Samozřejmě, mohu se mýlit, nebylo by to poprvé. ;)

 

Dosavadní doporučení: přečíst (2)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (5) 17.08.2022 07:53  Věčnej  (225046)

Naprosto šílený vývoj

  1. již dnes je zřejmé, že plyn škrtí záměrně, takže důvody by si klidně našly
  2. na dlouhodobé kontrakty mohou zapomenout v momentě, kdy ztratili kredibilitu spolehlivého dodavatele. To není o nedodávání na spotový trh ale odstřižení např. Bulharska a dalších po jednostranné změně podmínek (rubly). O jejich plyn máme zájem letos a příští rok, pak si ho mohou nechat a budou rádi, když jim nechá EU nějaký podíl s nevyděračským potenciálem.
  3. na místě napojení NS2 na Německo se chystá LNG terminál, stejně tak pro něj využívat kapacity napojených plynovodů (i k nám). Putin si mohl vybrat, zda riskne Ukrajinu a přijde o odběratele nebo si nebude hrát na vojáčky a budeme od něj rádi odebírat. Vybral si. Třeba Polsko se připravovalo a je energeticky nezávislé, do těhle *píp* nás dostali Němci. A v ČR za ně může eurohujerská vláda, která chce Němce dotovat na úkor naší ekonomiky a budoucnosti.
Dosavadní doporučení: spíše nečíst (5)
Vaše doporučení:
přečíst (3) 17.08.2022 10:12  Kurz  (206336)

Naprosto šílený vývoj

Ten hlavní důvod pro NS II bylo vyhnutí se Ukrajiny, která by ztratila kontrolu nad dopravovaným plynem a navíc také zisky z její přepravy. To byl taky důvod tlaku US na jeho nezprovoznění v roce 2021.

Nicméně jedeme cestou až do hořkého konce, když z politických důvodů nelze nic lepšího vymyslet.

Dneska se obviňuje Německé z přílišné závislosti na Ruských surovinách a oni si za to ještě sypou popel na hlavu, ale to byla jejich dlouhodobá strategie, kdy viděli ve větší ekonomické provázanosti cestu k dlouhodobému míru. 

Dosavadní doporučení: přečíst (3)
Vaše doporučení:
přečíst (2) 17.08.2022 10:47  Tomasso  (246700)

Naprosto šílený vývoj

Ano, Němci si naprosto hloupě zvyšovali závislost na ruském plynu (cca 60 %), ale nalejme si čistého vína. Česká republika je na ruském plynu závislá ze 100 %, což nás řadí na čelo Evropy (možná snad po samotném Rusku). Za dlouhé roky jsme neudělali absolutně nic, abychom tuto závislost snížili, narozdíl např. od Poláků a Pobaltí. 

Dosavadní doporučení: přečíst (2)
Vaše doporučení:
určitě přečíst (14) 16.08.2022 11:37  Pijack Jméno 'Pijack' používá stále stejný uživatel  (246647)

Naprosto šílený vývoj

Je obdivuhodné, že diskutujete na ekonomickém a finančním webu, přesto jste nezaregistroval, že problémy s Green Death a zdražováním energetických komodit nastaly dávno před krizí na Ukrajině. Jakobyste zapomněl na obstrukce Ukrajiny před 10 lety s ropou i plynem... chmurné vize odborníků a jejich reakce na amatérské plány ekoteroristů v Bruselu atd... atd... Drahé energie způsobila samotná EU na 100%. NIKDO je nenutil likvidovat vlastní zdroje a přecházet pokrokově na "nové technologie". Zdroje na elektřinu nejsou jako rohlíky, které upečete za pár minut. Tady se musí rozhodovat nejméně na 30 let dopředu a budovat systém. To infantilním "novým" Evropanům ještě nedochází. Tak se neotírejte o Rusko.

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (14)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (6) 16.08.2022 11:48  JendoSlaff  (242294)

Naprosto šílený vývoj

Současný nárůst ceny elektřiny jasně koreluje s nárustem ceny zemního plynu. Je tu jednoduché vysvětlení - cenu elektřiny určují paroplynky. Souhlasíte? Může Rusko jakožto majoritní dodavatel zemního plynu určovat cenu plynu na Evropském trhu? Pokud je cena plynu způsobena Evropskými sankcemi uvalenými po březnu 2022, tak proč cena plynu začala raketově růst již na podzim 2021? https://www.kurzy.cz/komodity/pxe-zemni-plyn-graf-vyvoje-ceny/1MWh-czk-30-let , https://www.kurzy.cz/komodity/pxe-zemni-plyn-graf-vyvoje-ceny/1MWh-czk-30-let

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (6)
Vaše doporučení:
přečíst (11) 16.08.2022 13:43  Pijack Jméno 'Pijack' používá stále stejný uživatel  (246647)

Naprosto šílený vývoj

A za podzim 2021 může snad Rusko? Sám sis odpověděl... ceny šplhaly nahoru dlouhodobě, protože spekulanti věděli od politiků své informace. Tak to totiž chodí. Ti stejní spekulanti neměli u Ukrajinské operaci před několika lety ani tušení...

Dosavadní doporučení: přečíst (11)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (4) 16.08.2022 14:11  JendoSlaff  (242294)

Naprosto šílený vývoj

Nějak v tom svém příspěvku tu odpověď nevidím. Když šly ceny nahoru, proč tedy na podzim 2021 Rusko podle Vás začalo škrtit kohoutky?

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (4)
Vaše doporučení:
určitě přečíst (4) 16.08.2022 15:27  Kurz  (206336)

Naprosto šílený vývoj

Rusko tlačilo na Němce aby sprovoznili NS II co nejdříve a k tomu začli omezovat nabídku na volném trhu. Prostě stáhli svůj plyn z trhu. Cena stoupala, nikdo nechtěl moc nakupovat dražší plyn, než bylo zvykem a zásob v zásobnících zůstalo málo a NS II měl stále další průtahy až nastala válka.

Tedy trio Rusko-Německo-USA

USA 2:0 EU+RU

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (4)
Vaše doporučení:
přečíst (0) 16.08.2022 15:49  JendoSlaff  (242294)

Naprosto šílený vývoj

Jojo, tohle je docela trefné shrnutí. Bohužel invaze pořádaná RF na UA nešla odložit na duben. To už by bylo na UA bláto. A jak Němci měli tušit, že by si měli pospíšit s tím schvalováním, RF jim nedala o invazi asi vědět nějak jasně dopředu. Pokud by RF chtěla jít Evropě na ruku, tu invazi měla nechat na pozdějš v 2022, nebo na jaro 2023. Za ten rok by se toho na UA snad tolik hrozného pro RF nestalo, beztak to měli "odložené" už od roku 2014. Proč si myslíte, že Rusko tedy těch pár měsíců s invazí Ukrajiny nepočkalo? Nemůžu si pomoct, ale mě prostě přijde, že jim ten přiškrcenej plyn v Evropě hrál do karet.

Dosavadní doporučení: přečíst (0)
Vaše doporučení:
určitě přečíst (7) 16.08.2022 14:17  Pijack Jméno 'Pijack' používá stále stejný uživatel  (246647)

Naprosto šílený vývoj

No to se ani nedivím, že nevidíš odpověď, protože zavírat kohoutky začalky USA a EU. Kdopak asi nepovolil zahájení NS2?. Opravdu to byl Putin? Když odhodíš ty propagandistické floskule, třeba najdeš odpověď sám. Myslím to v dobrém. Osobně nesu nelibě, když mi politická mašinerie lže. Přál bych i tobě nalézt logiku a pravdu.

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (7)
Vaše doporučení:
určitě přečíst (6) 16.08.2022 14:40  JendoSlaff  (242294)

Naprosto šílený vývoj

V pořádku, proto se s Vámi bavím. Děkuji za Vaše vlídná slova a přání. Politici často lžou, nebo říkají zavádějící věci. Ať už na východě, západě, nebo kdekoliv jinde, na tom se shodneme. ;) Vezměme tedy fakta:

Tady vidím snižující se objem plynu na podzim 2021 oproti průměru z roku 2015-2020: https://ihsmarkit.com/research-analysis/caught-in-the-middle-european-gas-in-2022.html . Pokud vycházím z toho, že stávajícím rourám neklesá kapacita (proč by měla?), tak nechápu proč na konci roku 2021 šly Ruské dodávky plynu tak dolu oproti normálu. Bylo výhodné dodávat v roce 2019 za 500 kč za MWh. V roce 2020 za 400 kč za MWh. Proč nebylo výhodné v roce 2021 dodávat na podzim za 1500 kč za MWh? V té době byla očividně kapacita na trubkách volná, žádné sankce, kdokoliv si mohl objednat plyn z Ruska a dodat ho na Burzu. Ovšem pokud si pamatuju, tak prostě z Ruska teklo méně. Ano, Rusko plnilo smlouvy, ale nedodávalo za pro Rusko výhodné ceny na spotový trh, z jakého důvodu? V dané době byl pokud se pamatuji nízký tlak v potrubí (mohu dohledat). Kdyby se "kohoutek" přivřel v Německu, tak by byl tlak vysoký. Když se škrtí v Rusku, tak je tlak nízký -  čili mi to přijde, jako že se "kohoutek" utahoval v Rusku.

To, že se NS2 otevře až po sezóně a to nejspíš někdy v březnu 2022 byla vcelku hotová věc. Američanům se NS2 dlouhodobě nelíbil od roku 2016, ale Němci jim říkali, že USA do toho nemá co kecat. Německo vypadalo, že ho schváli, akorát to muselo projít jako všechno v říši Německou byrokratickou mašinerií viz: https://oenergetice.cz/plyn/certifikace-plynovodu-nord-stream-2-podle-nemecka-nijak-neohrozi-energetickou-bezpecnost-eu . Konkrétně měly příslušné lhůty pro schvalovací procesy vypršet v březnu 2022, kdy bych tak cca být Gazpromem očekával uvedení NS2 do ostrého provozu.

Co přehlížím?

Jináč všimněte si, že necituji ČT. Přestaňte na ní prosím svádět věci, za které nemůže. ;) Když bych chtěl zjistit, jaká byla úroda okurek, co si o dané věci myslí důchodkyně z horní dolní, nebo se podívat na československý týdenník, přípandě se podívat na nějakou dobrou českou klasiku typu "Adéla ještě nevečeřela," určitě si jí s radostí zapnu. Informace ale čerpám napříč spektrem. Děkuji za zajímavou a pozitivně lazenou diskuzi. :)

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (6)
Vaše doporučení:
přečíst (5) 16.08.2022 14:28  Tomasso  (243566)

Naprosto šílený vývoj

Neotevření kohoutku není uzavřením kohoutku. Evropa opravdu žádný kohoutek neuzavřela, Rusko už naopak odstřihlo od dodávek několik zemí...

Dosavadní doporučení: přečíst (5)
Vaše doporučení:
přečíst (13) 15.08.2022 23:56  Tomasso  (243693)

Naprosto šílený vývoj

Dobře, jak si tedy představujete ty různé reakce? Já už tam vidím jen extrém - maďarská cesta aneb políbení prstenu - a pak různá míra zavírání očí nad ruskou okupací Ukrajiny. Dodnes Západu vyčítáme Mnichovskou dohodu a dnes bychom byli ochotni usínat s pomyšlením, že jsme Ukrajince vyměnili za levnější účty za plyn? A jaké by to mělo další bezpečnostní konsekvence, kdybychom Putinovi dali jasný signál, že si v podstatě může dovolit cokoliv a projde mu to? Nejsou to všechno reminiscence dávných chyb, které už Evropa kdysi udělala?

Dosavadní doporučení: přečíst (13)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (5) 16.08.2022 00:29  Kurz  (222331)

Naprosto šílený vývoj

Protože to nikdo nezkusil, tak lze jen odhadovat co by se stalo, kdyby Němcko mělo plnou kapacitu v NS II s dlouhodobým kontraktem a přesto by i posílalo zbraně na Ukrajinu a západ by neuvalil sankce postihující obchod.

Místo utrácení za drahé suroviny bychom navíc měli více peněz třeba na více zbraní.

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (5)
Vaše doporučení:
přečíst (3) 16.08.2022 09:22  Kevlar  (240307)

Naprosto šílený vývoj

Putin šponoval ceny plynu ještě dávno před válkou, ještě v dobách, kdy sankce nebyly na stole.

Navíc, EU potřebuje nějaký impuls k tomu aby se zbavila své energetické závislosti na Rusku. Jakmile vzniknou nové vazby na nové dodavatele, další terminály na čerpání LNG, nové plynovody,.... se situace nepochybně uklidní.

Dosavadní doporučení: přečíst (3)
Vaše doporučení:
přečíst (1) 16.08.2022 09:32  Kurz  (206336)

Naprosto šílený vývoj

Ale to taky může trvat 3 nebo 5 let, kdy úspěch bude návrat na ceny 200€/MWh.

Ve Francii nenaplnili poslední pobídku na výstavbu OZE s garantovanou cenou 90€/MWh. 

Dosavadní doporučení: přečíst (1)
Vaše doporučení:
přečíst (1) 16.08.2022 09:43  JendoSlaff  (242294)

Naprosto šílený vývoj

Můžete poslat link na tu francii? Rád bych se tím porochnil. Přemýšlím jestli to není dáno tím, že je lepší postavit bez pobídky a kasírovat 200-500€/MWh. Koneckonců například Photon Energy taky přešel v některých zemích na tržní systém. Byla by 200€/MWh tak katastrofická cena? Jináč FVE v ceně za KWh poslední léta letěly dost dolů, možná ten trend ještě neskončil.

Dosavadní doporučení: přečíst (1)
Vaše doporučení:
přečíst (1) 16.08.2022 15:20  Kurz  (206336)

Naprosto šílený vývoj

Stavět bez pobídek určitě možnost je, tady si stěžují na rostoucí náklady výstavby a financování, které by dostatečně nepokryly náklady.

Taky možná mají firmy x dalších realizací a nemusí jít za každou cenu s cenou dolů.

https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/rostouci-naklady-vystavbu-oze-ohrozuji-ve-francii-dalsi-rozvoj

Dosavadní doporučení: přečíst (1)
Vaše doporučení:
přečíst (1) 16.08.2022 21:22  JendoSlaff  (245807)

Naprosto šílený vývoj

Tak jsem se na to koukal a jestli jsem to pochopil správně, tak tam developeři chtěli mít právě garantovanou cenu alespoň oněch 90€/MWh. Jinak řečeno, Francie nabídla garantovanou cenu nižší než 90€/MWh, developeři jsou ochotni stavět při garantované ceně 90€/MWh a vyšší, případně při lepších podmínkách. Na konci článku psali, že ceny se ve francii pohybují teď na dalšá roky citelně nad 200€/MWh.

Dosavadní doporučení: přečíst (1)
Vaše doporučení:
přečíst (11) 15.08.2022 21:40  Kurz  (222331)

Naprosto šílený vývoj

Jistě že ne špatná jen jak pro koho, těžaři ropy a plynu po celém světě si nad tím rozhodnutím mnou ruce, zatímco na průběh války to prozatím vliv nemělo, když Rusové nadále postupují a o požadavcích Ukrajiny na navrácení hranic do stavu před válkou, nebo úplného stažení nemlže být řeč. Tudíž je na čase to rozhodnutí přehodnotit.

Dosavadní doporučení: přečíst (11)
Vaše doporučení:
přečíst (4) 16.08.2022 10:39  Tomasso  (243566)

Naprosto šílený vývoj

Rusové postupují asi o 5 km za měsíc na 50km úseku z cca 1000 km dlouhé fronty, přičemž mají zjevně stále větší problémy jak s lidmi, tak s materiálem a technikou. Vzhledem k tomu, jak situace vypadala v únoru/březnu, lze současný stav na Ukrajině označit za obrovský úspěch Ukrajiny. Sankce a dodávky zbraní v tomto úspěchu patrně hrají menšinovou roli, ale hrají. Takže pokud čímkoliv pomůžeme Ukrajině v sebeobraně, byť jen morálně, zjevně to má smysl.

Pozn.: Nezapomeňme, že minimálně podle ruské propagandy měla být ruská armáda nejsilnější na světě a Ukrajina zkorumpovanou nacistickou dírou těsně před rozpadem...

Dosavadní doporučení: přečíst (4)
Vaše doporučení:
přečíst (3) 16.08.2022 09:39  JendoSlaff  (242294)

Naprosto šílený vývoj

Když to srovnám se začátkem války, tak se Rusko dost výrazně stáhlo. Posledních pár měsíců mi přijde jako dost pomalé krvácení s malichernými územními zisky. Vám se zdá současný "postup" Ruska výrazný?

Dosavadní doporučení: přečíst (3)
Vaše doporučení:
přečíst (1) 16.08.2022 21:55  Kurz  (222331)

Naprosto šílený vývoj

Výrazný ne, ale ještě to na zastavení postupu nevypadá a nikdo neřekl, že to bude trvat pár měsíců.Obsazení jim nevyšlo, ale munice asi mají stále dost.

Dosavadní doporučení: přečíst (1)
Vaše doporučení:
přečíst (4) 15.08.2022 17:03  JendoSlaff  (242294)

Naprosto šílený vývoj

Dobré otázky. Kdo zná správné odpovědi bude asi brzo hodně bohatý. Myslím si, že jste správně vyjmenoval hlavní faktory a jedná se o mix, který tvoří volatilní koktejl. Důvěryhodných zdrojů je dost, ale jsou to jednotlivé střípky. Někoho kdo by měl celou skládanku asi není lehké najít. Každopádně současný stav je přechodný - mezi náklady na výrobu a potenciálním ziskem je nyní v evropě velmi zajímavá marže která by neměla nechat investory dlouho chladnými. Ostatně podobnou oscilaci (podfinancování těžby, následný výkyv cen nahoru a poté zase rozjetí těžby a normalizace ceny) bylo vidět před pár lety i na ropě.

Mě osobně to vytváří souvislý příběh: Evropa která chce soběstačnost a má optimistickou vizi OZE. Evropská paranoia z JE živená OZE lobby, uhelnou lobby a Ruskou plynovou lobby. Následné přeregulování JE na stav, kdy jsou výrobní náklady nesmyslné + neschopnost převádět pokročilé modely JE do praxe (jeden příklad za všechny: https://en.wikipedia.org/wiki/Flamanville_Nuclear_Power_Plant). Následná silná orientace na přechod k OZE s využitím plynu/paroplynek jako zálohy a přechodného zdroje. Následná příležitost pro Putina uvést Gerasimovu doktrínu v praxi.

Pro existenci Ruské plynové lobby jasně hovoří jedno jméno: Gerhard Schröder

Pro existenci Uhelné lobby nemám důkazy, je to spekulace založená na tom, že kde se kumuluje kapitál, tam je snaha o to penězovody držet v chodu.

OZE lobby: Greta je jasnou ikonou dané vlny, veze se na ní Evropská mládež a politické strany. I když původní myšlenka byla a je ušlechtilá, aplikační rovina je občas dost kreativní.

Výše jmenovaný mix je mojí odpovědí v rámci occamovy břitvy. Myslím si, že když by to bylo jednodušší, tak by se tomu předešlo (někdo by využil příležitost a vstoupil na trh - tím pádem by nárůst nebyl tak astronomický). Zase jakékoliv spiknutí nad rámec běžných tlaků různých lobby a oportunistické využívání příležitostí se mi jeví jako nadbytečné - k vysvětlení současného stavu není potřeba.

Jaký je Váš názor Kevlare?

Dosavadní doporučení: přečíst (4)
Vaše doporučení:
spíše nečíst (8) 15.08.2022 18:05  emil  (219357)

Naprosto šílený vývoj

1 dlouhodobě levná elektřina znamenala omezení investic do údržby a stavby nových zdrojů, u nás např.: ČEZ nemodernizuje elektrárny, ale raději vylobuje u úřadů vyjímku na znečišťovaní rtutí aby mohl déle provozovat starou technologii. Protahování tendrů na nové bloky Temelína a Dukovan...2 vodní a větrné OZE díky počasí vyrábí méně a je třeba pustit jiné elektrárny, například plynové3 po Covidu se rozjela ekonomika a zvedla se poptávka po energiích4 vysoké ceny živí panika5 pokles ceny nastane až se uklidní panika, což bude nejspíš až po zimě, kdy bude jasné, že není problém fungovat bez dodávek z Ruska

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (8)
Vaše doporučení:
přečíst (10) 15.08.2022 21:17  Kurz  (222331)

Naprosto šílený vývoj

To jste docela vedle. V EU se obecně daleko více zavírají staré elektrárny za které prostě není náhrada. Greendealem určená vize, která nutí všechny výrobce jen do OZE a případně náročných rekonstrukcí, modernizací na plynové zdroje opravdu razantně omezila možnosti, které nyní máme. 

Jakékoli zvýšení produkce ve špinavých zdrojích znamená sehnat si suroviny na mezinárodním trhu a složitou logistikou přivést. Ten problém co nyní je by bez války ještě stále nešel znát, ale trend byl daný, že elektřina díky OZE bude už jenom dražší.

V situaci, kdy se krátí již nasmlouvané dodávky plynu se evropský trh s energie začíná hroutit. Válka je jedna věc, ale sankce ,či neotevření NS II nebyl nápad Ruska.

Dosavadní doporučení: přečíst (10)
Vaše doporučení:
určitě nečíst (3) 16.08.2022 09:36  JendoSlaff  (242294)

Naprosto šílený vývoj

Proč by podle Vás elektřina díky OZE měla být už jenom dražší? Cena kWh z OZE se za poslední roky dost hnula: https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_of_electricity_by_source#Global_studies - když vynecháme studii IPCC jež je z roku 2014 tak to vypadá, že cena elektřiny by měla být daleko níže než na současných 500€/MWh. Bavíme se někde o ~50-100$/MWh za výrobu. Pokud vezmeme, že by ukládání elektřiny ztrojnásobilo její cenu (za otočení "baterky" - přečerpávací přehrady, vodíkového zásobníku, bateriového úložiště marže 200%) -> 50-100 * 300%, tak jsme někde na 150-300$ "ve špičce" (zima, je pod mrakem a nefouká, nebo je noc a nefouká). To se mi zdá citelně levnější než současný stav. Když to shrnu - cena elektřiny by se dle daného "nástřelu" v průběhu dne měla pohybovat někde mezi 50-300$/MWh. Samozřejmě jsem jenom člověk, mohu někde dělat chybu v úvaze.

Dosavadní doporučení: určitě nečíst (3)
Vaše doporučení:
přečíst (3) 16.08.2022 10:33  Honza  (245941)

Naprosto šílený vývoj

Dobrý den, chyba v úvaze může být v tom, že ta technická řešení reálně fyzicky neexistují. Ano, pokud by přes den vyráběly OZE za nějakou cenu, přebytečná energie se akumulovala a v noci by byla energie s nějakou přirážkou (ziskem pro majitele přečerpávacích elektráren a jiných baterií), pak by to asi MOŽNÁ :-) bylo, jak píšete. Reálně ale OZE v nadcházející zimě nebudou vyrábět dost. A cena proto bude určena závěrečnou plynovou elektrárnou, do které buď půjde sakra dryhý plyn, nebo nebudeme mít plyn vůbec. (Kolik jste ochoten zaplatit za kWh aby Vám nerozmrzla lednička, nebo jste si alespoň nabil telefon či posvítil ... Možná i 20 či 30 korun....) O udržení funkční infrastruktury typu internet, banky, čerpadla ve vodárnách, nemocnice, telefony, vysílače rádia a TV apod ani nemluvím.

Energetika založená na OZE bude sakra drahá, protože jednou zaplatíte instalovanou kapacitu v OZE, podruhé v nějkých úložných technologiích, potřetí v klasických zdrojích, které to celé budou zálohovat pro pár týdnů v roce, kdy nebudou stačit řešení 1 a 2. A všechno se to musí zaplatit, odpisovat a všechno se to propadne do účtů konečným odběratelům.

Uvidíme, čas ukáže.

Dosavadní doporučení: přečíst (3)
Vaše doporučení:
přečíst (0) 16.08.2022 15:42  JendoSlaff  (242294)

Naprosto šílený vývoj

Souhlasím, terawattová úložiště se zatím po Evropě neválí. :) Osobně vidím cestu ve vodíkových úložištích. Na dlouhodobé skladování se mi jeví daleko vhodnější nežli baterie. Asi by šla použít po úpravách infrastruktura používaná na methan, zároveň má vodík round-efficiency 40-60%, s kogenerací až 85%. Když si vezmu, že soláry jsou schopné přes léto stlačit burzu do záporu, tak pokud by jsme přes léto plnili zásobníky, pak v zimě topíme prakticky za cenu údržby generátoru/zásobníku. Myslím si, že do 10 let by to mohlo být. Vycházím z toho, že když by mi někdo v roce 2012 řekl, že elektřina ze solárů bude za 10 let levnější než z jádra tak bych much řekl ať se de podívat za doktorem, jestli nemá něco s hlavou.

Ještě před rokem a půl vypadala velmi elegantně ta cesta paroplynek v kombinaci s OZE, ale to je už passé.

Jádro vypadalo jako velmi dobrá cesta pro překlenovací období. Bohužel Evropě vládne antijaderná paranoia. :(

Tahle zima bude tvrdá, vo tom žádná. Ještě štěstí, že mám fixaci do dubna. Snad mi neklekne dodavatel. :D

Uvidíme, čas ukáže. ;)

Dosavadní doporučení: přečíst (0)
Vaše doporučení:


Výpis titulků 1až 20 (42)

Titulek   Výchozí řazení    Autor  šipka  Datum  šipka
  přečíst (6) Kdyby se nás to nedotýkalo   ASD 16.08.22 14:37
  spíše nečíst (6) Kdyby se nás to nedotýkalo   Tomasso 17.08.22 10:22
  určitě přečíst (3) 500€ /MWh   Kurz 16.08.22 14:24
  určitě přečíst (9) Naprosto šílený vývoj   Kevlar 15.08.22 16:30
  spíše nečíst (25) Naprosto šílený vývoj   Tomasso 15.08.22 19:41
  určitě přečíst (23) Naprosto šílený vývoj   PJPrince 15.08.22 21:20
  spíše nečíst (13) Naprosto šílený vývoj   Honza 16.08.22 10:17
  přečíst (8) Naprosto šílený vývoj   PJPrince 16.08.22 21:01
  přečíst (5) Naprosto šílený vývoj   Tomasso 17.08.22 10:42
  přečíst (5) Naprosto šílený vývoj   Honza 17.08.22 10:27
  přečíst (3) Naprosto šílený vývoj   JendoSlaff 17.08.22 06:51
  přečíst (3) Naprosto šílený vývoj   Kurz 17.08.22 07:39
  přečíst (2) Naprosto šílený vývoj   JendoSlaff 17.08.22 10:00
  spíše nečíst (5) Naprosto šílený vývoj   Věčnej 17.08.22 07:53
  přečíst (3) Naprosto šílený vývoj   Kurz 17.08.22 10:12
  přečíst (2) Naprosto šílený vývoj   Tomasso 17.08.22 10:47
  určitě přečíst (14) Naprosto šílený vývoj Jméno 'Pijack' používá stále stejný uživatel Pijack 16.08.22 11:37
  spíše nečíst (6) Naprosto šílený vývoj   JendoSlaff 16.08.22 11:48
  přečíst (11) Naprosto šílený vývoj Jméno 'Pijack' používá stále stejný uživatel Pijack 16.08.22 13:43
  spíše nečíst (4) Naprosto šílený vývoj   JendoSlaff 16.08.22 14:11
1 | 2 | 3 | Další »
stránkovat diskuzi po 10 | 20 | 50


 Burza Prime 16:29 (30.4.2024) 
Název Kurz Změna
 COLT(CZG)  649.00  +1.41% 
 ČEZ  870.00  +0.64% 
 ERSTE  1 110.00  +0.23% 
 GEN(NORTON)  490.00  -0.20% 
 GEVORKYAN  258.00  +2.38% 
 KB  869.50  +0.52% 
 KOFOLA  270.00  0.00% 
 MONETA  95.10  -2.36% 
 PHOTON  44.90  +0.90% 
 PILULKA  180.00  +0.84% 
 PM  16 000.00  0.00% 
 PRIMOCO   920.00  -2.65% 
 VIG  734.00  -0.81% 
Komodity online
 Ropa 85.56 USD 08:32   
 Zlato 2288.94 USD 08:32   
 Stříbro 26.48 USD 08:32   
 Káva 213.55 USD 30.04   
 Cukr 19.44 USD 30.04   
 Bavlna 77.95 USD 08:32   
Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.