Velký hráč v ojetinách Denny si teď hlídá náklady každý den
Jindřich Ginter
1.6.2009 Právo 126 , s. 11
V Česku začal s autobazarem před patnácti lety a brzy se stal suverénním tuzemským a později středoevropským lídrem ojetin. Nic, a nikdo, mu nestálo v cestě. Neohroženě expandoval, otvíral pobočky v zahraničí; v této obzvláště nevybíravé branži se proboxoval do ringu TOP10 největších evropských prodejců; vstoupil na pražskou burzu. Pak ale začaly velké potíže velkého hráče. Anthony James Denny a jeho AAA Auto. Rozkročil se až příliš. V cestě mu najednou stála vlastní velikost. Sice točil a stále točí celkově obrovské sumy, dokonce mu loni vzrostly marže, ale kralovat prodejcům ojetin ve střední Evropě, jak o něm v červnu 2007 napsal Financial Times, něco stojí. Pohádkově vypadající čísla tržeb a počtu prodaných vozů poté nekompromisně uzemnila tvrdá realita nákladů, které se mimo jiné díky expanzi za hranice vyšvihly do červených otáček; akcie padaly; loni se čistá ztráta proti již varovně vyhlížejícímu roku 2007 prohloubila. Milióny eur v propasti Z neauditovaných výsledků za rok 2008, které byly známy k uzávěrce tohoto vydání Firmy, vyplývá, že čistá ztráta AAA Auto dosáhla za loňský rok 28 miliónů eur, zatímco čistá ztráta očištěná o opravné a další účetní položky činila více než 15 miliónů eur, proti čisté ztrátě 4,8 miliónu eur v roce 2007. Hrubý zisk z prodejů přesáhl 71 miliónů eur (meziroční pokles o 11 %), celkové provozní výdaje činily 80 miliónů eur. Celkové výnosy v roce 2008 přesáhly 364 miliónů eur, což znamená v meziročním srovnání pokles o 22,5 %; hrubá zisková marže za celý loňský rok však stoupla na 19,6 % ze 17,0 %. Více než rok, ještě dávno před světovou ekonomickou krizí, se v případě AAA Auto hovoří o totální restrukturalizaci firmy; o tvrdé redukci nákladů, mající napomoci dostat se ven z hluboké finanční propasti. "Kromě objektivních vlivů na trhu to byla velmi jemně řečeno přepálená expanze firmy," připustil ve Firmě před rokem (2. června 2008) Vratislav Kulhánek, ikona českého automobilového průmyslu, jenž přišel ze Škody Auto vtisknout AAA Auto "prémio-vou" tvář v souvislosti se zavedením nové značky na zánovní vozy. "Vytváříme řídící struktury," konstatoval tehdy v rozhovoru Kulhánek s tím, že podnik takové velikosti již nemůže být de facto řízen jedním mužem. Firma se začala stahovat ze zahraničí, propustila více než dvě třetiny zaměstnanců, tlustým perem seškrtala výdaje do propagace, očesala svoji vlastní flotilu, čítající stovky vozů. Pohotová konkurence V Praze "áčkům" mezitím úspěšně vyrostla značně agilní a především pružná konkurence, například Auto Esa a Štěpánek Auto. Jsou slyšet, jsou vidět a mají pohotový telemarketing, neustále projíždějící internetové stránky. Dáte si inzerát a do druhého dne vám volají, zda nechcete přijet k nim prodat nebo koupit. My jsme s tím začali první a jsme lepší, zaznívá podrážděně z "áček", ale to je konkurence, je třeba stále vymýšlet inovace, čím zákazníky přilákat (mimo jiné i o tom v následujícím rozhovoru). Nejde jen o srovnávání čísel; o trendech na trhu vypovídá také všední ulice. I laik si snadno všimne, že po hlavním městě začalo jezdit mnohem více aut majících na rámečku pod SPZ logo Esa, přičemž ještě před lety dominovala víceméně jen "áčka". Nyní však autobazary Anthonyho Jamese Dennyho opět nabírají dech, tedy v Česku a na Slovensku, jak on sám naznačuje v následujícím korespondenčním rozhovoru Firmy.
* Nezdá se mi, že by redukce přinesly hmatatelné výsledky v celkové bilanci. Jaká je současná, aktuální situace v ekonomice AAA Auto? Restrukturalizace, kterou jsme loni prošli, přinesla už v prvním čtvrtletí 2009 pozitivní výsledky. Na jednu stranu jsme sice uzavřeli některé ztrátové pobočky, razantně snížili počet zaměstnanců a zavedli velmi přísnou kontrolu nákladů, na druhou stranu jsme ale nyní schopni být opět ziskoví i při nižších objemech prodeje. V reakci na recesi jsme se, stejně tak jako mnoho dalších firem, které v roce 2007 expandovaly, rozhodli dočasně se stáhnout ze zahraničních trhů a soustředit se v období hospodářské krize na své hlavní trhy v České republice a na Slovensku. Tyto dvě země vykazovaly v průběhu roku 2008 nejsilnější výkonnost ve skupině, jak z pohledu prodejních, tak celkových hospodářských výsledků. Přínosem bylo také, že jsme se soustředili na 15 nejprodávanějších modelů aut, což nám umožnilo návrat zpět do zisku. Z celkového počtu 60 557 prodaných vozů celou skupinou v roce 2008 tvořily prodeje v ČR 35 500 vozů a na Slovensku téměř 15 000 vozů, což ukazuje na pozitivní potenciál těchto trhů. Výsledky za 1. čtvrtletí se zpracovávají, takže nemohu být zatím příliš konkrétní. (Stav k 28. 5.; uzávěrce tohoto vydání přílohy Firma). Společnost se nicméně na přelomu 2. čtvrtletí ...