Sledování technologií v oblasti elektromobility je už několik let můj koníček.
Když automobilky tvrdí, že je drahý vývoj vozu, tak neříkají 100% pravdu. Vzhledem k velikosti sérií je vývoj v ceně vozu zastoupen 2mi procenty. I kdyby se v ceně vozu projevil 10% pořád tam není ekonomická zdůvodnitelnost 2x vyšší ceny.
Elektromotory v kolech - když neupadnou kola, tak ten elektromotor taky neupadne. Navíc jeho hmotnost je asi tak velká jako je rozdíl mezi klasickým a elektronovým kolem.
Menší problém je elektronika - udělat elektroniku, která spolehlivě ureguluje stovky ampér a vydrží 20 let je trochu problém, ale už je to zvládnutý.
Baterie - ano je to problém - ale je to jenom zástupný problém. Prostě řeknu nejsou baterie.
Takže co je v současné době největší problém? Je to neochota manažerů v automobillkách rozjet něco nového. On totiž elektromobil vyžaduje zásadní změnu v designu auta a i v chápání dopravy. V praxi to znamená auto, které nebude vážit 1.2t jako je dneska standard.
Ideální je auto - trabant. Kompozitní trup, interiér zateplený (protože elektrické auto si nemůže dovolit tepelné ztráty co mají současná auta), pohled ven přes kamery (rozmrazit v zimě okno je enrgeticky hodně náročné) a tvar kapky - prostě co nejměnší odpor. Dále úzké gumy s nízkým valivým odporem. Tím se dá udělat auto, které si na 100km nevezme 20kWh (to odpovídá cca 6.5 l benzínu na 100), ale vezme si jenom 8-10kWh.
A to už potom současné technologie nabídnou i 500km na nabití.
Jenže jsem to viděl ve vývoji - měl se vyvinout nový produkt. Udělat ho od základu - 1000 člověkodnů, Adaptace propojením 3 existujících systémů - 800 člověkodnů. Takže se na spojování existujících systémů strávilo 4000 člověkodnů, abysme dostali systém, který by se z ničeho reálně udělal za 2000 člověkodnů.
A ze stejného důvodu to udělají i manažeři v automobilkéch - prostě si nikdo z nich netroufne udělat nové auto od základu i když na to mají veškeré vybavení a technologie, protože chyba by šla přímo za nima. Kdežto když se adaptuje existující a udělá se chyba řeknou, že na začátku to vypadalo jako správná cesta.