Stagnace německého potravinářského obchodu konjunktuře navzdory
V roce 1999 obrat potravinářského obchodu v Německu znovu zaznamenal pokles - zánik malých prodejen v nezmenšené míře pokračoval
Norimberk, 27. dubna 2000 - Německý potravinářský maloobchod stagnuje i v roce rozmachu. Zatímco konjunktura v Německu už několik měsíců citelně roste a také spotřební výdaje opět lehce stoupají, potravinářský obchod se nemůže dostat z krize. Tak zní závěr aktuálního přehledu "Grundgesamtheiten Deutschland 2000", který v podobě brožury zpracoval IRI/GfK Retail Services.
Obrat (do něhož nebyl zahrnut obchodní řetězec Aldi) poklesl v roce 1999 o 0,9 procent na 195,1 mild DEM. Pokud bude zahrnut obrat největšího diskontu s potravinami, nebude pokles ve výši 0,5 procenta na 228,6 mild DEM tak výrazný.
Úloha černého vzadu už po roky přísluší tradičnímu maloobchodnímu prodeji potravin a také v roce 1999 zde byly nejvyšší ztráty ve výši 6,6 procenta. Tím dosáhl tento typ obchodu pouze 27,5 procenta z celkového obratu potravinářského maloobchodu.
Výnosy už mnoha obchodním společnostem nestačí k přežití, a proto nelze zadržet zánik prodejen především v tradičním potravinářském maloobchodu: v konkurenčním boji o přízeň spotřebitelů znalých cen v roce 1999 opět kolem 2.200 prodejen navždy uzamklo své dveře. Na začátku nového milénia existuje ještě 61.100 prodejen potravinářského maloobchodu, k tomu patří 3.350 filiálek Aldi po celém Německu. Pro srovnání: v roce po pádu berlínské zdi existovalo ve znovu sjednoceném Německu vedle filiálek Aldi ještě 81.400 prodejen s potravinami.
V obchodě zuří cenová válka
Příčiny tohoto vývoje není nutno dlouho zkoumat: poté, co na trh vstoupil Wal*Mart, vypukla v potravinářském maloobchodě skutečná cenová válka. Aby konkurence přilákala a udržela zákazníky, nejenže doposud ceny jednoduše podhodnocuje, nýbrž je někdy kalkuluje na hranici rentability.
Podle IRI/GfK Retail Services (společný podnik GfK Gruppe a americké společnosti Information Resources Inc., Chicago) byly v potravinářském maloobchodě sníženy ceny u 400 vybraných druhů výrobků v první polovině roku 1999 o 2,5 procenta; ve druhé polovině byli spotřebitelé zvýhodněni o téměř 3 procenta. Značkové výrobky jsou dnes prakticky na úrovni běžných obchodních značek, někdy jsou dokonce levnější. Touto strategií si obchod přitahuje zákazníky, za samozřejmé se považují zvláštní nabídky a trvale nízké ceny. - Pro obchod je tento vývoj dvojnásob fatální, protože spotřebitelé nevydávají za potraviny méně jenom proto, že jsou nízké ceny. Ušetřené peníze investují raději do cestování a zboží dlouhodobé spotřeby.
V pochopitelném úsilí zajistit vlastnímu podniku co nejlepší pozici se situace v potravinářském obchodě nadále zhoršuje. Mizí stále více maloobchodních prodejen s potravinami, ty, co zůstávají, se však neustále zvětšují. V důsledku toho vzniklá expanze prodejních ploch tlačí při současně se snižujících cenách na produktivitu prodejních ploch, především však na marže. K tomu ještě vzrůstá konkurence i ostatních způsobů distribuce potravinářského maloobchodu, například velkoprodej drogerie. Tam láká stále více zákazníků jeden z největších aktérů, Schlecker, nejen svým segmentem drogerie, nýbrž i jinými klasickými skupinami zboží potravinářského maloobchodu. Pokračování očišťování trhu a koncentrace v obchodu se jeví za těchto předpokladů jako pravděpodobné.
Mamuti a cenoví aligátoři dále rostou
Kde jsou poražení, jsou ovšem zpravidla i vítězové. Poptávka spotřebitelů se koncentruje takřka nezadržitelně směrem k největším a cenově nejvýhodnějším obchodníkům. Takto poprvé v roce 1999 překonal spotřebitelský trh stomiliardovou hranici. Počet obchodů se zvýšil o 115 na celkový počet 7 505; tento přírůstek o 1,6 procenta je ve srovnání s minulými roky ovšem spíše nepatrný.
Vzhledem k napjatému rozpočtu domácností se spotřebitelé konečně naučili především jedno: znát ceny. To posiluje diskonty. Jejich výnosy stouply v roce 1999 o 0,6 procenta na 40,6 mld. DEM. Stále větší část obratu je přitom dosahována v oblasti non food sortimentu. Pokud zahrneme Aldi, připadá na diskonty už 32,5 procent (228.6 mld DEM) celkového obratu potravinářského maloobchodu.
Rozšiřující se sortiment také zákazníky "sortýruje" na nové proudy. Příkladem toho jsou velkoprodejny s drogerií, v čele kterých stojí vůdce trhu Schlecker, a jež stále více pronikají do klasického sortimentu potravinářského maloobchodu. Celkově zaznamenává oblast prodeje drogerie a parfumerie nárůst obratu ve výši 4,7 procenta na 26,7 mld DEM. Počet prodejen se zvýšil o 2,8 procenta.
Potravinářský maloobchod 2000: konjunktura a kalendář pomáhají
Startovní pozice potravinářského maloobchodu na začátku nového tisíciletí je opravdu velice špatná, neboť úroveň cen dosáhla oproti závěru roku 1999 nejnižšího stavu (základní efekt: minus 0,4 procenta). Ovšem potravinářský maloobchod, i když subproporcionálně, rovněž dokázal profitovat na příznivé konjunktuře a stoupající poptávce spotřebitelů. GfK proto pro rok 2000 počítá s lehkým zvýšením poptávky ve výši 0,2 procenta. Předpokladem toho ovšem je udržet klid zbraní na cenové frontě.
Navíc je to na samotných obchodních společnostech, aby využily kalendář ve svůj prospěch. Tak například květen jako tradiční měsíc svátků nabízí větší šance obratu ve výši kolem 8 procent, neboť oproti loňskému roku už samotným kalendářním posunem přibyl počet nákupních dnů a k tomu se jeden svátek, totiž Nanebevstoupení Páně, přenáší na červen.
e-mail: public.affairs@gfk.de
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz