Patria (Patria Finance)
Investice  |  22.10.2017 09:08:51

Neznečistí elektromobily planetu nakonec více, než současná auta?


Celou diskusi kolem globálního oteplování si můžeme celkem přehledně rozdělit na tři hlavní otázky: Dochází vůbec k nějakému oteplování? Pokud ano, podílí se na tom významným způsobem lidstvo? Pokud ano, budeme se snažit o změnu? I když zrovna nemáme ambici stát se uznávaným klimatologem, či odborníkem na toto téma, nějaký alespoň obecnější názor investorům neuškodí. Už kvůli pravděpodobné elektromobilní revoluci.

Pokud se následující graf skutečně zakládá na relevantních datech, první otázku máme rychle vyřešenou. Globální oteplování je dlouhodobým trendem a nedá se hovořit o tom, že poslední roky by jej nějak oslabovaly, spíše naopak:

 

Na druhou otázku jednoduchou odpověď neznám a přesunu se proto hned ke třetí. Konec konců je totiž faktem, že nezanedbatelná část světové populace je přesvědčena, že ke globálnímu oteplování hodně aktivně přispíváme a měli bychom s tím něco dělat. A pokud to sebou nese celkově lepší přístup k životnímu prostředí, v podstatě tomu nelze nic vytknout. Musí být ale splněna jedna „malá“ podmínka: Naše kroky musí životnímu prostředí skutečně ulevit.

Elektromobily, plynomobily a uhlomobily


Před časem jsem zde s určitou nadsázkou poukazoval na to, že v Evropě by se elektromobilům mělo spíše říkat plynomobily. Důvod je prostý – výroba elektřiny se na našem kontinentu bude pravděpodobně stále více posouvat směrem k zemnímu plynu a elektrovozy tak budou v podstatě jezdit na tento primární zdroj energie. V Číně by kvůli stejné logice měla být nejspíše řeč o uhlomobilech. Jak ukazuje následující obrázek, uhlí je tam dominantním primárním zdrojem energií:

 

Jak je to tedy s celkovým emisním dopadem plynomobilů, popřípadě uhlomobilů? Liam Denning na Bloomberg Gadfly se nedávno snažil porovnat celkovou emisní stopu elektromobilů a tradičních automobilů. Jeho předpoklady byly následující:

Podle studie od Union of Concerned Scientists se s „průměrným“ spalovacím vozem střední třídy pojí výrobní uhlíkové emise ve výši 9,7 tun. Pokud k tomu u elektromobilu přidáme baterii o kapacitě 60 kWh, emise stoupnou o dalších 7,3 tun. Argonne National Laboratory odhaduje, že než se jeden galon benzínu dostane k pumpě, „stojí“ nás to 5,2 libery emisí (libra je necelý půl kilogram, galon necelé 4 litry). Během jízdy pak spalovací auto vypustí asi 0,7 libry na jednu míli.

Pokud u elektromobilů předpokládáme, že ujede 3,5 míle na kWh a počítáme s určitou postupnou degradací baterie a s tím, že elektřina je vyráběna zejména v uhelných elektrárnách, vyjde, že elektromobil „vypustí“ asi půl libry emisí na jednu míli. Pokud ještě budeme předpokládat, že běžný vůz i elektromobil ujedou 10 500 mil ročně, vyjde nám následující srovnání emisní stopy obou dopravních prostředků v závislosti na počtu let:

 

V prvních letech je na tom lépe spalovací motor, protože nižší provozní emise elektromobilu jen postupně vyvažují jeho vyšší výrobní emise (baterie). Vše se změní kolem 6 – 7 roku a pak již začíná být lepší elektromobil. Po 12 letech je emisní poměr 50 ku 55 tunám emisí, uhlomobil by tak snížil emise o nějakých 10 %. Vše je samozřejmě hodně citlivé na předpoklady – plynomobily, či dokonce solármobily by samozřejmě měly výrazně vyšší emisně konkurenční výhodu. Naopak výrazný pokrok v efektivitě spalovacích motorů by mohl výhodu elektromobilů úplně smazat.

Ve mě osobně tedy tento odhad nějaké velké nadšení pro elektromobilitu nevyvolává. I s ohledem na to, že posun k ní by znamenal velké investice do nové infrastruktury, které také nebudou bez emisí. Na druhou stranu je tu ale něco, co můžeme vnímat jako, ve financích někdy neprávem opomíjenou, hodnotu opce. U elektromobilů totiž na rozdíl od spalovacích motorů získáme obrovskou flexibilitu. Právě proto, že elektřinu lze vyrábět z mnoha zdrojů, zatímco benzín a naftu ne. Elektromobilita nám tak výrazně rozšiřuje spektrum technologického pokroku v palivech.

Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

22.10. 13:08  a co životnost baterií? (Rob)
20.10. 10:13  CO2 není důležitý (Bejvoč)
20.10. 09:09  nový motor??? (Nasraláh)
19.10. 20:23  CO2 není důležitý (Peppa)







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688