5 tipů, jak na předání rodinného podniku
Předat otěže rodinné firmy svému nástupci je pravděpodobně
nejtěžší obchodní transakcí v životě podnikatele. Svědčí o tom fakt, že
přestože jsou rodinné podniky jedním z pilířů evropské ekonomiky, přechod
na druhou generaci jich zvládne jen asi třetina. U třetí generace se hovoří již
jen o 15 %, u dalších dokonce o pouhých 5 %.
Předávání rodinných podniků na
další generaci je v Česku v současné době žhavé téma. Porevoluční
léta totiž zplodila velké množství podnikatelů, kteří se pomalu dostávají do
let, kdy začínají zvažovat odchod na penzi. „Mnoho z nich ale nemá jasnou představu o tom, komu podnik předat, nebo
kolik takové předání stojí času a energie,“ říká Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy,
jež působí na poli revitalizace zejména středně velkých podniků.
Rozhodněte se zavčas, předání firmy trvá
Aby bylo předání rodinné firmy
úspěšné, je potřeba začít vše řešit s dostatečným předstihem. „Jen málo podnikatelů si plně uvědomuje, že
firmu nelze předat ze dne na den, ale je to zdlouhavý proces, který zabere až
pět let,“ vysvětluje Jiří Jemelka. Podle něj by si tak podnikatel, který o
odchodu z pracovního života uvažuje, měl pevně stanovit, do kdy chce
byznys předat, a vytvořit si k tomu náležitý časový plán.
Nástupce nemusí být nutně z rodiny
Vedle včasného předání podniku je
stěžejní i otázka samotného nástupce. Termín „předání rodinného podniku“
samozřejmě svádí k tomu, že novým šéfem musí být zákonitě někdo
z rodiny. „Není však výjimkou, že
podnikatelé, ač mají rodinu náležitě rozvětvenou, nemají na svoji pozici
vhodného kandidáta. Potomci buď o převzetí rodinného podniku nestojí, mají již
svůj vlastní byznys, nebo k podnikání zkrátka nemají vlohy,“ vyjmenovává
Jemelka důvody, proč musejí vhodného kandidáta podnikatelé často hledat mimo
okruh příbuzných, a dodává: „Vhodného
nástupce tak lze hledat v managementu firmy, mezi zaměstnanci, kteří jsou
v podniku dlouhé roky a takříkajíc za něj dýchají.“
Oznamte předání a začněte předávat kompetence
Jakmile
rozhodnutí o předání jednou padne, neměli by je majitelé již zpochybňovat.
Důležité je své rozhodnutí oznámit lidem, kterých se změna vedení firmy týká. „Oznamte svoji volbu jak klíčovým zákazníkům
podniku, tak i obchodním partnerům a zaměstnancům. Důležité je dát najevo, že
na chodu podniku a vztahu k nim se s předáním otěží nic nemění,“ popisuje
Jiří Jemelka.
Stejně
jako není vhodné otálet s oznámením o předání firmy, není proč čekat se
zaučováním svého zástupce. S předáváním zodpovědnosti za chod podniku –
samozřejmě od těch menších věcí – je dobré začít ihned. Dlouhé otálení může
vyústit v situaci, kdy se podnikatel kontroly nakonec nevzdá vůbec. Po
nějaké době, po roce či po dvou, je na místě dopřát si od byznysu delší pauzu.
Ideální je dlouhá dovolená, při které se odcházející majitel firmy vyvaruje
zbytečných telefonátů a neustálého dohledu nad denním chodem podniku.
Oddělte
rodinné a firemní finance
Otázkou,
kterou je před předáním firmy nutné vyřešit, je, jak se naloží s firemními
penězi. Na odcházejícím majiteli často je, aby rozdělil firemní finance mezi
potřeby rodiny, zaměstnanců a samotného podniku. Peníze určené na stáří rodiny,
zabezpečení potomků či penzi zaměstnanců lze vložit například do k tomuto
účelu založené nadace či v zahraničí oblíbeného svěřeneckého fondu neboli
trustu.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
05.03.2024 XTB Online trading konference 2024 proběhne už...
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn