Evropský automobilový trh na maximu
Tři roky pokračující růst evropského automobilového trhu přinesl v roce 2016 nový rekord. Počet registrací nových vozů se zvýšil na 14,6 mil. a překonal tak historický rekord dosažený v roce 2008. Na druhou stranu se dá říct, že oproti době, kdy byl trh v depresi, se loni prodalo o tři miliony osobních automobilů více, což se nepochybně odrazilo v růstu ekonomik závislých na tomto průmyslovém oboru. Česká republika nebo Slovensko budiž příkladem.
Za dosažením rekordu stojí především tzv. nové členské země, i když slovo nové je už trochu pasé. V každém případě stará E-15 zůstala pod svým historickým maximem, stejně jako problematické země PIIGS. Naproti tomu na maxima dosáhly registrace ve Velké Británii, Švédsku, Polsku, Dánsku a ČR. V blízkosti minim se trh nacházel stále v Řecku, na úplném dně byl v Nizozemí. Výsledky největšího evropského trhu – Německa – sice zůstaly za rekordem dosaženým v roce 2009, avšak tehdy se o něj přičinilo šrotovné, které zahýbalo s poptávkou v čase a jak se ukázalo, jeho vliv rychle odezněl.
Z vývoje registrací osobních automobilů v Evropě lze vysledovat následující: 1) dynamika celého trhu zvolňuje s tím, jak dochází k nasycování poptávky na největších národních trzích, avšak 2) trend i fáze cyklu nejsou ve všech zemích stejné, to znamená, že některé země stále ještě procházejí silnou růstovou fází (např. Belgie, Rakousko, Polsko), některé zažívají saturaci trhu (Irsko) a poslední skupinka zůstává i nadále v podstatě v útlumové konsolidační fázi (viz Řecko).
Vzhledem k vysoké závislosti české ekonomiky na výrobě a vývozu (cca 25 % veškerého exportu) osobních automobilů zůstává otázkou, kam trh bude směřovat v letošním roce. Při hledání odpovědi je třeba nejprve přijmout fakt, že maximální poptávka za celou EU neznamená maximální prodeje na všech národních trzích. Pomineme-li dobu šrotovného v Německu, dá se říct, že tento trh je již na vrcholu, stejně jako maxima zdolává trh britský. Naproti tomu v případě Francie, Itálie a Španělska jako třetího až pátého největšího trhu nepochybně prostor pro růst poptávky existuje.
Druhý pohled, který podporuje myšlenku růstu – byť slabšího – je zájem domácností v zemích EU o nová auta. Z průzkumů vyplývá, že ochota pořídit si nový vůz je stále ještě nadprůměrná, byť odhodlání k zakoupení auta není až tak silné, jako bylo třeba před půlrokem. Přesto nasycenost trhu průzkumy mezi spotřebiteli zatím zdaleka nepotvrzují. A to je vedle vývoje v jednotlivých dílčích zemích druhým argumentem, proč nečekat v nejbližší době zadrhnutí prodejů nových aut v EU. Jako hlavní scénář pro rok 2017 proto vidíme zpomalení růstu z loňských 6,8 % na necelou polovinu.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz