(Kurzy.cz)
Předvánoční příprava v českém maloobchodě
Češi
začali s přípravou na vánoční svátky již v listopadu. Maloobchodní
prodeje se zvýšily o 7,9 %, čímž překonaly očekávání trhu. Nákupy
prostřednictvím internetu si „trhly“ nový letošní rekord – meziročně
povyskočily téměř o třetinu. Informace o silné nákupní aktivitě Čechů dnes
zveřejnil Český statistický úřad.
Bez zahrnutí motorových vozidel se listopadové
maloobchodní prodeje meziročně zvýšily o 7,9 %. Očištění o jeden pracovní den
navíc se projevilo v mírném zpomalení, když maloobchod vzrostl o 6,7 %.
Z hlediska meziměsíčního srovnání si maloobchodníci ve svých prodejích
polepšili o 1,9 %.
Ze struktury maloobchodních prodejů je zřejmé,
že Češi nenechávají nákupy vánočních dárků na poslední chvíli. Naznačuje
to alespoň jejich zájem o nepotravinářské zboží. Výrazněji než před rokem Češi
nakupovali nejen počítače, ale i oblečení. Při nákupu oděvů se nezalekli ani
vyšší průměrné ceny. Někteří Češi si vybavovali domácnost, jiní vynaložili
úspory ve prospěch svého volného času – nakupovali knihy, časopisy, sportovní
vybavení, hračky nebo vyrazili do restauračních zařízení.
Suverénně nejlépe v listopadu dopadly prodeje
on-line maloobchodníků. Téměř třetinový meziroční růst představuje nejsilnější
meziroční zvýšení od roku 2013. Lze očekávat, že jinak tomu nebylo ani v posledním
měsíci loňského roku.
Češi nasedli na vlnu nákupní nálady už
v roce 2015 a po celý rok 2016 z ní nesesedli. Důvěra spotřebitelů se
hned na začátku roku 2016 vyhoupla na historicky nejvyšší hodnotu.
V průběhu roku se sice jejich rekordně dobrá nálada mírně vytratila,
závěr roku však opět přinesl návrat k optimismu. Jejich dobré rozpoložení
by však v následujících měsících mohl ovlivnit cenový vývoj.
V prosinci se totiž spotřebitelské ceny meziročně zvýšily o rovná dvě
procenta. V pozadí silného růstu stály především dražší potraviny. Více
než před rokem však Češi platili také za alkoholické nápoje, tabák a nově také
za pohonné hmoty.
Listopadová čísla, stejně jako čísla všech předchozích deseti měsíců loňského roku naznačují, že české domácnosti se pravděpodobně opět stanou králem růstu HDP i v posledním čtvrtletí a nakonec i za celý uplynulý rok. Nákupní apetit by se Češi měli udržet alespoň i v úvodu letošního roku. Chuť nakupovat pravděpodobně půjde ruku v ruce s vyšší mzdou.
Zdroj: Petr Gapka
hlavního
ekonom MONETA Money Bank
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz