Nová pravidla na STK: Co všechno přinesly novinky z ledna 2016?
Ministerstvo dopravy chce bojovat proti podvodům na STK, kdy údajně v některých případech auto na stanici technické kontroly ani nebylo a technici přesto vystavovali doklad a obsolvování prohlídky a měření emisí.
Nově se zavádí důkladnější kontrola technického stavu vozidla, musí se pořizovat kompletní fotodokumentace auta a následně se data posílají do databáze ministerstva. Přísnější bude i emisní kontrola, kde se bude auto napojovat na diagnostiku. Zjistí se tak například závady na řízení motoru a tím pádem i emisí.
"Běžný motorista to pozná především zvýšením cen a delším čekáním na STK,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Nově mají totiž technici STK ze zákona normu 30 minut na kontrolu jednoho auta. Tím se sníží kapacita STK a i to je důvod, proč budou stanice technických kontrol zdražovat v řádu stokorun.
Stanice si ale musí nakoupit i fotoaparáty pro pořizování fotodokumentace a je možné, že budou muset zaměstnat dalšího člověka na zpracování sebraných dat a jejich odesílání do databáze ministerstva.
Přísnější kontroly dopadnou především na majitele upravených, tzv. tuningových aut a také například na majitele speciálních vozidel a off-roadů s přidanými rámy nebo světelnými rampami nebo navijáky. Technici STK se budou obávat skrytých kontrol a případného velmi přísného postihu, takže vozy s nelegálními úpravami nebudou vůbec na STK pouštět.
"Kdo má v autě například pětibodové bezpečnostní pásy, snížený podvozek nebo jiný než dovolený rozměr pneumatik, kontrolou neprojde,“ varuje Foltýn z Auto ESA. Problémy budou mít ale i majitelé aut s upraveným výfukovým systémem.
Bát se musí i provozovatelé dieselových aut s odstraněným filtrem pevných částic či s nedovolenou úpravou řídící jednotky, tzv. čiptuningem. Právě kvůli napojování aut na diagnostiku bude jednodušší zjistit chybové hlášky motoru související s řízením emisí. "Například se pozná, že má auto odpojený EGR ventil či odstraněný filtr pevných částic,“ upozorňuje Pavel Foltýn z Auto ESA.
Přísněji má ale STK dopadnout i na majitele vozů s technickými vadami, ať už je to rozsáhlá koroze, nefunkční brzdy, neseřízená geometrie či únik provozních kapalin. Praxe ale prozatím ukazuje, že některé stanice technických kontrol vyhazují ze strachu auta i za drobné praskliny v čelním skle.
Pokud si necháte auto v servisu připravit a zkontrolovat pro STK, ještě nemáte úplně vyhráno. Právě kvůli zkoumání diagnostiky vozidla je potřeba po servisu s autem najet několik kilometrů, aby se mu obnovil tzv. „readiness code“ v řídící jednotce vozidla. Jinak hrozí, že i jinak technicky bezvadné auto přes STK neprojde.
Motoristé by na přísnější STK měli myslet i při koupi ojetého auta. Pokud chtějí mít při STK klid, měli by se raději vyhnout upraveným vozům s neschválenými doplňky, ať už se jedná třeba o snížený podvozek, různé aerodynamické úpravy nebo třeba i příliš zatmavená okna. Pokud si nejsou při nákupu auta jisti, zda má v pořádku například motor a řízení emisí a zda nedošlo k nedovoleným úpravám vozu, je lepší se obrátit na prověřeného prodejce ojetých vozů.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz