Tržby v maloobchodě meziročně prudce vzrostly
Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy vzrostly v prosinci reálně meziměsíčně o 0,6 %. Meziročně se tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní zvýšily o 5,5 %, bez očištění o 6,7 %.
Za celý rok 2015 tržby v maloobchodě meziročně vzrostly o 5,9 %, což byl nejvyšší růst od roku 2008.
V maloobchodě kromě motorových vozidel (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby zvýšily v prosinci reálněmeziměsíčně o 0,6 %. Tržby očištěné o kalendářní vlivy meziročně vzrostly o 5,5 %, neočištěné se zvýšilyo 6,7 % (v prosinci 2015 bylo o jeden pracovní den více než v prosinci 2014). Neočištěné tržby za prodej pohonných hmot vzrostly meziročně o 12,5 %, za prodej nepotravinářského zboží o 6,5 % a potravin o 5,5 %.
Stejně jako v předchozích měsících nejvíce rostly tržby za zboží prodávané přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby (o 16,7 %). Zvýšení tržeb vykázaly všechny sortimentní skupiny specializovaných nepotravinářských prodejen, a to s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 7,0 %), s výrobky pro domácnost (o 5,8 %), s oděvy a obuví (o 5,3 %), s počítačovým a komunikačním zařízením (o 3,8 %) a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 2,0 %). Na růstu tržeb v maloobchodě se podílel rovněž zvýšený prodej potravin v nespecializovaných i specializovaných prodejnách (o 5,6 %, resp. o 3,6 %).
Cenový deflátor (CZ-NACE 47) ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 97,5 % a byl ovlivněn zejména nižšími cenami pohonných hmot, potravin a počítačového a komunikačního zařízení. Naopak ceny vzrostly v prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, s oděvy a obuví a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) vzrostly reálně meziměsíčněo 0,2 % a očištěné o kalendářní vlivy se zvýšily meziročně o 10,8 %. Neočištěné tržby se zvýšily meziročněo 14,3 %, přitom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly o 15,7 %, za opravy motorových vozidel o 9,5 %.
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: (http://ec.europa.eu/eurostat/web/short-term-business-statistics/publications/news-releases).
Za celé 4. čtvrtletí 2015 se tržby v maloobchodě (CZ-NACE 47) zvýšily reálně meziročně o 6,4 % (ve 4. čtvrtletí 2015 bylo ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku o jeden pracovní den více). Tržby za pohonné hmoty vzrostly o 10,6 %, za nepotravinářské zboží o 7,1 % a za potraviny o 4,1 %. V motoristickém segmentu (CZ-NACE 45) se tržby zvýšily o 12,7 %, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly o 13,6 % a za opravy motorových vozidel o 9,0 %.
Vývoj v roce 2015
Za celý rok 2015 v maloobchodě kromě motorových vozidel (CZ-NACE 47) vzrostly tržby reálně meziročně o 5,9 %, přičemž ve všech měsících roku 2015 tržby překročily úroveň srovnatelného období 2014. Prodej pohonných hmot se celoročně zvýšil o 8,0 %. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 6,8 %, za potraviny o 3,9 %. Nejvyšší růst zaznamenaly tržby za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 19,7 %). Ve specializovaných prodejnách nepotravinářského zboží se tržby zvýšily za počítačová a komunikační zařízení (o 10,0 %), za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 8,1 %), za výrobky pro domácnost (o 5,9 %), za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží (o 5,6 %) a za oděvy a obuv (o 1,8 %). Průměrný cenový deflátor za rok 2015 činil 97,6 %.
V motoristickém segmentu (CZ-NACE 45) se tržby reálně meziročně zvýšily o 11,5 %, v tom za prodej motorových vozidel o 12,3 % a za opravy motorových vozidel o 8,3 %.
Český statistický úřad
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz