Komentáře k maloobchodu - zlatý věk, zájem o veškerý sortiment
Maloobchod prožívá zlaté období. Daří se mu ve všech oborech, nikde tržby neklesají. Situace, která je pro obchodníky ideální. I když získat zákazníky není lehké, tak při nákupech se příliš neomezují. Celkově tržby vzrostly o 5,5 %, po úpravu o počet pracovních dnů rostly o 6,7 %. Situace je tak dobrá. Celý letošní rok má průměrný růst o 6 %, a ani jeden měsíc nezaznamenal pokles. Obchodníci tak silný růst už dlouhé roky nepamatují – naposledy v roce 2007.
Tradičně silnější růst je v oblasti nepotravinářského zboží. Tržby za potraviny sice rostou, ale ne tak rychle jako v ostatních segmentech. Přesto růst o 4,7 % v červenci je výrazně nadprůměrný a nad očekáváními. I když se situace spotřebitelů zlepšuje, ti mají větší příjmy, neznamená to, že by začali bezhlavě utrácet za potraviny. Přesto je vidět větší posun spotřebitelů k dražším značkám, kvalitnějším potravinám. Je to opačný proces oproti tomu, který panoval v době krize, kdy spotřebitelé hledali nejlevnější potraviny bez ohledu na jejich kvalitu.
Dařilo se tradičně prodeji pohonných hmot. Tady tržby ve stálých cenách rostly o 6,2 %. Prodejům výrazně nahrává cena u benzinových pump. Levná ropa se promítá do cen benzínu a nafty. Motoristé jsou ochotnější více jezdit, a tedy i více tankovat. Právě propad cen u benzinových stanic oproti loňsku se projevuje na tržbách v běžných cenách. Ty klesly o 5,7 %.
Dařilo se i prodejům přes internet. Tentokrát si e-shopy polepšily o 19 %. To je paradoxně jejich nejhorší výsledek letošního roku. Přesto jde o jeden z nejrychleji rostoucích oborů.
Hezké léto se projevilo i na tržbách za ubytování. Ty rostly meziročně o 14,5 %. Tady je bez pochyby, že podobný výsledek by měl přijít i za srpen, kdy počasí přálo, a lidé neměli důvod rušit dovolené.
Michal Kozub
Analytik
Home Credit a.s.
Zájem o nákupy českého spotřebitele neopustil ani v létě, což se kladně odrazilo na růstu červencových maloobchodních tržeb. V první polovině letošního roku přitom tržby v maloobchodu vzrostly meziročně o 6,2 % a podobně silná čísla pravděpodobně uvidíme i v jeho druhé polovině.
Meziroční růst tržeb se týkal v podstatě veškerého sortimentu zboží a není překvapením, že nejvyšší nárůst zaznamenaly tradičně prodeje přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby, a to konkrétně o 19,0 %. Teplé červencové počasí vybízelo k cestování a přispělo tak k růstu tržeb za ubytování o 14,5 %. Dařilo se i prodejcům pohonných hmot, kde tržby vzrostly o 6,2 %, a to především díky meziročně výrazně nižším cenám paliv.
A kde hledat příčiny silných prodejů? Odpověď je jednoduchá. Spotřebitelský apetit je odrazem růstu domácí ekonomiky. V posledním roce výrazně poklesla nezaměstnanost a tvorba nových pracovních míst je nejrychlejší od krizového roku 2008. Menší obavy o ztrátu zaměstnání se následně projevují i ve vyšší ochotě spotřebitelů utrácet a méně spořit. Odrazem pozitivní nálady domácností je index spotřebitelské důvěry, který se nachází na osmiletém maximu.
Miroslav Novák
Analytik
AKCENTA a.s.
Zlato online
Datum | Jedn. | Kurz |
---|---|---|
26.04.2024 12:36 | 1 unce | 2 347,08 USD |
26.04.2024 12:28 | 1 unce | 2 346,95 USD |
26.04.2024 12:20 | 1 unce | 2 348,94 USD |
26.04.2024 12:16 | 1 unce | 2 348,57 USD |
26.04.2024 12:06 | 1 unce | 2 350,23 USD |
26.04.2024 12:02 | 1 unce | 2 349,58 USD |
26.04.2024 11:54 | 1 unce | 2 348,45 USD |
26.04.2024 11:48 | 1 unce | 2 348,03 USD |
26.04.2024 11:40 | 1 unce | 2 349,72 USD |
26.04.2024 11:32 | 1 unce | 2 349,02 USD |