Pocítí český spotřebitel a podnikatel zavedení jednotného digitálního trhu?
Nakupování zboží online
bezpochyby patří mezi hlavní trendy posledních let. Téměř každý druhý Evropan
v loňském roce nakoupil online ve své vlastní zemi. Z jiné země EU
však nakoupilo pouze 15 % lidí. Jedním z hlavních důvodů vyhýbání se
přeshraničními nákupu jsou vysoké náklady na dopravu, které leckdy mohou až
přesáhnout hodnotu objednaného zboží. Dalším důvodem je tzv. geo-blocking,
neboli blokování na základě zeměpisné polohy, ke kterému bohužel dochází u
poloviny pokusů o přeshraniční nákup online v rámci EU. Známe to všichni –
najdeme si zajímavý e-shop, vybereme si zboží, ale následně zjistíme, že
prodejce do České republiky vůbec nezasílá, případně nás odkáže na lokálního
distributora, který námi vybrané zboží nabídne za vyšší cenu. V některých
případech je nám dokonce odepřen i samotný přístup do e-shopu.
Toto vše by se mělo změnit a
přeshraniční obchodování v rámci EU by mělo být jednodušší jak pro
spotřebitele, tak pro prodejce. Evropská komise letos v květnu představila
strategii pro jednotný digitální trh.
Jedním z hlavních cílů je právě vytvoření podmínek pro snadné online
obchodování napříč Evropskou unií. Aktuální plán však není konkrétní strategií.
Spíše se jedná o vizi budoucí podoby digitální Evropy, než o jednotlivé návrhy.
Strategie jednotného digitálního trhu počítá především se zakotvením
harmonizovaných pravidel EU v oblasti smluv a ochrany spotřebitele při
nákupu online, ať už se jedná o fyzické zboží (oblečení, elektronika atd.) či
digitální obsah (el. knihy, aplikace), s harmonizací obchodních pravidel a
snížení nákladů na doručování zásilek mezi
jednotlivými státy.
Termín pro předložení konkrétních
návrhů všech klíčových opatření Komise stanovila na konec roku 2016, dá se však
předpokládat, že konečné datum se posune. V minulosti jsme se už
několikrát přesvědčili, že i zdánlivě neškodná témata se mohou stát předmětem
vážných vnitro unijních sporů – jedním z posledních podobných případů bylo
například projednávání návrhu na zrušení roamingových poplatků.
Pokud dojde ke schválení a
přijetí strategie, mělo by to spotřebitelům napříč Evropskou unií zaručit
transparentnější ceny, vyšší dostupnost online nákupů a také nižší náklady na
doručení zboží z jiné země. Návrh počítá s omezením vysokého
poštovného a zvýšených sazeb za poštovné z jednoho členského státu EU do
druhého, obzvláště pak v případech, kdy je skutečná doručovací vzdálenost
mezi dvěma zeměmi nižší, než při doručování v rámci jednoho státu (například
objedná-li si zákazník z Moravy v rakouském e-shopu zboží, které mu
bude odesláno z Vídně).
Nejproblematičtější součástí
strategie je pak snaha o harmonizaci a zjednodušení režimů DPH, jež by měly
pomoci s rozvojem především menším a začínajícím internetovým prodejcům,
kteří se rozhodnou prodávat zboží za hranicemi svého domovského státu. Na první
pohled relativně jednoduchá záležitost však zřejmě bude napříč členskými státy
obtížně prosaditelná. Návrh Komise se týká také zavedení společné limitní hodnoty
DPH. Současná pravidla pro výběr DPH se řídí limitem pro zasílání zboží, který
stanoví stát příjemce zboží. Pokud při nákupu online z jiné země dojde
k překročení stanoveného limitu, místem plnění, a tedy odvodu DPH, je
místo, kde se zboží nachází po ukončení odeslání/přepravy, což je země
příjemce. Pokud je cena pod limitem, místem plnění je členský stát, kde se
zboží nachází v době, kdy jeho odeslání/přeprava začíná. Podle návrhu
Strategie by mělo být DPH vždy řešeno tak, že ke zdanění dojde ve státě, odkud
pochází zákazník (tedy současná nadlimitní úprava).
Nové nastavení by mělo podnikům
snížit dodatečné výdaje na přeshraniční obchodování, jelikož náklady spojené
s DPH vznikající v důsledku existence rozdílných požadavků
v jednotlivých zemích, jsou Evropskou unií odhadovány na 80 miliard EUR za
rok.
Pokles nezanedbatelných dodatečných nákladů spojených
s přeshraničními transakcemi by měl pozitivně ovlivnit rozvoj online
obchodování v rámci celé Evropské unie. O výsledném dopadu na cenu zboží
bychom nyní však pouze spekulovali, prokazatelně by však mělo dojít alespoň
k již zmiňovanému snížení nákladů na přeshraniční doručení.
Petr Šabatka,
Partner, DLA Piper Prague
DLA Piper Prague
DLA Piper je mezinárodní advokátní kancelář se 4 200 právníky působícími v Severní a Jižní Americe, Asii a Tichomoří, Evropě a na Blízkém Východě. Díky svému zastoupení ve více než 30 různých zemích poskytuje právní služby společnostem po celém světě.
Mezi klienty DLA Piper se řadí
nadnárodní společnosti, podniky z žebříčků Global 1000 a Fortune 500 ale také
teprve vznikající společnosti, které působí v oblasti vývoje špičkových průmyslových
technologií. Poradenské služby poskytuje též vládám a orgánům státní správy.
Pražská kancelář DLA Piper je klíčovou součástí
společnosti v regionu CEE poskytující vysoce profesionální a komplexní právní služby
domácím i zahraničním subjektům v oblastech fúzí a akvizic, nemovitostí,
korporátního práva, financování, pracovního práva, IP&IT a hospodářské
soutěže, řešení sporů a regulace a v oblasti daňových zákonů.
Více informací na: www.dlapiper.com
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.