Chuť nakupovat nám v dubnu nechyběla
Pozitivní nálada spotřebitelů podpořená klesající nezaměstnaností a přece jen nějakým růstem reálných příjmů se v letošním roce pozitivně odráží na větším zájmu obyvatel nakupovat.
Meziročně se obchodníkům (bez započtení aut) zvýšily tržby o šest procent. Celému maloobchodu dokonce o 6,4 %. Větší spotřebitelský apetit podporují i příznivé ceny, které se v maloobchodu snižují téměř o dvě procenta.
Není už žádným překvapením, že hlavní zájem spotřebitelů stále získávají internetové obchody, jejichž tržby rostou dvojciferným tempem. Vedle toho měli lidé v dubnu větší zájem o nákupy zboží pro volný čas, samozřejmě elektroniku a oblečení.
Pokud jde o silný růst prodejů aut, stále platí, že není snadné rozlišit šedé reexporty od prodejů skutečným domácím zákazníkům. Proto rekordní prodeje aut na českém trhu nepřeceňujeme. Nicméně průzkumy ukazují, že o nákupu nového vozu letos uvažuje nezvykle velký podíl domácností.
I dubnové číslo napovídá, že letošní růst ekonomiky bude tažen především spotřebou domácností. S tím, jak v ekonomice panuje poměrně silný optimismus, padají dřívější zábrany a obavy lidí k větším nákupům.
Jak ukazují ceny, konkurence a přesun spotřebitelského zájmu směrem k virtuálním obchodům zatím brání vzniku poptávkové inflace a tak ceny v obchodech celkově stále ještě klesají. Poptávkové inflace se proto zatím hned tak nedočkáme. Na druhou stranu, nižší ceny podporují domácnosti k obměně elektroniky i bílého spotřebního zboží.
Petr Dufek, ČSOB
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz