Švýcarsko pokračuje v tahu na bránu
Po mírném zpomalení v loňském roce očekává Švýcarsko v letošním roce opětovný růst exportu a postupný návrat na výsluní v sektoru prodeje luxusních náramkových hodinek. Jean-Daniel Pasche, šéf federace švýcarských výrobců náramkových hodinek očekává v letošním roce návrat silné exportní poptávky, především z Asie.
V loňském roce vývoz luxusních náramkových hodinek ze Švýcarska zaznamenal nejpomalejší růst za poslední 4 roky, a to především díky nižší poptávce v Číně. Celkový export v prvních 11-ti měsících loňského roku posílil oproti stejnému období roku předešlého o 1,7% a dosáhl celkové hodnoty 20 miliard švýcarských franků, tedy 22 miliard USD. Jednalo se o nejslabší růst od roku 2009.
Přesto se však dle Pascheho dá očekávat, přičteme-li očekávaný výsledek za měsíc prosinec, že celoroční prodej překonal rok 2012, kdy celková hodnota prodaného zboží dosáhla 21 miliard franků. Přesné výsledky budou uveřejněny 6.února.
Letošní rok by pro věhlasné švýcarské průmyslové odvětví měl znamenat minimálně stejný výsledek jako v roce 2013, ovšem očekáváním je návrat asijské poptávky, pozitivní posun směrem k vyšším prodejům a přidání pár procentních bodů.
Od roku 2010, kdy vývoz zaznamenal meziroční nárůst až o 22%, se míra růstu exportu každým rokem snižuje. V prvních jedenácti měsících roku 2013 se hodnota zboží exportovaného do Číny snížila o 8,5%. Celkově tak sice bylo vyvezeno více kusů, ovšem za nižší cenu.
Dle Pascheho je nadevše jasné, že zlaté časy hromadného vykupování švýcarské produkce asijskými obchodníky jsou prozatím pryč. V roce 2012 se do pevninské oblasti Číny prodalo zboží v celkové hodnotě 1,6 miliardy franků. V prvních několika letech nového tisíciletí dosahovala hodnota exportu přibližně 30 miliónů franků.
Švýcarské odvětví s luxusními náramkovými hodinkami bylo v minulých více jak 10 letech svědkem fenomenálního úspěchu v Číně, a tak není překvapením, že současnost přináší konsolidaci růstu.
Čínská ekonomika dokázala v posledním desetiletí dosahovat meziročního růstu až o 14% a dle průměrného přesvědčení analytiků oslovených agenturou Bloomberg v minulém roce zpomalila na 7,7%. Pro rok 2014 se pak očekává růst o 7,5%
Neustále zvyšující se příjmy v Číně představují pro švýcarské výrobce stále velký potenciál a zcela jistě mohou dále počítat se silnou poptávkou čínských turistů cestujících na evropský kontinent. Podobně jako na Čínu, se snaží prodejci mířit dále například na Indii nebo Brazílii.
V současnosti však znatelný problém představují vysoká dovozní cla rozvojových zemí, které brání masovému oslovení rozšiřujících se řad střední třídy, když tamní prodejní ceny jsou v průměru o třetinu vyšší, než prodejní ceny totožných výrobků ve Evropě.
Cesta za dalším masovým úspěchem v Číně by se do budoucna mohla rýsovat v souvislosti s chystanými kroky švýcarské vlády, jež v letošním roce hodlá projednat obchodní dohodu s čínskou stranou, jejímž výsledkem by v průběhu následujících 10 let mohlo být postupné snížení dovozních cel na luxusní švýcarské náramkové hodinky až o 60%.
Naši zkušení makléři se na kapitálových trzích pohybují již mnoho let a dokáží poradit i ve složité situaci. Přistupujeme ke každému klientovi individuálně, ať již se jedná o začínajícího investora a tradera nebo o zkušeného burzovního profesionála.
Jsme vždy připraveni Vám poradit s implementací konkrétních obchodních strategií, kterým důvěřujeme a které mají svou historii. Tam kde ostatní utíkají z boje, my vidíme příležitost.
Pro více informací navštivte www.hbpartners.cz
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz