TNBiz (TN.cz)
Z domova  |  31.01.2013 11:40:01

Praha proplatí za práce na tunelu Blanka 300 milionů, zbytek faktur čeká kontrola

Zpoždění plateb město Praha obhajuje tím, že musí zkontrolovat všechny změny, které v projektu během výstavby nastaly. Z auditu faktur, kterou zpracovala společnost White and Case, totiž vyplynuly nejasnosti, kolik z požadovaných částek tvoří vícenáklady a kolik náklady plynoucí přímo ze smlouvy či z její valorizace, tvrdí primátor Svoboda.

"Pokračuji v hlídání a minimalizaci nákladů města tak, jak jsem Pražanům slíbil. Každá koruna na Blanku projde bedlivou kontrolou,“ říká primátor.

Tunel Blanka bude sloužit nejen všem Pražanům, ale i návštěvníkům Prahy. Měl by snížit počet dopravních nehod a zlepšit životního prostředí.
 

CELÉ VYJÁDŘENÍ PRAŽSKÉHO MAGISTRÁTU:

Vzhledem k různým nepravdám, nepřesnostem a složitosti situace bychom rádi zrekapitulovali celý postup města při financování tunelového komplexu Blanka:

1. Dne 1. 3. 2011 předložil do Rady hl. m. Prahy tehdejší 1. náměstek primátora Karel Březina tisk R-3677, kterým vyčíslil finální cenu Blanky na 37,912 mld. .

2. Primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda následně zadal analýzu společnosti White and Case a vyvinul maximální tlak pro další snížení celkových investičních nákladů na stavbu.

3. Na základě analýzy se primátorovi města podařilo vyjednat další úspory, které byly Radě hl. m. Prahy předloženy v tisku Karla Březiny pod číslem R-4812 dne 18. 10. 2011. Tento tisk vyčísluje celkové předběžné investiční náklady na 36,980 mld. , což představuje cca 1 mld. úsporu, přičemž další 1 mld. tvoří rezerva, kterou město nechce utrácet, jde tedy o úsporu ve výši 2 mld .

4. Na základě tohoto materiálu byl stanoven úkol pro Odbor městského investora projednat úpravu smluvních vztahů v tomto duchu se všemi účastníky stavby.

5. Ředitel odboru Jan Beránek, který na Magistrát nastoupil 1. 2. 2012, uzavřel čtyři měsíce od svého nástupu dne 24. 5. 2012 po složitých jednáních o souhrnném rozpočtu se všemi zúčastněnými stranami, tedy Metrostavem, ČKD, IDS, projektanty a právníky dodatky ke smlouvám. Poprvé v historii stavby se tak smluvně stanovuje v tisku zmíněná, stropová cena a termín dokončení stavby. Dodatky přitom přísně vycházejí z usnesení Rady hl. m. Prahy ze dne 18. 10.2011.

6. Dodatky neschvalovaly žádnou novou skutečnost či zakázku a už vůbec neměnily cokoliv v projektu samotného tunelového komplexu. "Uzavřením dodatků je potvrzena maximální cena stavby vyčíslená materiálem z 18. 10. 2011 a termín dokončení – nic více ani méně,“ říká primátor Bohuslav Svoboda.

7. Od léta 2012 nedocházelo k proplácení faktur za výstavbu tunelového komplexu Blanka. Důvodem ale nebylo to, že by město nemělo finanční prostředky na zaplacení faktur, kterými plně disponuje, ale fakt, že v průběhu výstavby tunelu Blanka došlo k významným změnám projektu a vedení města logicky chtělo vědět, za co jsou finance konkrétně vynakládány. Město v současné době kontroluje jednotlivé změny v projektu tak, aby mohlo proplatit faktury v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. Proces je složitější díky velkému množství prací - jedná se o kontrolu v rámci více než 2 300 složek.
 

Vyjádření k napadnutí opozicí:

"Nechápu napadání opozice – stejně jako každý člověk, který si hlídá své náklady, tak i město dřív, než přistoupí k proplacení všech víceprací nad rámec zadávací dokumentace, musí provést detailní kontrolu. Jedná o práce, které probíhaly i před rokem 2012, je tedy přinejmenším zajímavé, že se během naší snahy o zprůhlednění stavby ozývá právě zastupitel Karel Březina, který měl stavbu 12 měsíců ve své kompetenci člena Rady hl. m. Prahy,“ uvádí primátor Svoboda.

"Riziko překročení 20 % víceprací skutečně hrozí, poukazuje na to ostatně již analýza White and Case ze srpna 2011, která byla v září 2011 zveřejněna na webu města a v říjnu 2011 součástí usnesení Rady, takže o ní byl Karel Březina podrobně informován - v rámci své gesce ji nepochybně podrobně nastudoval. Je s velkým podivem, že se Odbor městského investora pod jeho vedením touto analýzou nezačal řídit tak, aby k odvrácení onoho rizika došlo již v době působení Karla Březiny v Radě.“

Tisk z října 2011, předložený ostatně Karlem Březinou osobně, naprosto jasně ukládá zajistit a průběžně sledovat realizaci souboru staveb Městského okruhu – tunelového komplexu Blanka náměstku primátora pro dopravu. Přesto až do konce jeho působení v Radě hl. m. Prahy byly evidentně propláceny faktury bez kontroly toho, jestli práce v nich obsažené byly zadány v souladu se zákonem o veřejných zakázkách.
 

TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688