Čechům nevadí platit za televizi
Mít doma placenou televizi prostřednictvím satelitu nebo kabelu je pro stále větší počet Čechů samozřejmostí. Počet diváků placené televize v posledních třech letech meziročně stoupá v rozmezí 20–28 procent (zohledňuje diváky kabelové i satelitní televize). Vyplývá to z údajů České asociace elektronických komunikací (ČAEK) sdružující přední tuzemské kabelové a satelitní operátory. Podle mediálních odborníků je na českém trhu navíc stále prostor pro nové tematické kanály. Úspěšné budou především ty, které se zaměří na unikátní, zatím nenabízené žánry: "Zvažujeme nové formáty, které zacílí na v současnosti neobsazené segmenty trhu. Budoucnost mají pořady s unikátní tematikou, které se nesnaží za každou cenu zaujmout nejširší veřejnost. Jasně vyhraněné kanály jsou pak i mnohem zajímavější pro inzerenty a product placement," dodává Erika Luzsicza, ředitelka společnosti IKO TV, která v Česku a na Slovensku provozuje placené televizní kanály Film+, DoQ a Fishing&Hunting. Poptávka po placené TV ale nebyla vždy samozřejmostí. Začala se rozvíjet během devadesátých let s rozvojem kabelových operátorů a na nové intenzitě nabrala s digitalizací televizního vysílání. Ta donutila statisíce domácností, aby se začaly zajímat o kabelovou TV nebo satelit. "Velká část z nich najednou zjistila, že si mohou vybírat podle žánrů a okamžité nálady, na což diváci nebyli u neplacené televize zvyklí. Nejpopulárnější jsou filmové balíčky, sportovní pořady a vyhraněné kanály – třeba extrémní sport, příroda a erotika," podotýká František Malina, tiskový mluvčí největšího tuzemského kabelového operátora UPC.
Zatímco třeba Maďaři nebo Rumuni považují řadu let za samozřejmé, že si denně mohou vybrat z desítek kanálů, Češi si ještě donedávna vystačili se čtyřmi televizními programy. "Pokud si maďarský divák nemůže vybírat z alespoň padesáti kanálů, je nespokojený. Valná většina Čechů si ale až donedávna vystačila pouze se čtyřmi celoplošnými kanály," komentuje Erika Luzsicza . Rozdíly v preferencích diváků nesouvisí s jinou mentalitou, ale hlavně s historicky rozdílným rozšířením kabelové a satelitní TV v dané zemi. "Penetrace kabelové a satelitní TV je například v Maďarsku několikanásobně vyšší," upozorňuje Luzsicza. V České republice postupně klesá počet domácností spokojených jen s volně šiřitelnými programy i přesto, že digitalizace celoplošného vysílání přinesla několik nových TV kanálů. Popularitě placené TV navíc pomáhá rozmach kvalitní audiovizuální techniky v domácnostech: „Lidé chtějí na svých velkoplošných obrazovkách sledovat více než jen průměrnou zábavu, proto jsou ochotni investovat do lepší a technicky kvalitnější programové nabídky. Očekáváme proto dynamičtější růst zájmu o programy ve vysokém rozlišení a 3D. V současnosti naše společnost finalizuje plán nasazení programového obsahu v technologii 3D do vysílání, a to u dvou kanálů z našeho portfolia,“ vysvětluje Erika Luzsicza.
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz