Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu zastavilo projekt dálnice Brno - Vídeň, politici jsou šokováni
BRNO (MEDIAFAX) - Nejvyšší správní soud v Brně zrušil „Územní plán velkého územního celku Břeclavska“, který je rozhodující pro silniční spojení Brna a Vídně. Nečekané rozhodnutí šokovalo jihomoravskou politickou reprezentaci, která má výstavbu rychlostní silnice R52 jako jednu z hlavních programových priorit.
Výrok Nejvyššího správního soudu (NSS), proti kterému není odvolání, znamená, že připravovaná R52 se v plánované trase z Brna přes Mikulov nesmí začít stavět.
"Rozhodnutím Nejvyššího správního soudu jsem překvapen a zaskočen. Ač nerad, musím jej však respektovat," řekl Mediafaxu ve čtvrtek hejtman Michal Hašek (ČSSD). "Jsem znejistěn výrokem soudu a nevím, jaký bude následovat ohledně celého projektu další právní postup.
Hašek, sám původním povoláním právník, se ještě ve středu večer spojil s premiérem Janem Fischerem. "Shodli jsme se, že musíme vyčkat na odůvodnění rozsudku. Jakmile dokument obdržíme, zvážíme veškeré právní kroky, které by výstavbu silnice umožnily," konstatoval Hašek.
Rozsudek NSS je velmi stručný a není proti němu odvolání. "Musíme počkat na stanovisko Nejvyššího správního soudu, které orgány státní správy podle něho chybily a budeme pak argumentovat, proč si myslíme, že situace má být vyjasněna ve prospěch co nejrychlejšího řešení výstavby silnice," uvedl Hašek..
Na NSS se totiž před třemi lety obrátily obce Bavory a Dolní Dunajovice a tři fyzické osoby, vlastníci pozemků ležících pod uvažovanou trasou rychlostní silnice R52 mezi Brnem a Vídní, která má vést přes Mikulov.
NSS původně podání vůbec nechtěl projednávat, stěžovatelé se proto obrátili začátkem prosince 2008 na Ústavní soud. Ten uznal oprávněnost jejich stížnosti na usnesení Nejvyššího správního soudu, který se návrhem odmítl zabývat.
Nejvyšší správní soud pak svým středečním rozhodnutím zrušil územní plán Břeclavska, který schválilo zastupitelstvo Jihomoravského kraje 9. listopadu 2006. "Odůvodnění rozsudku připravujeme. Mělo by být zveřejněno v nejbližších hodinách," řekl Mediafaxu mluvčí NSS František Emmert.
Výstavba silnice R52 je přitom klíčovou otázkou nejenom pro současnou politickou reprezentaci Jihomoravského kraje, ale také žhavým regionálním problémem mezi Českou republikou a Dolním Rakouskem.
Zatímco rakouská strana již se stavbou rychlostní komunikace začala a podle slov tamního ministra pro evropské a mezinárodní záležitosti Michaela Spindeleggera ji během dvou let na své straně dotáhne k hranicím v Mikulově, česká strana teprve řeší spory o to, kudy vůbec na českém území dálnice povede.
"Prioritou této vlády je vedení rychlostní silnice R52 v trase přes Mikulov," řekl Mediafaxu ministr zahraničí Jan Kohout s tím, že Fischerův kabinet ctí závazky předchozích vlád a považuje vybudování spojení Brna s Vídní za jednu z priorit.
R52 je rychlostní silnice, která začíná v Brně a v budoucnu povede až na rakouské hranice. Nyní končí u Pohořelic. Zprovozněný úsek měří 19 kilometrů a od Modřic (exit 7) po Pohořelice-jih (exit 26) je zpoplatněna.
Letos v lednu ve Vídni podepsaly Česká republika a Rakousko mezivládní dohodu o napojení R52 s rakouskou severní dálnicí A5 na trase Brno - Vídeň v úseku Mikulov - Drasenhofen. Její stavba na českém území by měla být zahájena v roce 2010 a dokončena v roce 2014. Stavba rakouské dálnice A5 již probíhá a bude nyní pokračovat od obce Schrick směrem na hraniční přechod Drasenhofen - Mikulov. „Česká republika je jediným sousedem Rakouska, se kterým nemá tato země přímé a úplné dálniční spojení,“ řekl Mediafaxu Spindelegger s tím, že se tato situace již brzy změní.
Kromě Nejvyššího správního soudu ovšem stavbu silnice R52 napadl letos v červenci také Nejvyšší kontrolní úřad.
Na rozdíl od soudců posuzoval ekonomické aspekty stavby. Z šetření NKÚ, které posuzovalo účelnost stavby nové silnice, vyplynulo, že je projekt takzvané mikulovské dálnice neefektivní a nesplňuje většinu požadavků Evropské unie. "Projekt není potenciálně životaschopný, nebyly dostatečně zohledněny dopady na životní prostředí a nebyla analyzována možnost vést spojení Brno - Vídeň v jiných variantách po existující infrastruktuře," uvádí důvody svého stanoviska NKÚ.
Podle šetření kontrolního úřadu nesplňuje výstavba R52 také pravidla pro financování z evropských fondů. "Ministerstvo dopravy svou nečinností v oblasti zabezpečení optimální alokace veřejných zdrojů podle zásad společenské efektivnosti, litery a smyslu pravidel EU vážně ohrožuje finanční spoluúčast EU na projektu spojení Brno - Vídeň," uvádí NKÚ. Z evropských fondů má jít na výstavbu R52 až sedm miliard korun.
S výstavbou rychlostní silnice R52 ve směru Brno - Mikulov - Vídeň nesouhlasí na rozdíl od politických špiček kraje a velké části obyvatel jak část odborné veřejnosti, tak ekologové. Hlavní příčinou je, že komunikace podle nich zasáhne chráněnou oblast Pálavy. Ekologové proto podle svých slov upřednostňují spojení přes dálnici D2 a Břeclav. To však krajští i vládní politikové z Česka i Rakouska odmítají.
Jiří Nováček, novacek@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz