Tiskové zprávy  |  14.08.2009 11:30:44

3 roky (ne)fungování bodového systému


Tisková zpráva ze dne 14. 8. 2009 – 3 roky od zavedení bodového systému ukázaly, že tak jak je nastaven, není efektivní do té míry, jak tehdejší předkladatelé slibovali:

1) Je šikanózní a nefunguje jako prevence přestupků.
2) Trestá četnost jízdy.
3) Není účinný vůči nejzávažnějším proviněním.
4) Bodový systém má negativní dopad v tom, že dopravní policisté jsou více v kancelářích než na silnicích.
5) Počet nehod se sice snížil, ale z velké části i proto, že je lidé v obavách ze ztráty bodů raději nehlásí. 
6) Efekt zákona byl jednorázový, a to pouze na počátku jeho platnosti, navíc vyvolaný strachem po masivní kampani tehdejšího ministra dopravy. 
7) Hlavním argumentem tehdejších předkladatelů zákona, který zavedl bodový systém, bylo snížení počtu mrtvých na silnicích, a ten se podle statistik naplnil pouze na počátku fungování zákona. Počet mrtvých se sice snížil, ale výsledek neodpovídá úsilí a záměru bodového systému. Dopravní odborníci očekávali razantnější pokles.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích je potřeba komplexně novelizovat. V příštím volebním období se pokusíme o prosazení novely, kterou jsme vytvořili spolu s poslankyní Evou Dundáčkovou, poslancem Tomášem Úlehlou a skupinou dopravních expertů. Novela mimo jiné obsahuje:

1) Odpovědnost vlastníka vozidla a problematika elektronicky zjištěných přestupků - řešení neutěšené situace vymlouvání se na osobu blízkou a to, že jednou pokutou může člověk ztratit všechny body. Vlastník vozidla bude mít na výběr: buď dostane pokutu a bude bez bodové sankce, nebo půjde do správního řízení.
2) Zvýšení rychlostního limitu na dálnici za sucha a dobrého provozu.
3) Povinnou výbavu vozidla, která doposud byla dána pouze vyhláškou, včetně zavedení nových povinností.
4) Změny v bodovém systému – zrušení bodových sankcí za nerozsvícená světla či telefonování.

Poslanec David Šeich (ODS) ke svým záměrům do budoucna říká: „Po třech letech se ukazuje, že bodový systém je v této podobě nevyhovující. Chceme tedy navrhnout úplné zrušení bodových sankcí za všechny drobné přestupky a ponechat je pouze za ty závažné jako jsou jízda na červenou, vjezd do jednosměrky, řízení pod vlivem alkoholu, překročení rychlostního limitu o vice než 20km/h v obci a více než 30 km/h na dálnici. Na všechno ostatní jsou bodové sankce zbytečné, stačí sankce peněžité.“

Dopravní odborník Stanislav Huml fungování bodového systému shrnuje: „Očekával jsem od bodového systému vyšší úbytek usmrcených při dopravních nehodách. Ukazuje se, že státní správa ustrnula, když přecenila účinnost bodového systému a nevěnovala se i ostatním důležitým okolnostem, které nehodovost výrazně ovlivňují. Zejména stav silnic, dopravního značení a dopravně-inženýrská řešení nehodových míst by zasloužily stejně razantní pozornost, jaká je věnována řidičům, kteří porušují pravidla. Jen postih řidičů nehodovost nevyřeší.“

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0



Přečtěte si také:

02.12.2016Česká křižovatka smrti: 54 nehod za 3 roky Mediafax (Mediafax)





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Forex Zákony Kalkulačka Hypotéky Tarify Práce Půjčky Školení Volby Počasí

Kalkulačka

Výpočet čisté mzdy

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Sociální příplatek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Důchodová kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Běžné účty

Hypotéky

Stavební spoření

Podílové fondy

Směnárny - Euro, Dolar

Práce, Úřad práce

Programátor python

Developer Java

Investice

Makroekonomika - ČNB

Zlato online, Stříbro, Ropa

Burza - ČEZ

Pojištění

Povinné ručení

Penzijní připojištění

Penzijní fondy

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Nový občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - TÜV spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Mapa webu

Volby

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2017

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů