UBS,
Citigroup,
Morgan Stanley, Merrill Lynch. Co mají tyto finanční instituce společného? Se zřetelem na poslední vývoj na finančních trzích nás asi jako první napadnou ztrátové
investice spojené s tzv. kreditní krizí. Jedním z možná nejpodstatnějších důsledků krize pro celý finanční svět však mohou být plíživé změny ve struktuře vlastníků těchto bank. Tyto změny mají společného jmenovatele na
straně nových investorů - tzv. suverénní
fondy. Jen pro ilustraci: státní investiční
fondy Spojených arabských emirátů, Singapuru a Číny investovaly během kreditní krize do v úvodu zmíněných bank celkem 27 mld. amerických
dolarů.
O suverénních
fondech se ve finančním světě hovoří již několik let. Jen připomeňme, že se jedná o státem zřizované a vlastněné
fondy, původně zakládané jako polštáře pro horší časy. Zdroje do těchto
fondů plynou obvykle: a) z přebytků obchodních či rozpočtových bilancí (Čína, Singapur) nebo b) z příjmů z prodeje komodit, především
ropy (SAE, Norsko, Kuvajt). Některé z
fondů mají již poměrně dlouhou historii, nicméně až v posledních letech začaly mnohé z nich znepokojovat západní svět. Důvody jsou dva: jednak se objem prostředků, jimiž
fondy disponují, v poslední době zněkolikanásobil (aktuálně se udává něco kolem 2,5 bilionu
USD a během příštích dvou dekád se očekává suma 10x vyšší) - především díky prudkému růstu
cen ropy a komodit obecně; jednak se postupem času mění jejich investiční strategie. Zatímco v minulosti spíše financovaly
deficity západních zemí, zejména Spojených států - tedy kupovali státní a korporátní
bondy - nyní již míří přímo na podíly ve významných společnostech těchto zemí.
Západ se nyní s určitým zděšením ptá, jaké záměry mají šejkové a spol. a zda jsou schopni
firmy jako například právě výše zmíněné banky zcela ovládnout. Ano, důvody k obavám zde nepochybně jsou.
Fondy jsou zatím prakticky neregulované resp. neregulovatelné a jejich transparentnost se v mnoha případech blíží nule. Nelze si dělat iluze, že za investičními rozhodnutími manažerů těchto
fondů, kteří jsou jmenováni politiky, jsou vždy čistě ekonomické důvody. Nehledě na to, že některé z těchto
fondů pocházejí ze zemí, o nichž se jako o demokratických či tržně-ekonomických lze jen stěží vyjadřovat. Na rozdíl od hedgeových
fondů suverénní
fondy nic nenutí ke krátkodobým či střednědobým spekulacím. To lze na jedné
straně vnímat pozitivně jako stabilizační prvek, na
straně druhé to ovšem může vést k tomu, že pro suverénní
fond není velkým problémem přeplácet
investice a do určité míry tak deformovat trh.
Nicméně není menším zlem trh deformovat (což ostatně činí i jiné skupiny investorů) než jej nechat padnout? Kreditní krize jasně ukázala, že nikdo jiný než právě suverénní
fondy nebyl ochoten do v problémech se zmítajících bank investovat a trhu dát alespoň nějakou podporu. Samozřejmě za cenu, kterou možná dnes ani nedokážeme odhadnout. Když se na problém podíváme z nadhledu, finanční injekce ze
strany suverénních
fondů vlastně představují novou, moderní a částečně skrytou formou
bailoutu. Vždyť záchranné prostředky poskytují státy, paradoxně ovšem ne státy vlastní, nýbrž mnohdy ne-li nepřátelské, tak alespoň jinak politicky a ekonomicky smýšlející. Hlasy po regulaci suverénních
fondů se proto samozřejmě ozývají ze stejných úst, která po nejrůznějších regulacích volala v minulosti již mnohokrát. Ani tentokrát však není důvod věřit, že by regulace přinesla něco pozitivního. Nehledě na to, že regulovat suverénní
fondy je úkol téměř nadpozemský. Měli bychom se spíše soustředit na to, co nám
investice těchto
fondů říkají. Proč tito investoři ve velkém nakupují podíly ve velkých problémových investičních bankách? Je to jen důkaz toho, že jejich investiční rozhodnutí nejsou tak přísně ekonomická jako je to u běžných západních investorů? Nebo snad o kreditní krizi vědí něco více než ostatní finanční svět a považují současné ceny
akcií zasažených bank za atraktivní a možná neopakovatelnou investiční příležitost?
Marek Hatlapatka
CYRRUS a.s.