Joost na obzoru
Joost nejdřív podepsal smlouvu s televizními studii, mezi jinými Viacom a National Geographic, a potom se už reklamní agentury začaly předhánět. Mezi firmami, které v prvních měsících často uvidíme, bude Microsoft, Sony Electronics, United Airlines, Purina, Intel, Motorola, Opel, Taco Bell a Unilever.
Pro začátek jsou podepsány smlouvy na tři měsíce, v této době se budou zejména testovat nejrůznější formy reklam. O cenách se sice veřejně příliš nemluví, ale dobře informované kruhy prozradily cenu 50 000 dolarů za tři měsíce pro americký trh, 100 000 pro celosvětové vysílání.
Typy reklam by měly být invenční. Vedle klasických třicetivteřinových klipů by se měly objevit tzv. kontextuální reklamy, které budou řazeny do relevantních programů (první bude pro Purinu). Místo přerušení pořadu se objeví malé okno, a kdo na něj klikne, získá další informace včetně linku na webové stránky. Ty mohou nabídnout reklamní klip nebo budou třeba jenom webovou stránkou mateřské firmy. Z reklamy cestovní kanceláře se tak můžeme proklikat i k objednávce hotelu nebo letenky. Reklamy by měly odpovídat tomu, co uvidíme na obrazovce, čili pokud si herečka začne malovat rty, na monitoru naskočí reklama na rtěnku. V podstatě se tedy bude jednat o integraci přímého marketingu s hloubkou internetu a zábavou televize.
Jelikož uživatelé Joostu budou ponoukáni k poskytování informací o sobě a o svých zájmech, reklamní agentury budou schopny poskytovat reklamní informace doslova na míru, takže kdo se přizná k lásce k zahradničení, uvidí na monitoru reklamu zahradní sekačky a nebude muset sledovat reklamu na patentní kšandy.
Podle slibu zakladatelů Joostu budou reklamy pro začátek omezeny na tři minuty za hodinu, ale to se jedná jen o klasické klipy. Navíc viceprezident divize globálního marketingu Nick Loria otevřeně přiznává, že počet reklam bude záviset na zájmu inzerujících a na tom, kolik reklam budou uživatelé ochotni tolerovat.
Celosvětové vysílání (zatím se předpokládá, alespoň z pohledu reklam, pouze celosvětová a americká verze) bude zřejmě základním problémem potenciální úspěšnosti celého podnikání. Zatímco taková reklama na Microsoft či Intel může zajímat diváky jak v Indii, tak v Rumunsku, Taco Bell bude účinný jen tam, kde si jejich tacos můžeme koupit, a pokud United Airlines nelétají dejme tomu do Barmy, bude jejich reklama v této zemi iritující a pro firmu zbytečná.
Stejně tak bude záležet na tom, jak skutečně globální dosah budou mít jednotlivé programy. Joost totiž bude najednou přístupný všem a všude, zatímco klasická televize si po léta budovala okruh diváků, ať už kvalitou nebo dosahem. K vysílání Joost se může připojit kdokoliv, kritici ale pochybují, zda bude stejný program zajímavý jak pro lidi v Brně, tak třeba v Kuala Lumpuru.
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz