Akcie ČEZ - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení

 Hodnocení:      0 1 2 3      
Diskutující:
Návod    

Akcie ČEZ - Diskuze a názory


Výpis odpovědí na následující příspěvek

spíše nečíst (3) 25.01.2017 14:42  Sb  (171634)

Algoritmus cílovky 516 ?

Já bych řekl, že v tom tříletém grafu po 6:40 hod korelace vidět je i když není dokonalá. Korelace však je pmn jen chvíli vidět po návratu obou cen z minim na dnešní hodnoty, akcie tolik nerostla. Já si to vysvětluji tím, že se nějak musí projevit těch údajně 10 mld, o které  ČEZ přišel kvůli odstávkám.  Letos by to mohlo být podobné, (jsem zvědav, co řeknou insideři), takže výroba v JE by nemusela dosáhnout hodnoty z r. 2015. Na tuto hladinu by se výroba v JE mohla pmn dostat v r. 2018, což by mělo proti r. 2016 a 2017 výsledek zlepšit  o zmiňovaných 10 mld.

Dosavadní doporučení: spíše nečíst (3)
Vaše doporučení:
určitě přečíst (5) 25.01.2017 16:54  Mono  (184344)

Algoritmus cílovky 516 ?

A neni tech 10 mld za dva roky (2015 a 2016)? Tedy ze dopad odstavky jaderek na zisk byl loni cca 5 mld.

No, prave ze vzhladem k tomu, ze korelace neni dokonala, tak bych se neodvazoval z odchylky vzestupu ceny elektriny a rustu hodnoty akcie delat nejake vetsi zavery. Na grafu jsou dalsi dve nebo tri obdobi s podstatne vetsimi odchylkami. Kdyby ty dva grafy byly zkonstruovany jen trochu odlisne, tak klidne muze vychazet, ze je naopak cena akcie nyni vyssi, nez by mela byt.

To, co je prezentovano na tom grafu neni vypoctena korelace (v matematickem smyslu). Proste jsou na sebe napasovany dva grafy tak, aby mely stejnou hodnotu na pocatku a v minimu.

Ale nema smysl se prit o jeden graf. Podle meho nazoru je vysvetlenim toho, ze prestoze cena elektriny stoupla o cca 50%, tak cena CEZu stoupla mene, to ze CEZ neklesl tolik, jako elektrina. Podle meho nazoru je chybou vztahovat cenu CEZu k chvilkovemu vykyvu ceny elektriny. Loni touto dobou se cena elektriny na cas utrhla mimo rozumne hodnoty...

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (5)
Vaše doporučení:
přečíst (1) 25.01.2017 18:03  Sb  (171634)

Algoritmus cílovky 516 - to Mono

Ano, díky za korekci, je to za 2 roky. 2015 - 26 TWh, 2016 24 TWh. Na rok 2017 pan Šnobr odhaduje 26 TWh (ještě odstávky, čili zase asi 5 mld), v r. 2018  snad standardních 32 TWh čili zlepšení v objemu výroby proti r. 2015, 2016 a 2017. Realizační cena je pmn jiná kapitola a bude záviset zejména na situaci  u sousedů, neboť pmn např. propojení s Italií  se ještě nezlepší.

Chci uvést na pravou míru možnost, že někdo můj příspěvek mohl vnímat jako propagaci hodnoty 516, případně manipulaci. Jako laik jsem četl snad tisíce cílovek s pocitem, že si je profesionálové tahají jako kouzelník králíky z klobouku. Nepochybuji, že profesionálové  jsou velmi inteligentní lidé, kteří umí číst v závěrkách firem a ovládají Excel.  To mají společné. Kreativitu mají individuální, takže jejich výsledná čísla se liší, a to někdy velmi výrazně. Je to důvod, proč cílovky čtu, ale neopírám se o ně. V daném případě jsem poprvé dostal nápad jak mohla cílovka vzniknout.

Myslím, že v měřítku let nikdo nezpochybňuje, že pokles cen elektřiny má vliv na pokles ceny akcie. Obdobný vliv by se měl projevit i v situaci, kdy se trend změní. (Nevěřím, že cena elektřiny klesne na nulu). Zahedgeování má vliv na zpoždění reakce ceny akcie, ale je pmn mnoho faktorů, které to činí méně přehledným.  V měřítku měsíců či týdnů má např. vliv dividenda.  Dále nejlepší spekulanti mívají ve zvyku leccos udělat dříve, než to napadne ostatní. Aktuální trend elektřiny je může animovat k rozhodování, na kterou stranu na BCP se spíš postaví.

Pmn lze kritizovat, že jeden graf je málo komplexní, ale to nezpochybňuje to, co měl ten graf divákům sdělit.

Dosavadní doporučení: přečíst (1)
Vaše doporučení:
určitě přečíst (5) 25.01.2017 22:39  Mono  (184344)

Algoritmus cílovky 516 - to Sb

Ja nekritizuji graf sam o sobe. Spise jeho konstrukci (posadim grafy na sebe tak, aby se kryly oba zacatky a obe minima). A z toho pak vyvozovat, ze rust CEZu neodpovida rustu ceny elektriny

.Kdyby se udelala skutecna linearni regrese mezi cenou elektriny a cenou akcie, tak by veci vypadaly nejspise jinak.

Ale samozrejme, pro ilustraci jiste souvislosti mezi cenou akcie a cenou elektriny je graf pekny.

 

PS.

Nemate nekdo po ruce ciste zisky CEZu, mnozstvi vyrobene elektriny a prumerne prodejni ceny (alespon priblizne) elektriny realizovane CEZem za poslednich nekolik let?

Napadlo mne, jak by se asi daly zhruba spocitat prumerne naklady na vyrobu elektriny.

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (5)
Vaše doporučení:
přečíst (1) 26.01.2017 10:40  Sb  (171634)

Algoritmus cílovky 516 - to Mono

Kolega Megamix 24.1. v 16.07 upozornil na prezentaci ČEZ.

Dosavadní doporučení: přečíst (1)
Vaše doporučení:
určitě přečíst (5) 26.01.2017 13:36  Mono  (184344)

Algoritmus cílovky 516 - to Mono

Ja vim, jenze v te prezentaci CEZ uvadi pouze variabilni naklady. U jadra je to pry pouhych 6 EUR/MWh. Dost se mi to nezda, zejmena ve svetle toho, ze CEZ chtel u vystavby novych jaderek po statu garanci ceny asi 75 EUR/MWh. To by jim vychazelo 70 EUR/MWh fixu.

Jeden MW instalovaneho vykonu vyrobi za zivotnost elektrarny (pocitam pesimistickych pouze 30 let) cca 200 GWh elektriny. Fixy na 1 MW instalovaneho vykonu by za zivotnost elektrarny byly cca 15 mil EUR, rekneme 350 mil. Kc., elektrarna o 2 000 MW by vysla na 700 mld. Kc. Ovsem, je treba odpocitat platy, udrzbu, opravneny zisk. Na druhou stranu, zivotnost bude spise 50-60 let. No, proste moc ta cisla nesedi.

Prave proto si to chci spocitat sam. Myslim si, ze by to slo spocitat z cisteho zisku, vyroby elektriny a prumerne prodejni ceny. Pokud se vezmou data za minimalne dva roky, lepe vsak za tri ctyri, mozma i pet. 

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (5)
Vaše doporučení:
určitě přečíst (2) 26.01.2017 13:50  Tom  (183978)

Algoritmus cílovky 516 - to Mono

Patria odhadovala už v únoru 2013, že pro návratnost Temelína kolem 10% je třeba cena silové elektřiny kolem 70Euro/MWh. Vycházela přitom z předpokládaných nákladů na dostavbu ve výši 250mld. Kč, financovaných  kombinací vlastního kapitálu a dluhu.

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (2)
Vaše doporučení:
určitě přečíst (6) 26.01.2017 16:08  Mono  (184344)

Algoritmus cílovky 516 - to Tom

No, prave! To jsem mel na mysli, ze mi ta cisla nejak nesedi.

Pokud jsou variably na CEZem deklarovane urovni 6 EUR/MWh, pak by fixy musely byt velmi vysoke, abychom se dopocitali rentabilni ceny elektriny na urovni 70 EUR/MWh. Elektrarna by musela stat dvojnasobek sumy v evaulaci Patrie. 

Samozrejme jsem si vedom, ze jsem vypocet hodne zjednodusil a zanedbal ruzne prubezne naklady (platy, udrzbu, obsluhu dluhu, ....) Ale kompenzuji to tim, ze jsem pocital pouze polovicni zivotnost. Jinak bych se dostal na ctyrnasobek Patrii predpokladanych nakladu na vystavbu.

Z toho bych vyvozoval, ze tech 6 EUR/MWh je velmi diskutabilnich. Netvrdim, ze CEZ v prezentaci lze, ale mozna vynechal nejakou podstatnou informaci. (Treba, ze prave ted to tak je, ale bezne to byva 10, 15 EUR/MWh)...

Dosavadní doporučení: určitě přečíst (6)
Vaše doporučení:
přečíst (0) 26.01.2017 16:47  Megamix  (185052)

Algoritmus cílovky 516 - to Tom

Ano, ale je to tak. Fixní náklady na jaderku jsou obrovské. Pokud Mládek říká, že nový blok v Dukovanech  (nevím jaký typ a o jakém výkonu) bude stát 150 mld. Kč, je to podle mě hodně optimistické. Může to být klidně i násobek, viz. Mochovce, nebo jaderka v Anglii.

Cena za jaderné palivo, jsou to poměrně pálky, ale uvádí se, že 1 Kg uranu nahradí cca 30.000 kg černého uhlí (a tedy cca 2x tolik hnědého uhlí).

Takže když tam zavezou 90 tun uranového paliva v ceně řádově stovek milionů Kč, což vydrží asi rok  (můžete si  cvičně spočíst kolik stojí odpovídající uhlí včetně dopravy).

Variabilní náklady (palivo + poplatky do fondu skladování paliva + obsluha, údržba, správa, atd)  na jeden blok budou čísla ve stovkách milionů.

Výnosy na jeden blok v Temelíně jsou: výroba 7-8 TWH (za předpokladu normálního provozu), při 30 EUR za MWh, to bude cca 5-6 mld. Kč  

 Takže těch 6% to klíďo může bejt. Možná 5% nebo 8% ale vono je to v podstatě jedno. 

 

 

 

 

 

 

Dosavadní doporučení: přečíst (0)
Vaše doporučení:
přečíst (1) 26.01.2017 17:41  Sb  (171634)

Algoritmus cílovky 516 - to Mono

Já si nejsem jist, zda se mzdy počítají do variabilních nákladů, protože jejich objem pmn nezávisí na množství výroby, potažmo spotřebovaného paliva.

Myslím si, že u pořizovacích nákladů potažmo odpisů je rozdíl v minulosti a v budoucnosti. Při dokončení Temelína cca v r. 2000 činily náklady na investici do 2 bloků 106 mld Kč. (Věřím, že si toto pamatuji dobře, ačkoliv Wiki uvádí "jen" 98 mld.  Případné přecenění je pmn spíš hra s čísly, než reálný náklad.)  Z toho by se mohla dát dost nepřesně spočítat roční  hodnota odpisů (něco se odepisuje pár let, budovy desítky let). 

Jestliže se ve směru do budoucnosti počítá s tím, že jeden blok bude stát 150 mld, tak dva budoucí bloky by měly stát nominálně zhruba trojnásobek toho, co stály první dva. Pmn dobré sousto pro dodavatele, takže se nelze divit tvrdému boji o zakázku. Ten trojnásobek by ovšem měly být reálné peníze a ty nelze pominout při výpočtu návratnosti.

Asi jsem Ti nepomohl, ale snad jsem nenapsal nic zavádějícího.

Dosavadní doporučení: přečíst (1)
Vaše doporučení:
přečíst (1) 27.01.2017 09:29  Sb  (171634)

Algoritmus cílovky 516 - to Mono - dodatek

Pokud moje úvaha neobsahuje chybu, tak by odpisy budoucích bloků měly být cca trojnásobné proti odpisům bloků stávajících. Pak by to číslo 70€/MWh pmn nemělo být překvapující. Ostatně necelé 2 Kč/kWh jsou pod úrovní dalších bezemisních zdrojů a dodávky z JE nezávisí na počasí.  

Není to tak dávno, kdy ČEZ plánoval stavět brzy dva a později tři bloky. Plán měl podporu premiéra Nečase. Ten veřejně říkal, že  tendr bude objektivní. Do tisku se dostala zprávička, že Riusové staví levněji než ostatní a chtěli by český průmysl využít i pro stavby v třetích zemích. Bývalého disidenta a emigranta  profesora Janoucha nepovažuji za ruského agenta.  Nicméně jmenovaní VIP druhé nebo třetí kategorie nemohli vědět to, co přinejmenším tušili nadnárodní VIP první kategorie. Naštěstí se to dalo zpacifikovat přes kabelky.

Dosavadní doporučení: přečíst (1)
Vaše doporučení:
přečíst (0) 27.01.2017 14:21  Mono  (184344)

Algoritmus cílovky 516 - to Sb

Jasne, jasne, jasne. :-)

Mozna jsem to nenapsal jasne, nebo to zaniklo v dlouhem textu, nebo ...

Neresil jsem primarne, kolik co stoji/bude stat u novych bloku. Ale, kdyz uz jsme do toho zabredli, tak tvrdim, ze pokud by byly variabilni naklady 6 EUR/MWh (dle prezentace CEZ) a naklady na postaveni 2000 MW cca 300 mld, tak by CEZu stacilo cca 40 EUR/MWh (pri zivotnosti 30 let a plnem financovani z vlastnich zdroju).

Ma serie prispevku se timto snazila naznacit, ze prezentovane variabilni naklady jsou podezrele nizke.

Dosavadní doporučení: přečíst (0)
Vaše doporučení:
přečíst (1) 30.01.2017 16:41  Sb  (171634)

Algoritmus cílovky 516 - to Mono

Já se domnívám, že variabilní náklady jsou ty, které rostou s objemem aktuální výroby. Zcela určitě to jsou náklady na palivo. Nevím, zda se sem počítá také povinný odvod vztažený na vyrobou MWh a určený do fondu pro likvidaci JE, když tato platba je krácení tržby a má charakter daně, (stanoveno zákonem a správcem je stát). Kdyby všechno ostatní byly náklady konstantní, tedy nezávisející na tom, zda elektrárna aktuálně jede např. na 10% nebo 90%, tak by podíl konstatních nákladů byl opravdu značný a zdaleka by nezahrnoval jen umořování nákladů na investici.

Dosavadní doporučení: přečíst (1)
Vaše doporučení:
přečíst (0) 30.01.2017 17:05  Mono  (184344)

Algoritmus cílovky 516 - to Sb

Je jasne, ze fixni naklady jsou u jaderky velke. Prave proto mi pripada, ze prseni se CEZu, jak velky ma u jaderek pri stavajicich cenach margin hodne populisticke. Bez informace, kolik jsou fixni naklady, to vypada jako silne manipulacni technika.

Trochu nepozorneho, nebo pozadi neznaleho cloveka to snadno svede k domence, ze ma CEZ u jaderky z MWh 24 EUR. Nic neni vzdalenejsiho pravde!

Proc tam nepridali i fixy? Mozna nechteli, aby bylo videt, jak to s tou rentabilitou vyroby elektriny je.

CEZovyfanatik, myslim, pred par lety rikal, ze prumerne naklady na vyrobu ma CEZ okolo 25 EUR/MWh. Tehdy nam to pripadalo, jako daleko a bezpecne. Ted jsme od te pomyslne hranice par EUR...

Dosavadní doporučení: přečíst (0)
Vaše doporučení:


Výpis titulků 102981až 103000 (339178)

Titulek   Výchozí řazení    Autor  šipka  Datum  šipka
  určitě přečíst (5) Algoritmus cílovky 516 ?   Mono 25.01.17 16:54
  přečíst (1) Algoritmus cílovky 516 - to Mono   Sb 25.01.17 18:03
  určitě přečíst (5) Algoritmus cílovky 516 - to Sb   Mono 25.01.17 22:39
  přečíst (1) Algoritmus cílovky 516 - to Mono   Sb 26.01.17 10:40
  určitě přečíst (5) Algoritmus cílovky 516 - to Mono   Mono 26.01.17 13:36
  určitě přečíst (2) Algoritmus cílovky 516 - to Mono   Tom 26.01.17 13:50
  určitě přečíst (6) Algoritmus cílovky 516 - to Tom   Mono 26.01.17 16:08
  přečíst (0) Algoritmus cílovky 516 - to Tom   Megamix 26.01.17 16:47
  přečíst (1) Algoritmus cílovky 516 - to Mono   Sb 26.01.17 17:41
  přečíst (1) Algoritmus cílovky 516 - to Mono - dodatek   Sb 27.01.17 09:29
  přečíst (0) Algoritmus cílovky 516 - to Sb   Mono 27.01.17 14:21
  přečíst (1) Algoritmus cílovky 516 - to Mono   Sb 30.01.17 16:41
  přečíst (0) Algoritmus cílovky 516 - to Sb   Mono 30.01.17 17:05
  přečíst (2) šnobr celej rozhovor   ghibli 25.01.17 09:17
  přečíst (12) ČEZ- dividenda odhad Šnobr   TOMASH 23.01.17 13:41
  přečíst (9) ČEZ- dividenda odhad Šnobr   Mono 23.01.17 17:32
  přečíst (2) ČEZ- dividenda odhad Šnobr   Sb 23.01.17 18:18
  přečíst (10) ČEZ- dividenda odhad Šnobr   Mono 23.01.17 20:40
  přečíst (4) ČEZ- dividenda odhad - to Mono   Sb 24.01.17 10:20
  spíše nečíst (9) ČEZ- dividenda odhad - to Mono   Kenny 24.01.17 11:12
« Předchozí | 5145 | 5146 | 5147 | 5148 | 5149 | 5150 | 5151 | 5152 | Další »
stránkovat diskuzi po 10 | 20 | 50

 Burza Prime 16:27 
Název Kurz Změna
 COLT CZ GROUP SE  663.00  -0.45% 
 ČEZ  949.50  -0.84% 
 ERSTE GROUP BANK A  1 095.50  -1.22% 
 GEN DIGITAL  556.00  +1.65% 
 GEVORKYAN  256.00  0.00% 
 KOFOLA CS  297.00  +0.34% 
 KOMERČNÍ BANKA  770.00  +0.65% 
 MONETA MONEY BANK  98.50  +0.10% 
 PHILIP MORRIS ČR A  15 020.00  +0.67% 
 PHOTON ENERGY  44.20  +0.91% 
 PILULKA LÉKÁRNY  141.00  +0.36% 
 PRIMOCO UAV SE  910.00  +13.04% 
 VIG  729.00  -0.41% 
Komodity online
 Ropa 81.11 USD 17:38   
 Zlato 2305.03 USD 17:38   
 Stříbro 29.64 USD 17:38   
 Káva 223.11 USD 17:38   
 Cukr 18.89 USD 17:38   
 Bavlna 71.45 USD 17:38   
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.