http://www.blf.cz/csr/cz/vyzkum.pdf
Klíčovým pojmem v diskusi o společenské odpovědnosti firem jsou STAKEHOLDERS
(do češtiny těžko přeložitelný termín, nejblíže by asi bylo označení 'zainteresované strany'). Jako stakeholders jsou označovány všechny osoby, instituce či organizace, které mají vliv na chod podniku nebo jsou fungováním podniku ovlivněni.
Skupina stakeholders v nejširším pojetí zahrnuje zákazníky, akcionáře, zaměstnance, obchodní partnery, dodavatele, zástupce státní správy a samosprávy, zájmové skupiny, média, odborya mezinárodní organizace.
Stakeholders jsou jak akcionáři, kteří jsou zainteresováni na růstu a prosperitě podniku, tak i lokální organizace, které zajímá dopad působení firmy na životní prostředí v jejím okolí. Jsou jimi zaměstnanci, kteří posuzují pracovní podmínky ve firmě, stejně jako zákazníci, které zajímá kvalita služby nebo produktu firmy.
Množství teorií argumentuje a předkládá důkazy na potvrzení skutečnosti, že zajištění bezproblémového fungování firmy a dlouhodobě uspokojivých výnosů akcionářům je možné, pouze v případě, jsou-li i potřeby ostatních stakeholders přiměřeným způsobem uspokojovány. Maximální orientace na co nejvyšší výnosy akcionářům je z dlouhodobého hlediska neudržitelnou politikou.
Identifikace stakeholders
Skupina stakeholders se u každé firmy liší, stejně jako se liší význam jednotlivých členů této skupiny. Společenská odpovědnost firmy by měla začínat právě identifikací klíčových stakeholders a nalezením způsobu jak uspokojit a sladit jejich očekávání. Pokud tento proces uvnitř firmy proběhne, přinese velmi konkrétní výsledky, které pomohou firmě nadefinovat její CSR politiku.
Stakeholders dialogue
Poté, co firma identifikuje své stakeholders, měl by následovat krok směrem k dialogu s nimi. Pokud firma skutečně chápe svou společenskou odpovědnost, měla by se otevřít a ukázat zájem o názory a postoje stakeholders nejen uvnitř, ale i vně firmy. Jakkoliv je tento proces složitý, pokud je veden s dobrou vůlí a racionálně, ve výsledku napomůže nalézt styčné body, posílit důvěru a vzájemné pochopení. Nevraživost či nepochopení může být nahrazeno společným postupem v oblastech, které jsou důležité pro všechny zúčastněné. Dialog může v ideálních případech vyústit v dlouhodobá partnerství mezi jednotlivými sektory společnosti – soukromým, veřejným a občanským (tzv. cross-sector partnership). Skutečná splečenská odpovědnost firmy je postavena na dialogu se stakeholders!
Pozitivním výsledkem dialogu se stakeholders je i šíření dobrých praktik (good practice), vzájemná inspirace a motivace.
Velmi zřetelně se tento aspekt projevuje na příkladu dodavatelsko-odběratelskýchvztahů: Je-li odběratelem firma s vysokým profilem společenské odpovědnosti, a pokud stejné vyžaduje od svých dodavatelů, je to přímá a velice účinná cesta k šíření principů CSR.