Nesouhlasně jsem reagoval přímo autorovi již včera takto:
Situace v automobilovém trhu byla napjatá už přes koronavirovou krizí. Jenomže to napětí nebylo způsobeno ani tak poklesem poptávky, jakožto tím, že se automobilky nechaly zahnat Evropskou komisí do kouta a akceptovaly nesmyslné ekologické limity. Prostě se nedokázaly vzepřít politickému diktátu. To zejména z toho důvodu, že většina evropských automobilek sídlí v Německu, či má v Německu centrálu. No a Německo je nyní velmi zelené. Automobilky investovaly do vývoje aut „dle Bruselu“ nikoliv dle poptávky. Teď za to sklízí své trpké ovoce.
Koronavirus jim v podstatě pomohl. Zavření továren je politicky únosné a ještě k tomu hrazené z pojistek. Díky viru si automobilky vytvoří politický tlak nejenom na lokální vlády, ale také v druhé linii na Brusel. Už nyní jak se v článku správně hovoří se mluví o šrotovném a myslím že přijdou na řadu další podpory.
Takže spíše zastávám názor, že auta nezlevní. Jsou pro to následující fundamenty: oslabující CZK/EUR, vysoké R&D náklady automobilek v souvislosti s ekologickými nesmysly (ty musí někdo zaplatit) a růst mzdových nákladů napříč celou ekonomikou. Není zde jediný racionální důvod proč zlevňovat. Pokles poptávky bude jen krátkodobý (do 6 měsíců) a to automobilky vydrží i bez zlevňování. Naopak pokud by zlevnily nyní, už se nikdy na vysoké ceny nevrátí (to byla mimochodem úspěšná cenová politika BMW). Souhlasím ale s názorem, že dojde k omezení produktové řady jednotlivých značek a možná dojde i ke konsolidaci trhu.