Každý trend má pmn tu vlastnost, že není zaručen na věčné časy. Každopádně platí ukázaná.
Na jaře 2011 Němci naplánovali ukončení provozu JE v r. 2022, včetně výstavby severojižních přenosovek. Dnes se předpokládá, že výstavba vedení nebude hotova před r. 2025. Jednotlivé JE mají limity výroby, po jejichž dosažení musí skončit, pokud se nezmění pravidla. O odstavení uhelek zelení mluvili v době jednání o jamajské koalici. Nicméně odstavení JE a uhelek současně by pmn byla katastrofa pro německé hospodářství. Vzpomněl jsem si na analogii: V dubnu 1986 došlo k havarii v Černobýlu, jeden blok byl odstaven. Poslední ze čtyř bloků byl odstaven v r. 2000, (za ČTRNÁCT let), protože jinak by se zhroutilo ukrajinské hospodářství. Jinými slovy v zóně, která má ještě 30 let po havarii status zamořeného území, pracovali ještě 14 let zaměstnanci elektrárny. Nevím, zda překotné odstavování v Německu by mohly nhradit dovozy z Francie.
Myslím si, že do lepšího vyjasnění se dá čas rozumně využít: Třebas jednáním o smlouvách budoucích ohledně vyvedení výkonu. Mám pocit, že jednání o dálnicích u plzně a Hradce Králové trvala déle než 10 let. Papíry pro stavbu zdroje pmn nebude možno vyřídit před r. 2025. Až do vydání stavebního povolení by náklady na případnou zmařenou investici měly být relativně malé. Rozhodně menší než v Rakousku, kde JE postavili a pak udělali referendum. Kancléř slíbil, že při neschválení odstoupí, takže někteří hlasovali spíš proti němu než priti elektrárně. Kancléř neodstoupil, nová zařízení byla rozprodávána za cenu kupce, případně šrotu.