Jsa vyvolán, nemohu držet bobříka mlčení. Zatím jsem ho porušil jen když jsem věřil, že nemohu nikomu zkomplikovat postoj v nejbližších dnech. Před rokem či dvěma byl pmn u sousedů přijat zákon, který dává energetikům lepší možnosti než u nás. Nevím, zda se to týká všech budoucích vedení nebo jen těch čtyř strategických, severojižních magistrál. Jakmile je rozhodnuto o trase, tak majitel pozemku dostane odškodnění dle algoritmu a pokud není spokojen, tak si může stěžovat u soudu aniž by to mělo odkladný účinek na stavební povolení potažmo realizaci stavby. Možná vysoudí výši náhrady, nikoliv však změnu trasy. Bez tohoto pmn totalitního zákona by to nepostavili vůbec. Tak to bylo i nás, když se za Rakouska stavěly železnice.Záležitost je i tak velmi náročná nejenom technicky, ale i organizačně. i organizačně. Asi loni na podzim pan Seehofer přišel s ultimátem, že minimálně v Bavorsku musí být vedení provedeno v kabelech. To je velmi zajímavé jak pro projektanty, tak i pro ty, kdo zajištˇují finance. Ta část diskuse, kterou jsem byl schopen sledovat vyústila k názoru, že by celé vedení mělo být v kabelovém provedení v celé trase, vyjímaje úseky, kde je pro přírohu vhodnější venkovní vedení. Tipuji, že projektanti připravovali verzi venkovní vedení a teď se zabývají kabelizací. Myslím si, že výrazné škody nevznikly, protože pokud zatím nejsou stavební povolení, tak nemohly vybrané stavební organizace závazně objednat materiál.
Když kolem r. 2000 zhasla Itálie, tak bylo na úrovni EU konstatováno, že vybudování nového přenosového vedení trvá 10 let, při čemž podstatnou část času spotřebuje část před vydáním stavebního povolení. Vedení EU tuším i ústy pana Oettingera slibovalo, že zkrátí zejména čas potřebný na studii o vlivu na životní prostředí. Možná se to povedlo, já určitě nejsem schopen zpozorovat všechno. Každopádně rozhodnutí padlo na jaře 2011 jako revoluční rychlé rozhodnutí (po předchozím revolučním rozhodnutí ze září 2010 o prodloužení životnosti JE na 60 let. Jaderná fyzička ve funkci kancléřky to před fukušimou považovala za reálné). Vedení by tedy mohla být zprovozněna kolem r. 2020, můj tip.
Je možné, že brzdu pro rozvoj větrníků v severním Německu mohly podpořit i obranné transformátory v Polsku a nyní i u nás. Do převratu se Německo bránilo případné nekvalitní elektřině z Východu např stejnosměrnou spojkou v Etzenrichtu na vedení od nás. Teď se minimálně východní sousedé brání špatné kvalitě přicházející z Německa. Co do prestiže je tato změna pro Němce dost ponižující. Zbývá dodat, že si nestěžují jen Poláci a Češi. Slyšel jsem o stescích z Belgie a Holandska. O Francii téměř nic nevím. Slyšel jsem spekulaci, že zpřísnění výstavy větrníků na severu by mohlo být reakcí na tento problém. Pokud ano, tak revize je možná až po dostavění magistrál.