Tve vypocty jsem nekontroloval, jen doplnuji.
Melo by platit, ze pokles realizacni ceny o 1 EUR/MWh udela v trzbe a tedy i v zisku (naklady se totiz nezmeni) cca. 1.5 mld Kc.
To je cislo primo od manazera CEZu, ktere nekde pred par lety prezentoval.
Za poslednich 8 mesicu cena elektriny poklesla o 10 EUR/MWh. Tedy v horizontu tri, ctyr let hruby zisk CEZu poklesne o cca 15 mld. Kc. To je velmi zhruba o cca 28 Kc na akcii.
Samozrejme je mozne, ze se situace obrati a ceny elektriny pujdou nahoru, ale zatim tomu nic nenasvedcuje. Celkova spotreba elektriny prilis nestoupa, vyroba z dotovaneho OZE roste, takze neni az tak nerealne, ze ani odstaveni nemeckych jaderek za necelych 5 let situaci na trhu s elektrinou nezmeni (nepodpori cenu elektriny).
Jedine, co by klasickou vyrobu elektriny podporilo je pmn. zasah politiku. Bud prima dotace na udrzeni stability energeticke site, aby se predeslo hrozbe blackoutu a podporila stavba klasickych zdroju, ktere jednou budou potrebne, az zacnou dosluhovat ty soucasne. Nebo neprimo pres podporu elektrovehiklu. To by zvysilo spotrebu elektriny a podporilo cenu elektriny. Navic by to podporilo HDP, masivni obnova vozoveho parku, budovani nove infrastruktury, ....
Odhadoval bych, ze po prechodnou dobu bude prima podpora a az zacnou byt elektrovehikly skutecne pouzitelne, t.j. cenove dostupne a s dojezdem rekneme 400-500 km, tak zacne masivni podpora elektrovehiklu. Jak pozitivni (dotace, odpusteni dane, ...), tak restriktivni (zakaz vjezdu klasiky do center mest, pozdeji do celych mest). Ale to se asi bavime o casovem horizontu 10+ let.
Do te doby treba bude mit Lockheed vyresenu jadernou fuzi. Loni nebo predloni tvrdili, ze to bude behem peti let funkcni prototyp. :-)