Podle mého ČEZ a podobní velcí výrobci, disciplinovaně prodávají dopředu produkci (solárkovětráky, jádro) až do chvíle, kdy by měli prodávat produkci ze zdrojů pod hotovostní náklady na její produkci (plyn, uhelky)
Jak nakupují velcí spotřebitelé? Logické by bylo, aby to dělali podobně jako ČEZ, tj. na nějaký výhled celkem pravidelně co čtvrletí. Jenže to podle mého názoru nedělají zdaleka tak disciplinovaně. Motivaci nakupovat mají v době, kdy očekávají RŮST cen elektřiny, ne pokles.
Pointa je, že dno z kontraktů na dlouhou dobu dopředu nepoznáme, naopak tyhle kontrakty dno silně podstřelí. Dno přijde až ve chvíli, kdy už prodejci nebudou ochotni předprodávat elektřinu těch dražších zdrojů a rozhodnou, že pokud se cena elektřiny nezvýší, raději ten konkrétní zdroj v daném roce odstaví, aspoň dočasně.