S chytrými sítěmi ve Vrchlabí pmn ČEZ začal experimentovat již léta před r. 2010. V tomto roce se možná podařilo nasadit chytrý elektroměr, což je pmn v podstatě jednoúčelový počítač pracující i v datové sítí.
Při ceně chytrého elektroměru přes 20 tKč by se asi našlo málo spotřebitelů, kteří by si ho chtěli sami zaplatit. Takže náběh nejspíš bude rozpočítán na všechny spotřebitele s postupným zaváděním v jednotlivých lokalitách včetně čerpání dotací. (Časem by mohla jednotkovou cenu snížit velkoseriová výroba). Objem 40 mld od EU mně překvapuje, spoluúčast se tradičně neuvádí. Nejdříve by asi mohly přijít na řadu lokality s větší koncentrací lokálních zdrojů i spotřeby.
Chápu, že u lokálního zdroje odpadají ztráty v sítích, ty nepřesahují 7%. VIP v článku však říká, že chytré sítě ušetří 30% spotřeby. Nechápu jaký by mohla mít chytrá síť vliv na spotřebu jednotlivých spotřebičů, zejména tepelných. Ty snad mají termostaty či svoje programy i bez chytré sítě. Možná bude síť automaticky vypínat osvětlení tam, kde nebude žádný člověk, ale to sotva dělá 23%. Připadá mi to tak, že desítky let se říká, že ve spotřebě energií se dá další racionalizací dosáhnout úspory právě 30%, ačkoliv spousta racionalizací již proběhla. Obdobně se říká, že za xx let dojde ropa a uhlí, při čemž to xx se desítky let prakticky nemění. Vypadá to, že některá čísla mají skvělou životnost. (Nevím ale zda je opravdu racionální, aby pračka prala při 40 stupních místo 60, když stejný efekt čistoty si pak vyžaduje účinnější chemii. Následně se pak najdou ochránci zdraví, kteří doporučují přidat jedno máchání, aby chemie z vypraného prádla nepůsobila na pokožku.)
Elektromobily se rušit nebudou. Naopak by pmn mohly být forsírovány pro uživatele, kteří jezdí skoro jen v lokalitách s aktuálně nadměrnou úrovní emisí. Doprava je s náskokem největší znečišťovatel.