Zkusme si to probrat systematicky: Kromě daně spotřební a DPH spotřebitel platí za dvě složky: ta větší je regulovaná státem a představuje uznané náklady na přenos a distribuci, čili sítě, které jsou včetně fyzikou daných ztrát v uznané výši a státem uznaného zisku nezbytné pro to, aby se elektřina (elektrická práce kWh)dostala od množiny zdrojů k množině spotřebitelů. K uznaným nákladům se přidává úředně uznaný zisk. Přenos nebo distribuce tedy může jít do konkurzu jen tehdy, pokud by vlastník sítě hýřil náklady, které nebudou úředně uznány jako oprávněné. (Neuznané nelze přeúčtovat spotřebitelům, snižují uznaný zisk). Výše platby se na jednotlivého spotřebitele rozpočítává podle toho jak spotřebitel zatěžuje sítě svojí volbou zatížit systém, (rezervovaný výkon v kW, "velikost hlavního jističe"). Toto funguje autonomně, nezávisle na ekonomice zdrojů a obchodníků čili dodavatelů elektřiny. (Této elektřině se pro zřetelnost říká silová, aby se její účtování nějak zřetelně odlišilo od účtování za celou službu dodávka elektřiny (= silová plus sítě, KWh + kW). Předmětem Tvého původního podnětu bylo právě financování sítí. ODSTAVEC Další složkou faktury jsou platby za neregulované činnosti, zejména za elektřinu z klasických zdrojú (uhlí, plyn, ropa, jádro) a za obchodování s elektřinou. Tito výrobci a obchodníci jsou subjekty neregulované. Nemají zaručený ani odbyt, ani odbytovou cenu. Pokud nedokáží hospodařit alespoń s černou nulou, tak je čeká ukončení činnosti. (Pokud stát nerozhodne, že činnost ukončit nesmí a nepřijede na zlatém praseti v podobě nějaké budoucí přirážky hrazené spotřebitelem nebo daňovým poplatníkem. Toto může přicházet v úvahu u zdrojů, (bezpečnost systému), ne u obchodníků alias dodavatelů). Zatím to je tak, že někteří výrobci již třebas mají zařízení odepsané, takže na přežití při nízkých burzovních cenách (silové) elektřiny jim stačí odbyt na úrovni provozních nákladů, (ale na obnovu zdroje nenašetří). ODSTAVECDokud byl podíl OZE a kogenerace mizivý, tak cenová hladina (silové) elektřiny na burze byla asi 80€, což klasickým zdrojům stačilo na obnovu. Podíl OZE a kogenerace nyní již není zanedbatelný. Laici jásají, že OZE snížily cenu (silové) elektřiny, jenže ta se ve skutečnosti se započtením dotací zvýšila z bývalé hladiny 80 € na stájících údajně až 120 €. Padlo rozhodnutí, že ekologicky žádoucí zdroje musí být finančně přitažlivé, takže tito výrobci mají jak garantovaný odbyt celé výroby, tak i dlouhodobě zajištěnou dobrou odbytovou na trhu nezávislou cenu včetně inflační doložky po dobu plánované životnosti. Toto politické rozhodnutí samozřejmě znamená, že ekologie má přednost před hospodářskou soutěží. Stejný produkt v dražším a méně řiditelném provedení má přednost před opakem. Jen konstatuji.ODSTAVECToto u nás platí od r. 2006, při čemž dosud v tom má nejasnosti i dost i velmi inteligentních lidí i v mém okolí. Dodnes si např. třebas i mediích leckdo plete dodavatele s distributorem. Překvapil mně nápad, že nastavování parametrů by jako dosud neměl řídit regulační úřad vybavený odborníky, nýbrž jakási vládní komise. Domnívám se, že lékaři či politologové nebo jiní podobní VIP rozumí spíš jiným věcem.ODSTAVECDomnívám se, že jsem schopen doplnit, pokud jsem něco uvedl nesrozumitelně.