Negativní emoce sdílím, také jsem občan této země. Navíc mám pochybnosti, zda ta miliarda ročně bude stačit na uvedení do stavu před těžbou - to bude jasné až za 30 let.
Z článku bohužel není zřejmé, zda uvedené miliardy spadají do nákladů na ekologické zátěže, které podle pana Kalouska v ČT1 mohou obnášet až 150 mld, (kritici superzakázky uvádí zřetelně méně). Těch 150 mld by měly být celkové státní garance za ekozátěže, takže v příznivém případě by panem Kalouskem propagovaná "ekologická superzakázka" mohla zhubnout o Ralsko, v opačném případě dělají ekozátěže až 180 mld.
Potěšující je, že všechny polistopadové vlády, bez ohledu na pestrobarevnost, dokázaly odolávat tlaku (snad kanadské) těžařské firmy, která chtěla či ještě chce obdobnou chemickou technologií, hraničící se zločinem vůči životnímu prostředí, těžit zlato např. u Kašperských hor.
Desítky posledních let je s odstupem největším znečišťovatelem doprava, protože je decentralizovaná. Všechny ostatní rezorty dohromady se dělí o menší část škodlivin, (ty odlučovače a čističky a předpisy pro některé látky jsou znát). Bez zániku naší civilizace tento poměr mohou pmn změnit jen elektromobily. Ty už začínají být technicky konkurenceschopné, po dalších vylepšeních by snad, možná i brzy, mohly být konkurenceschopné i ekonomicky. Bude však nutné je nakrmit elektřinou, což znamená dle abecedy energetické břidlice, jádro, OZE, plyn, ropa, uhlí. Vodík není zdroj, protože je třeba ho vyrobit.
Aktuálně se zdá, že tekutá "eko"paliva pro auta škodí ŽP víc než benzin či nafta.