Podobně jako 100.výročí vypuknutí první světové války, tak také 70.výročí ukončení té druhé světové, vyvolávalo běsnění ve službách politického marketingu. Píše v komentáři pro Prvnizpravy.cz Zdeněk ZbořilTo, že je jejich hlavním znakem zavrhování dosud poznané minulosti, anebo s mediální pýchou demonstrovaná neschopnost, by nemělo odvádět pozornost od skutečnosti, že hlavního cíle bylo dosaženo: prodává a kupuje se minulost jako přítomnost a budoucnost. A protože jejími konzumenty jsou lidé úzkostní a hodnotově desorientovaní, vzniklo jakési instantní chápání minulosti. Ať již byla jakákoli je nutné ji zalévat „horkými zážitky“ a ona ztratí svou podstatu a stane se předvařeným systémem hodnot, o kterých jenom víme, jak je někdo pojmenoval.
Jedno z jen relativně nových pojmenování upozorňuje v této souvislosti na “vizualizaci historie“ a téměř automaticky předpokládá, že jde o její propagandistické zneužívání ve prospěch hodnot, které jsou však obvykle buď nesrozumitelné, nebo dokonce neexistují. Někde jsme četli a zapsali, že „lidské dějiny znají, kromě mnoha tyranií, i tyranii idejí a hodnot. Jen je někdy obtížné poznat a uvěřit, že ji právě žijeme nebo dokonce vytváříme“.
Tak nás dnes vůbec nezajímá, že z lidských práv se stal bojový pokřik, se kterým se vytřeštěným zrakem a pod prapory čehokoli vrháme na domnělého nepřítele, jednou tam, podruhé onde. Zejména vysoký intelekt spojený se strachem a úzkostí z nás činí pasivní konzumenty všeho, co nám kdo na talíř právě předložil. Už není třeba lhát nebo nějakou realitu upravovat, jak kdysi činili Sergej Ejzenštejn nebo Lenni Riefenstahl, jednodušší je ji vytvářet.
více www.prvnizpravy.cz/zpravy/zpravy/zboril-pod-prapor ...