Shiller: Naše vlastní představivost může vyvolat globální recesi
Ekonomové jsou dobří v analýze minulosti, ale predikce budoucího vývoje jim už tak dobře nejde. Dvojnásob to platí o předpovídání recesí. Při jejich vzniku je totiž důležité, jak se společností šíří názory a přesvědčení. Nyní je pravděpodobné, že se to opět potvrdí při vzniku další globální krize.
Co konkrétně vyvolává globální recesi? Většinou se v této souvislosti hovoří o vývoji vedoucích indikátorů, ty ale neposkytují moc informací o tom, zda v ekonomice nedochází k hlubším změnám. To samé platí o ekonometrických modelech. Pravda je taková, že recese se objevují náhle a většina lidí je jimi překvapena. Já jsem spolu s Georgem A. Akerlofem už v roce 2009 napsal, že k podobným událostem dochází na základě šíření významných zpráv a informací. Jinak řečeno, ke globální recesi dochází poté, co se objeví nějaký nový příběh, který vede lidi k nižším peněžním výdajům. Psychologie je tedy významná i v oblasti recesí.
Ekonomové vždy našli konkrétní důvody pro globální recese, ke kterým došlo po druhé světové válce. Mezi ty hlavní bývá zařazován ropný trh a geopolitické tenze, které na něj působí. Širší vývoj ve společnosti je většinou ignorován i přesto, že svou roli hrál. Při ropné krizi byla například omezena nejvyšší povolená rychlost na dálnici, aby se šetřila motorová paliva. Lidé měli snížit teplotu, na kterou vytápěli své domovy, a obecně se tak začalo prodávat více teplého oblečení. Ropná krize se tak stala koncem éry dostatku a začalo období všeobecného šetření.
Psychologie spotřebitele byla podobným způsobem ovlivněna i během poslední globální recese, kdy jsme byli zavaleni zprávami o finančních podvodech, možném kolapsu systému či nových technologiích, které lidem berou pracovní místa. V současné době neexistuje nějaký příběh, který měl dostatečnou sílu na to, aby stál na počátku podobného obratu. Ceny ropy leží nízko, přetrvávají ale obavy ze snižování nákladů a globalizace. K tomu se přidává strach z rostoucí příjmové nerovnosti, uprchlíků a imigrantů, i z dlouhodobé ekonomické stagnace. Politici pravicových i levicových stran k tomu přidávají zkreslené a emotivní pohledy na to, co se skutečně děje. Ačkoliv tedy nelze ukázat na jeden faktor, který by mohl vyvolat velkou změnu v chování spotřebitele, historie ukazuje, že naše vlastní představivost může z méně významných událostí vytvořit zlomový okamžik nevídaných rozměrů.
Autorem je Robert J. Shiller.
Zdroj: NYTimes
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz