Japonský květnový akciový výplach - klíčem je asi japonský penzijní fond
Klasickou odpovědí chytrolínů a „expertů“ na otázku, proč klesá cena je, že více lidí prodává. Takových se ptejte: proč někdo chce prodávat? Má jiné informace? Má jiný názor? Nebo je nucen prodávat?
A pokud si takové otázky položíme, tak nakonec dojdeme k největšímu japonskému penzijnímu fondu. Pardon, on to není jen největší japonský penzijní fond, ale i největší penzijní fond na světě. Díky své velikosti je benchmarkem (etalonem) pro ostatní japonské fondy. A protože je státním fondem, tak pro něj platí rigidní pravidla.
Jedno z pravidel se týká alokace aktiv. Podle nich může fond investovat maximálně 17% portfolia do akcií.
Tak a teď trocha čísel. Podle oficiálních dat měl tento fond na konci roku 2012 13% v akciích. Od té doby vzrostly japonské akcie o cca 50%. To by bylo bývalo zvýšilo alokaci v akciích na cca 19,5%, aniž by fond nakoupil jedinou akcii. Maximum je ale 17%. Takže fondy musí prodávat.
Takže pokles cen je tažen nuceným výprodejem akcií z penzijních fondů.
Přijde nějaký zvrat? Japonsko má Abenomics, takže ano. Premiér Abe chce zvýšit maximální alokaci na 26%. Změna by mohla být platná od 14.6. Uvidíme.
Pokud bude chválená nová maximální alokace, tak z zmizí nucený výprodej akcií. Alespoň na chvíli.
Další oslabování kurzu tak podle mého názoru bude střednědobě spojeno s vyšší výkonností japonských akcií ve srovnání s akciemi Koreje (jižní). Slabší kurz podpoří japonské vývozy na úkor těch korejských, které se stanou relativně méně konkurenceschopné (cenově).
David Navrátil
Česká spořitelna
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz