Pomalu si začínáme zvykat na nastupující trend současnosti a především budoucnosti – elektromobily. Co se týká přímo výrobců těchto vozidel, na akciový trh se již loni dostala první vlaštovka, společnost Tesla Motors (TSLA). Vzhledem k ceně v IPO (17 USD), resp. díky cenovému vývoji titulu na trhu, mohou být akcionáři této společnosti spokojeni. Přímo takto zaměřený výrobce však jinak na akciovém trhu zatím chybí. Neznamená to však, že by v tomto prudce rozvíjejícím se segmentu nešlo na trhu alespoň nepřímo patřičně participovat. Jak známo dřívějšímu a rychlejšímu nástupu elektromobilů brání především problém uchovávání energie, v tomto případě tedy baterie. Nyní se výrobci nejen elektromobilů či hybridů zaměřují na Lithium-iontové baterie, např. A123 Systems, Inc (AONE). Ty se samozřejmě již ve většině případů léta využívají např. i u spotřební elektroniky, když již na přelomu tisíciletí se např. v Japonsku vyrábělo těchto baterií více než baterií NiCD či NiMH. Poptávka po těchto bateriích samozřejmě vyvolává potřebu základního přírodního zdroje – Lithia. Zatímco pro např. výrobu baterie pro mobilní telefon je třeba jen 5 gramů tohoto kovu, pro hybridní vůz již 6 kg a pro plně elektrický 40 kW vůz již dokonce asi 24 kg. V současnosti je roční celosvětová poptávka po lithiu asi 115 tis. tun. Odhaduje se, že v roce 2020 by se již mělo jednat o 300 tis. tun a navíc i v dalších letech poptávka nadále růst. Stejně jako cena jiných komodit i tato zaznamenala v posledních letech raketový růst. V roce 2004 se pohybovala okolo 2000 USD, loni již okolo 6000 USD/t. Tím se dostáváme ke společnosti, která se teprve před nedávnem dostala na akciový trh a nutno říci, že od té doby obecně těžko i najít obdobně abnormálně volatilní akcii. Jedná se o US těžební společnost Lithium Exploration Group (LEXG, resp. LEXG.OB), jejímž zaměřením je právě těžba Lihtia. Jak patrno z tickeru obchoduje se jen na OTC. Obchodování s titulem se rozjelo v druhé polovině března ...pokračování
článku
Jiří Zendulka
www.akcieatrhy.cz
|