Dáte si Big Mac v Norsku, nebo Číně? Pozor! Není to jedno
Následující článek sice může znít trochu bizarně, ale nebojte se, nehodláme do vás tlačit nesmysly. O indexu Big Mac jste již určitě slyšeli, ale máte také jasno v tom, o co vlastně jde? Index je zjednodušeným pokusem o odhad vychýlení hodnoty měn od jejich skutečné hodnoty. Nápad zkonstruovat tento ukazatel je založen na teorii parity kupní síly, podle které by se v dlouhém období měli měnové kurzy přibližovat k magické vyrovnané hodnotě. Potom bychom mohli mezi zeměmi nakoupit stejný koš zboží za stejnou cenu. Náš spotřební koš ale bere v úvahu pouze jednu složku – hamburger Big Mac. Ptáte se, proč potom neměříme třeba „index proklatě dobrého kuřete“ nebo něčeho podobného? Protože McDonald´s podle hesla: I´m lovin´ it, „miluje“ úplně každý a navíc prodává svoje hamburgery v téměř 120 zemích po celém světě. Skutečná hodnota měny se podle tohoto indexu měří tak, že při daném kurzu by měl spotřebitel zaplatit za Big Mac stejně, jako v USA. Podle toho se dá odvodit, jestli je měna konkrétní země podhodnocená, nebo nadhodnocená vůči americkému dolaru. Vše o nejnovějších datech z Big Mac Indexu najdete na iPOINT: http://www.ipoint.cz/zpravy/23410565-date-si-big-mac-v-norsku-nebo-cine-pozor-neni-to-jedno/ |
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz