FOCUS - USA: Pokus o šrotovné skončil fiaskem
DETROIT (MEDIAFAX) - Ze šrotovacího programu USA profitovaly zejména asijské automobilky.
Program amerického šrotovného skončil pro americké automobilové výrobce fiaskem. Jak se po zveřejnění čísel srpnových prodejů ukázalo, američtí řidiči při nákupu nového automobilu preferovali spíše vozidla z asijské produkce. Program americké vlády za tři miliardy dolarů, který měl pomoci domácí ekonomice a domácím firmám, tak svůj hlavní účel nesplnil.
Dobrá zpráva je, že prodeje automobilů na anualizované bázi v srpnu vzrostly z loňských 13,6 milionu na 14 milionů; i když se tato čísla nacházejí pod americkým standardem, jde o pozitivní signál. Špatná zpráva však je, že američtí výrobci si ze zvýšených prodejů mohly ukousnout větší kus.
Srpnové trendy hovoří jasně. Hyundai: růst prodejů o 47 procent. Honda: růst prodejů o 10 procent. Toyota: růst prodejů o tři procenta. Naopak prodeje General Motors se propadly o 20 procent, Chrysleru pak o 15 procent. Poslední významný zástupce americké produkce Ford pak vykázal růst prodejů o 17 procent, nicméně americkou image tím již nezachránil.
Důvodem asijského vítězství je podle analytiků fakt, že zaoceánské automobilky nabízejí mnohem širší paletu malých, středních a k životnímu prostředí ohleduplnějších automobilů. "Pokud by byl program šrotovného vztahován na kamiony, tak bychom je zdrtili, nicméně tak to nebylo," komentoval čísla Mark LaNeve, šéf prodeje automobilky General Motors.
Americký program šrotovného byl spuštěn 24. července, ukončen pak byl ke konci srpna. Vláda v jeho rámci nabízela řidičům, kteří nechají sešrotovat svůj starý vůz a pořídí si vůz nový, prémii až 4500 dolarů. Celkem bylo v rámci programu sešrotováno 690 tisíc automobilů.
Podobné programy mají i mnohé evropské země. Zatímco v Německu program šrotovného skončil ve středu, Francie uvažuje o tom, že svůj program nadále rozšíří. Původně totiž jeho platnost měla vypršet na konci roku, nyní je pravděpodobné, že vyprší až v roce 2010.
Je třeba zmínit, že program šrotovného je silně protekcionistický a populistický. Protekcionistický proto, že nezaručuje dalším průmyslovým oborům srovnatelnou výhodu, která navíc v době ekonomické krize může být zásadní pro přežití či nepřežití společnosti. Populistický je vzhledem k cílům, jichž nedosahuje. Peníze daňových poplatníků totiž často houfně mizí do kapes zahraničních automobilek, což sice prospívá danému výrobci, ne však již konkrétní zemi. Na šrotovném v Německu tak značně vydělala automobilka Škoda, která dokonce mohla obnovit utlumené směny.
Vojtech Kristen, kristen@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz