SKEPTIK chce něco negativního. Dobře, můžeme zde polemizovat dál. V jedné zprávě nelze postihnout vše, tak alespoň něco.
Našeho chodského dopisovatele bych prosil, aby se oprostil od své věčné ironie a napsal něco konstruktivního, co obohatí nás - malé hráče.
Pár poznámek - negativ:
1) Vymahatelnost práva, postavení dlužníka a věřitele --- Tento problém je problémem nejen KB, ale všech bank a obecně celé společnosti. Za uplynulých 11 let se naši vládnouci političtí paraziti nedokázali přiblížit civilizovanému světu ani o píď. Myslíte, že se americký bankéř ptá žadatele o hypoteční úvěr na jeho příjmy, vzdělání, počet let v zaměstnání, rodinné poměry apod? Toho nezajímá, a když neplatíš, exekutor ti zkrátka nemovitost zabaví. V našich podmínkách si o tom mohou banky (a obecně věřitelé) nechat zdát. Ovšem co chcete čekat od našich pseudopolitiků - jen zavzpomínejte, jak se chovají (včetně těch nejvyšších), když soud nařídí např. jen omluvu.
2) Úvěrové portfolio --- KB zdědila ze SBČS obrovské množství nedobytných úvěrů. Stát jí v tomto několikrát pomohl. Stále je však banka hodně zaměřená na velké klienty a s tím je samozřejmě spojeno riziko. V době prodeje KB byly rizikové pohledávky pokryty opravnými položkami a státní zárukou, nebo vůbec vyvedeny mimo KB (Konsolidační banka, Konpo). KB uplatňuje přísnější pravidla pro tvorbu OP oproti požadavkům ČNB. Mohou však nastat případy krachů dalších společností s negativním dopadem do zisku KB.
3) Zaměření KB --- KB byla doposud univerzální bankou s vysokým podílem corporate klientely. SOGE z ní chce mít retailovou banku. Ve srovnání s ČS má nevýhodu v síti pracovišť a tradičnímu přístupu (setrvačnosti) našeho občana. Lidé jsou zkrátka zvyklí chodit do Spořitelny. Zkuste prostého člověka či nějakou babičku přesvědčit, aby změnili Spořitelnu za jinou banku. Mnoho lidí si nedokáže ani změnit trvalý příkaz - když je chcete získat, musíte to udělat za ně sami. A lidí, kteří nemají vlastní účet, je už málo.
4) Alternativní distribuční kanály --- KB se usilovně snaží vyvinout a zavést do praxe nové ADK. Telefonní centrum funguje dobře, expresní linka také. Problémy byly se zaváděním M-BESTu a BESTu. Nyní byla velmi rychle vyvinuta Mojebanka a Profibanka. Klienti mají opět potíže - složitost programu, dostupnost, vysoké nároky na počítačové vybavení.
5) Konkurence --- Největším konkurentem v retailu je ČS, dále ale chtějí z tohoto segmentu urvat co největší díl všechny banky - naposledy oranžová Ingbank.
6) Celá plejáda vnějších vlivů --- teroristické útoky, válka v Afghánistánu, pokles ekonomiky USA, záp. Evropy, Japonska, argentinská krize atd. atd.
Nicméně tvrdím, že bude následovat pozvolný ale jasně patrný růst. Dlouhodobě zaměření býci by toho měli využít. Medvědi asi budou čekat na nějakou další celosvětovou krizi.