E-commerce v Česku zažívá boom

Další obří operátoři e-shopů o přesunu uvažují

Amazon, Alibaba, Babymarkt, Sky Deutschland, Huaije a řada dalších globálních hráčů v oblasti e-commerce působí v tuzemských distribučních areálech. Další obří operátoři e-shopů o přesunu uvažují. Důvodem je poloha České republiky a blízkost Německa v kombinaci s výhodnějšími podmínkami na trhu práce. To spolu se silnou domácí poptávkou, která se odráží v soustavném růstu nákupů přes internet, činí z České republiky prémiovou destinaci pro skladování a distribuci mezi provozovateli e-shopů a retailery. Vyplývá to ze sektorové analýzy pražské pobočky mezinárodní poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate APM ČR.

Další rozmach omezuje hlavně dostupnost pracovní síly a pozemků pro výstavbu distribučních center. Přes uvedené limity je pro výstavbu plánováno více než 2 000 000 m2 nových skladových prostor. Přes 1 milion čtverečních metrů ploch bude umístěno v Ústeckém, Karlovarském a Plzeňském kraji. Právě tyto regiony nejvíce profitují ze zlepšujícího se napojení na německou dálniční síť. "Nejvíce skladových ploch obsazených e-shopy a retailery zůstává v širším okolí Prahy, největší spotřebitelské základně v rámci ČR a zároveň oblasti s nejvyšší koncentrací pracovní síly," doplňuje Dušan Drábek, vedoucí oddělení pronájmů průmyslových prostor v BNP Paribas Real Estate APM ČR.

Tržby e-commerce v ČR by měly letos přesáhnout 130 mld. podle APEK. A lze očekávat ještě větší akceleraci: zatímco v Německu činila v roce 2017 průměrná útrata v e-shopech 1 037 EUR za osobu (a rok) a ve Velké Británii dokonce 3 000 EUR, tuzemští klienti na internetu učinili za stejné období nákupy za necelých 400 EUR.

"E-commerce a retail tvoří až 30 % veškeré poptávky po skladových nemovitostech a tento sektor je tak hlavním tahounem trhu. Kvůli klesající dostupnosti pracovní síly a stoupajícím nákladům hovoří logistické společnosti i sami operátoři o nezbytné automatizaci, mechanizaci a službách s vyšší přidanou hodnotou," doplňuje Lenka Šindelářová, MRICS, vedoucí poradenství a průzkumu trhu v BNP Paribas Real Estate APM ČR.

O konjunktuře tuzemských e-shopů svědčí výmluvně například společnost Notino, která z jihomoravského distribučního centra pokrývá poptávku téměř po celé Evropě. V předvánočním období plánuje odbavit 80 000 zásilek denně, do pěti let to ale má být 250 000 zásilek. "Dle mého názoru je stále největší výzvou rychlost doručení. Tuto bariéru v podobě doby doručení se snažíme stále zmenšovat, a to je i jeden z hlavních důvodů, proč uvažujeme o dalších distribučních centrech. Chceme být co nejblíže k našim zákazníkům," přibližuje další plány Tomáš Hofer, ředitel logistiky Notino.

Sílící poptávka zákazníků po nákupech po síti stojí za soustavným nárůstem počtu e-shopů. Podle odhadů by jich mělo být letos přes 40 000, kdy na on-line prodej sází v rámci vícekanálového prodeje i velcí retaileři. Letošní tržby dle kanálů prodeje budou známé až zkraje roku 2019. Výmluvné jsou však už údaje z roku 2017. E-commerce měl na celkových obratech v maloobchodu podíl 10,5 %, zatímco lídr evropského trhu, Velká Británie, v tom samém období vykázala 17% podíl.

S ohledem na vysoký počet hráčů na zdejším trhu se začíná značně diverzifikovat poptávka po typech skladů i lokalitách. Velmi záleží na tom, jaký trh operátor pokrývá: například distribuční společnost Geis, která získala do svého portfolia německý e-shop Babymarkt, umístila tento sklad u severočeského Chomutova.

"Poroste jistě význam multi-user skladů, pro které se vyplatí instalovat nejnovější technologie pro co nejefektivnější využití plochy jako patrové mezaniny či spádové skladování, ale také zkrácení doby vychystávání a maximální snížení chybovosti," říká ing. Pavel Křížek, ředitel logistiky Geis CZ s.r.o. Již dnes jsou podle něj zcela běžné takové technologie jako automatické dopravníky, prstové vychystávací skenery, pick by voice nebo pick by light technologie pro vychystávání, nemluvě o dalších IT technologiích včetně kvalitního skladového softwaru, které jsou základem dobrého fungování logistiky

Potřebu zjednodušit procesy v logistice a co nejvíce operací zautomatizovat potvrzuje rovněž Libor Křížka, ředitel logistiky ve firmě HP Tronic, která provozuje značky Datart, Euronics nebo Kasa.cz. "Aktuálně je již k tomu mnoho příležitostí a je možné dosáhnout i zajímavé návratnosti 2-3 let. Samozřejmě vzhledem prostorovým nárokům a v neposlední řadě i nárokům na nosnost podlah je nejlepší variantou nejdříve jasná představa o technologii a následně budování skladových prostor," shrnuje výzvy skladování v e-commerce Libor Křížka.

Nové technologie a trend automatizace kladou přitom dodatečné požadavky na skladové prostory, které e-shopy využívají a poptávají. "Kromě lokality, která je klíčová, a měla by krom dobrého napojení na hlavní zásobované oblasti nabídnout dostatek pracovní síly a možnosti expanze v případě nárůstu objemů, je nutno vzít v potaz řadu technických požadavků. Patří mezi ně například zvýšená nosnost a kvalita podlah důležitá při využití VNA vozíků či vyšší světlá výška skladu," uzavírá Dušan Drábek.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tiskové zprávy