Praha - Obchodníkům první adventní víkend vzrostly tržby ve srovnání s běžnými víkendy, v meziročním srovnání jsou prodeje srovnatelné. Vyplývá to z ankety ČTK mezi obchodníky. Lidé podle nich nakupovali suroviny na pečení, adventní kalendáře či sladkosti k blížícímu se svátku Mikuláše. Pod stromeček míří hračky, kosmetické balíčky či dárková balení alkoholu, shodli se.
"Nákupy a frekvence zákazníků v obchodech je srovnatelná s touto dobou loni," řekla ČTK mluvčí Globusu Aneta Turnovská. Přípravy na Vánoce jsou podle ní pro mnoho zákazníků v plném proudu, nechtějí je ponechávat na poslední chvíli. Tento víkend vzrostl zájem o suroviny na pečení, tedy o mouku, vejce, kakao, ořechy, máslo a další, uvedla. Také podle ní sílí prodeje dárkového zboží od kosmetiky po hračky. Poptávka je též po zimním oblečení i obuvi, dodala.
Návštěvnost obchodů je vyšší ve srovnání s předchozím týdnem, ve srovnání s loňským prvním adventním víkendem je zhruba na stejné úrovni, uvedla mluvčí Teska Iva Pavlousková. O první adventní neděli podle ní nejčastěji zákazníci nakupovali sortiment spojený s blížícím se Mikulášem, adventní kalendáře, čokoládové figurky, pomeranče, mandarinky nebo arašídy. Zvýšený zájem byl rovněž o suroviny na pečení cukroví, zákazníci kupovali více mouku, cukr, máslo, piškoty, ořechy, suché plody nebo olej. Velký zájem byl již tradičně o hračky, zejména o stavebnice Lego, kosmetické balíčky, vánoční dekorace, světla a ozdoby, uvedla. Zároveň větší zájem byl i o dárková balení alkoholu, zejména rumů a prosecca, dodala.
Nákupní centrum Galerie Harfa v posledních dnech eviduje návštěvnost o 50 až 60 procent vyšší proti běžným týdnům. "Extrémní byla zejména první adventní sobota. Vše nasvědčuje tomu, že listopad bude z pohledu tržeb nejsilnějším měsícem tohoto roku a slibnou návštěvnost i tržby přinese i prosinec," uvedl ředitel centra Pavel Hradec. Na návštěvnost o tomto víkendu neměla podle něj vliv bohatá sněhová nadílka.
Vánoční prodeje jsou o prvním adventním víkendu na vzestupu, doplnil ředitel zážitkového portálu Slevomat Ladislav Veselý. Chuti utrácet napomáhá podle něj zřejmě i zima, která přiměla mnoho lidí zůstat doma, a proto nakupují dárky on-line. Díky tomu jsou tržby v tomto víkendu proti předešlému roku o 15 procent vyšší, řekl. Nejvíce se podle něj prodávají fotoprodukty, zimní oblečení, zimní dovolené, poukazy na wellness a masáže a samozřejmě také potraviny a vánoční dekorace.