mzv.cz (MZv ČR)
Makroekonomika  |  21.09.2022 08:55:47

Německo, souhrnná teritoriální informace - Německo je největší evropská ekonomika a 4. největší ekonomika na světě. V roce 2021 se německé hospodářství postupně zotavilo z pandemie a dosáhlo růstu HDP ve výši 2,8 %

Německo je největší evropská ekonomika a 4. největší ekonomika na světě. V roce 2021 se německé hospodářství postupně zotavilo z pandemie a dosáhlo růstu HDP ve výši 2,8 % oproti poklesu o 4,9 % v roce 2020. Zároveň však v roce 2021 meziročně vrostla inflace z 0,4 % na 3,2 %. Sankce proti Rusku postihly v průměru čtyři z pěti německých firem. Došlo k narušení dodavatelských řetězců, zdražení energií, nedostatku zejména kvalifikovaných pracovních sil a růstu transportních nákladů.

Šancí a vzpruhou ekonomiky jsou chystané masivní investice do dekarbonizace průmyslu, digitalizace, transformace energetiky, výstavby elektrických sítí, kolejové dopravy i do obrany. Německo aktivně podporuje rozvoj obnovitelných zdrojů a investice mají dosáhnout až 1,25 bil. CZK ročně. V železniční a kolejové dopravě se předpokládají investice 3 bil. CZK do roku 2030. V oblasti digitalizace se očekávají rozsáhlé investice zejména do budování páteřních optických sítí. Vzhledem k zájmu Německa o soběstačnost v oblasti tzv. kritické infrastruktury a zásobování potravinami lze očekávat státní investice v oblasti medicínské a farmaceutické produkce i do potravinářského sektoru.

Německo - Hospodářské ukazatele

EIU, OECD. IMD

Německo20202021202220232024
Růst HDP (%)-4,92,83,22,82,0
Průmyslová produkce (% změna)-8,12,93,92,91,6
Veřejný dluh (% HDP)68,973,969,765,363,1
Míra inflace (%)0,43,24,22,31,9
Populace (mil.)82,882,982,982,982,8
Nezaměstnanost (%)3,93,53,73,83,7
HDP/obyv. (USD, PPP)55 048,958 350,062 720,066 130,069 240,0
Bilance běžného účtu (mld. USD)269,1274,8273,3303,2309,6
Saldo obchodní bilance (mld. USD)218,1219,7241,0275,2301,6
Exportní riziko OECD---
Konkurenceschopnost17/6315/64

Vývoj HDP

Německo1,1-4,92,83,22,8
Svět2,3-3,75,63,53,1
Vyspělé ekonomiky1,7-4,55,23,32,4

Podíl sektorů

zemědělství0,7
průmysl30,7
služby68,6

Německo - Import dle zemí

Čína13,8
Nizozemsko7,6
Spojené státy americké6,7
Polsko5,7
Francie5,5

Německo - Import dle zboží

Celkem1 173
Automobily osobní aj. vozidla pro dopravu osob66,0
Předměty obchodu zvláštní51,7
Léčiva (vč. léčiv veterinárních)35,9
Léčiva, výr. farmaceut. (ne antibiotika, hormony ap.)32,2
Oleje ropné, oleje z nerostů živičných surové (ropa)31,1

Německo - Příležitosti pro český export

Energetický průmysl

Německo patří mezi nejaktivnější podporovatele obnovitelných zdrojů energie ve světě. Nová vláda přichází s konceptem masivních investic do transformace energetiky, jejichž výše se v následujících letech odhaduje na 48 mld. EUR ročně. Existuje proto potenciál pro české firmy v dodávkách dílů pro větrné, solární, vodní a další nekonvenční elektrárny, včetně elektrolyzérů na výrobu vodíku. Další příležitosti skýtá probíhající masivní výstavba přenosové a distribuční elektrické sítě, výstavba dobíjecí infrastruktury pro elektromobilitu a vyřazování jaderných elektráren z provozu (decommissioning).

Německo se do roku 2045 hodlá stát klimaticky neutrální a do roku 2030 chce zvýšit podíl obnovitelných energií na 80 % z dnešních 42 %. Zároveň v souvislosti s přechodem na elektromobilitu, s nárůstem produkce zeleného vodíku a s digitalizací se předpokládá prudký nárůst spotřeby elektřiny až o 27 % do roku 2030 (z dnešních 560 TWh na 715 TWh).

Počátkem ledna 2022 byl zveřejněn tzv. Okamžitý program ochrany klimatu (tzv. Sofortschutzprogramm), který přináší přehled plánovaných opatření na ochranu klimatu. Cílem je ztrojnásobení rychlosti snižování emisí a výstavby bezemisních zdrojů energie.

Větrná energie je klíčovým zdrojem obnovitelné energie a má velký potenciál pro další rozvoj. Připravovaná novelizace několika zákonů by měla vyhradit 2 % rozlohy země pro větrnou energii (dnes je to cca 0,8 % rozlohy) a sladit expanzi větrné energie s ochranou přírody i ochranou obytných zón. Snížit by se měl i minimální povinný odstup větrníků od radiokomunikačních, meteorologických a vojenských zařízení. Padnout by měla i norma tzv. 10 H, která je platná v Bavorsku a která stanoví minimální vzdálenost větrníku od obytné plochy na desetinásobek jeho výšky. Cílem chystaných změn je urychlit plánovací a schvalovací řízení a výstavbu větrníků zvýšit na 1 000 – 1 500 ročně ze současných cca 450.

Zrychlí i výstavba solárních elektráren. Využití solární energie bude povinné pro nové komerční budovy a doporučeno pro všechny ostatní novostavby. Cílem je, aby všechny vhodné střešní plochy byly v budoucnu využívány pro solární energii. Nová legislativa usnadní výstavbu pozemních solárních farem s ohledem na ochranu přírody. Do roku 2030 by produkce měla stoupnout na 200 GW z dnešních 50 GW.

Nástrojem energetické transformace průmyslu budou tzv. Smlouvy s průmyslem o ochraně klimatu (CCfD – Carbon Contracts for Difference). Cílem je vytvořit právní a finanční předpoklady pro přechod energeticky náročného průmyslu na bezuhlíkové technologie. Podpora nebyla ještě specifikována, ale zřejmě se bude týkat odvětví, jako jsou ocelářský, chemický a stavební průmysl. Z veřejných zdrojů bude firmám kompenzován rozdíl mezi investicemi do nových konvenčních a nových dražších bezuhlíkových technologií. Opatření má zachránit až 260 000 pracovních míst a posílit globální konkurenceschopnost německého průmyslu. Finanční rámec zatím vláda nezveřejnila.

Připravuje se novela zákona o energetickém hospodaření budov (Gebäudeenergiegesetz) a od roku 2025 bude každý nově instalovaný systém vytápění provozován na bázi minimálně

65 % obnovitelných energií v energetickém mixu. Dalším pilířem je energetická účinnost, proto bude posíleno financování efektivních tepelných sítí (BEW).

Připravuje se revize Národní vodíkové strategie schválené v červnu 2020, jejímž cílem je zdvojnásobit produkci zeleného vodíku ve srovnání s předchozími plány. Budou připraveny další programy financování.

Transformace německé energetiky je mimořádně ambiciózním plánem, který má být navíc realizován v poměrně krátké době. Pro představu – dosažení současného podílu 42 % elektřiny z obnovitelných zdrojů trvalo přibližně 30 let a dalšího zvýšení podílu na 80 % by mělo být dosaženo již za pouhých 8 let do roku 2030. Zatím nebyly uveřejněny finanční parametry, nicméně experti odhadují potřebné investice na minimálně 1,25 bilionu ročně.

Pro české firmy představují chystané investice šanci získat nové kontrakty a podílet se na masivních investicích do energetických sítí, výstavby solárních a větrných elektráren, vodíkové infrastruktury, sanace budov a topných systémů. Rizikem pro konkurenceschopnost českých podniků by ale mohly být chystané smlouvy s průmyslem o ochraně klimatu, které by německé podniky mohly zvýhodnit oproti firmám z jiných zemí.

ICT

V zemi roste zájem o technologická řešení pro firemní sektor (využití ICT a AI v průmyslu, technologie pro e-commerce, digitalizace služeb, nástroje umožňující vzdálenou práci), pro státní správu (technologie e-governmentu, digitalizace zdravotnictví) a o digitalizaci škol. Německo do roku 2025 plánuje dokončit výstavbu 5G sítě ve snaze poskytnout možnost zavádění technologií nové generace. Stát plánuje v příštích letech investovat celkem až 50 mld. EUR do budování optických sítí. Díky zákonu o daňové podpoře výzkumu a vývoje porostou v příštích letech nejenom veřejné, ale i firemní investice do ICT a digitalizace.

Spolková vláda aktivně podporuje rozvoj informačních a komunikačních technologií a digitalizaci, a to napříč obory. Digitalizace a zavádění ICT je v Německu v současné době velmi úzce propojeno s ekologií, udržitelností a šetřením energií i dalších zdrojů. Do digitalizace tak plánuje Německo investovat napříč rozpočtovými kapitolami a každé ministerstvo je zodpovědné za podporu digitalizace ve svých sektorech. Stát plánuje masivně investovat do stavby sítí pro 5G a posilování optických sítí na venkově i ve městech. Rychlý internet v současnosti stále není v některých částech Německa samozřejmostí. Od roku 2023 dokonce stát plánuje dotovat výstavbu tam, kde internet nedosahuje rychlost alespoň 200 megabitů.

Příležitosti v Německu v ICT zahrnují např. modernizaci průmyslu, tedy třeba inovace v oblasti modernizace výroby, zapojení umělé inteligence, decentralizované řízení nebo optimalizaci výroby a zefektivnění využití energií ve výrobě. Velký důraz Německo klade v průmyslu na životní prostředí a na inovativní přístupy pro využití ICT jako v tzv. smart factories, které budou mít také pozitivní dopad na životní prostředí a na snížení emisí CO . Do zefektivnění a digitalizace výroby přitom v Německu neinvestují jen velké firmy, ale i střední a menší rodinné firmy, tzv. Mittelstand. Proces digitalizace a rozvoje ICT mění v Německu kromě výroby i další obory, včetně dopravy (německé dráhy Deutsche Bahn plánují investovat do technologií i ICT). Digitalizace je velké téma i v tradičních oborech, jako je stavebnictví, kde mají příležitosti např. firmy, které vytváří software pro optimalizaci staveb, digitalizaci stavebních plánů apod. Velké investice míří i do digitalizace infrastruktury a smart prvků energetické přenosové sítě, stejně jako do softwaru pro optimalizaci využití obnovitelných zdrojů energie. S digitalizací a ICT se potýká také zdravotnictví a zdravotní pojišťovny, technologie pro e-health včetně digitální dokumentace mají v Německu příležitosti k uplatnění. Podobně jsou ICT technologie zaváděny i ve školství, a to při výuce i managementu lidských zdrojů. ICT má dopad i na trh práce a jak soukromé, tak státní entity zavádějí nástroje, které umožňují efektivní vzdálenou práci v týmech.

Prostor pro vstup na trh mají stále i firmy v ryze digitálních oborech, jako je e-commerce, protože řada německých firem se stále potýká s přechodem do online retailu a logistiky s ním spojené. V tomto ohledu jsou české firmy v porovnání s německými velmi napřed. V oboru ICT nabízí Německo příležitosti také v technologiích i pro kamenné obchody a ve službách, pro management dat, fintech, kyberbezpečnost nebo pro vývoj aplikací či v gamingu.

V neposlední řadě Německo skýtá i příležitosti pro zavádění ICT a digitalizace ve státní správě, a to jak na federální, tak na státní a lokální úrovni. Spolkové země, města i obce, které mají mnohdy rozsáhlou působnost ve výkonu agendy státní správy, se snaží zavádět technologie, které umožňují efektivnější zpracování dat a komunikaci s firmami i občany, včetně digitalizace daní.

Zdravotnický a farmaceutický průmysl

Německo usiluje o soběstačnost v oblasti takzvané kritické infrastruktury. Lze tedy očekávat i státní investice v oblasti medicínské a farmaceutické produkce. Zároveň se aktivně snaží posílit přítomnost farmaceutických firem na svém území nebo v sousedních státech, to představuje velkou příležitost i pro ČR. V roce 2020 činily výdaje na zdravotnictví asi 390 mld. eur, což činí 11,2 % HDP. Prognózy počítají s meziročním nárůstem až o 3,3 procentních bodů. Velkým tématem je stárnutí německé populace a s ním spojený plán budovat nové pečovatelské domy, modernizovat nemocnice nebo poskytovat více sociálních i lázeňských služeb.

Uplynulé dva roky, kdy se svět potýkal s pandemií koronaviru, ukázaly velké mezery v německém zdravotním systému. Ke konci roku 2021 sepsali lékaři, zdravotní sestry a vědci manifest za zlepšení německého zdravotního systému. Po vzoru Švýcarska volá po zavedení jednotného plánu na zefektivnění lékařské péče i celého zdravotního systému (tzv. Gesundheit2030). Největší výzvou bude digitalizace lékařských karet pacientů a celkové zlepšení online přístupu k pacientům (včetně zdravotních pojišťoven) napříč celým Německem. V současnosti existují velké rozdíly i v rámci jednotlivých spolkových zemí. Ruku v ruce s plánovanou digitalizací následuje soběstačnost a nezávislost na exportu zdravotnického materiálu a léků z cizích zemí, především z Číny. Německo bude usilovat o přesunutí některých farmaceutických firem na své území, resp. na evropskou půdu. Zároveň Německo chce v EU prosadit požadavek, aby evropské farmaceutické firmy vyráběly lokálně v Evropě a nevozily léky a zdravotnický materiál z asijských zemí. To by mohla být příležitost pro české firmy.

Pandemie koronaviru jasně ukázala, že se nemocniční péče a celková revitalizace nemocnic, pečovatelských, paliativních a hospicových domů a modernizace systému zdravotnictví musí urychlit. S tím souvisí i velký nárůst investic. V roce 2020 činily výdaje na zdravotnictví cca 10 bil. CZK, což činí 11,2 % HDP a prognózy počítají s meziročním nárůstem až o 3,3 procentních bodů. Až 20,6 % celkové zdravotnické ekonomiky tvoří tzv. průmyslová část zdravotnictví jako zdravotnický materiál, léčiva, stavební investice, přístroje, rozvoj digitálních aplikací a celé e-health.

Ke konci roku 2021 podle Německého statistického úřadu paliativní péči potřebuje cca 4,1 mil. osob, v současné době funguje v Německu cca 15 400 pečovatelských, paliativních a hospicových domů. Německé ministerstvo zdravotnictví připravuje novelu zákona o ošetřovatelství a paliativní péči, protože pandemie odkryla velké rezervy systému péče ve zdravotnictví. Největším problémem je ošetřující personál, téměř 80 % celkového personálu tvoří ženy a z nich je 40 % starší 50 let. Zatímco v roce 2019 pracovalo téměř 954 000 osob jako ošetřující personál na plný úvazek, v roce 2021 jich bylo 616 000 a to i na částečný úvazek. Což se jeví jako jasný signál pro zlepšení a zefektivnění péče díky digitalizaci (nové systémy, technologie, aplikace).

Železniční a kolejová doprava

Spolkový plán dopravních cest do roku 2030 předpokládá investice 120 mld. EUR do železnice. V příštích letech lze proto očekávat rekonstrukce, rozšiřování a údržbu tratí, včetně obnovy vozového parku a rekonstrukce železničních mostů. Německo je také perspektivním trhem pro české výrobce železniční a kolejové techniky, protože dopravní podniky německých měst v rámci ochrany klimatu budou vypisovat výběrová řízení na dodávky kolejové techniky a rozšiřování stávajících tratí.

Nová spolková vláda si rozvoj kolejové dopravy vytkla jako jednu ze svých priorit a do roku 2030železnice zdvojnásobit svůj podíl na osobní dopravě a zvýšit tržní podíl v oblasti nákladní dopravy do roku 2030 na 25 % (ze současných 19 %). V plánu jsou velké investice do železniční infrastruktury, přičemž od roku 2022 by investice do železniční dopravy měly poprvé v historii převýšit investice do silnic a dálnic. U železniční dopravy mají být též sníženy daně a poplatky za energii (daně z elektřiny, příspěvek na obnovitelné zdroje tzv. EEG a emisní poplatky).

Spolkový plán dopravních cest do roku 2030 předpokládá investice do 1 000 infrastrukturních projektů ve výši 7,25 bil. CZK (železniční projekty: 3 bil. CZK, silniční projekty: 3,5 bil. CZK, vodní doprava: 661 mld. CZK).

Investice do údržby a modernizace stávající železniční sítě budou financovány prostřednictvím modernizačního programu, který do roku 2030 počítá s investicemi ve výši 2,1 bil. CZK .

Další zdroje budou k dispozici na základě Plánu ochrany klimatu do roku 2030, kde pro posílení role železnice budou do roku 2030 investovány finanční prostředky ve výši 269,5 mld. CZK. Nezbytná opatření jsou definována ve společném prohlášení spolkové vlády a Deutsche Bahn a prostředky budou využity výhradně na opatření v oblasti infrastruktury. Polovina z nich je určena na navýšení kapitálu společností v oblasti železniční infrastruktury vlastněných Spolkem a druhá polovina je určena na dotace. Zdroje budou využity v následujících 4 oblastech: robustní síť – 98 mld. CZK (součástí bude elektrifikace tratí pro nákladní železnice, infrastruktura pro alternativní pohony a investice do terminálů pro kombinovanou dopravu apod.), digitální železnice (98 mld. CZK), atraktivní vlaková nádraží (24,5 mld. CZK), interní infrastrukturní opatření Deutsche Bahn (49 mld. CZK).

V roce 2021 představilo Spolkové ministerstvo dopravy Plán elektrifikace železnic („ElektrifizierungPlus). Jedním z opatření je podpora alternativních pohonů (pro oblast nákladní dopravy se to bude týkat přechodu na syntetická paliva bez emisí CO ). Celkové investice budou činit 1,8 mld. CZK do roku 2024.

V příštích letech lze očekávat modernizaci železnice, rekonstrukci, rozšiřování a údržbu (rozšiřování a modernizace železniční sítě, obnova vozového parku, rekonstrukce železničních mostů).

Německo je perspektivním trhem pro české výrobce železniční a kolejové techniky. Dopravní podniky německých měst v rámci obnovy dopravního parku a snižování emisí škodlivin i CO v ovzduší budou vypisovat výběrová řízení na dodávky kolejové techniky.

Zemědělský a potravinářský průmysl

Nové digitální technologie, jako je pokročilá senzorová technika, robotizace a automatizace zpracování dat, umožňují německým zemědělcům efektivněji využívat půdu a díky tomu vyrábět potraviny v lepší kvalitě za dodržení bezpečnostních a udržitelných parametrů. To potvrzují i priority nové vlády – potravinová soběstačnost, zvyšování kvality a bezpečnosti potravin. 83 % německých farmářů používá alespoň jednu z digitálních technologií či aplikací, které jsou na německém zemědělském trhu zavedené. Digitalizace přitom může hrát důležitou roli také při zlepšování kvality života ve venkovských oblastech.

Principy precizního zemědělství a jejich zavádění do zemědělské praxe představují důležitý krok vývoje zemědělství nejen v SRN. Nové technologie, jako jsou pokročilá senzorová technika, robotizace a automatizace zpracování dat umožňují cílené využívání různorodosti pozemku, což přispívá k zefektivnění zemědělských činností a zásahů do nich. Zároveň umožňují snížení negativních dopadů na krajinu. Digitální technologie mohou podpořit zemědělce, aby produkovali bezpečné, udržitelné a vysoce kvalitní potraviny. Nejen, že dovolují zemědělcům „vyrábět více za méně“, ale také přispět k boji proti změně klimatu. Stávající i nové technologie jako IoT, umělá inteligence a robotika vedou k efektivnější práci a vývoji nových produktů a služeb.

Digitalizace přitom může hrát důležitou roli i při zlepšování kvality života ve venkovských oblastech. Stupeň digitalizace a počet používaných technologií roste v SRN se zemědělskou plochou, což odpovídá jasnému trendu zaměření nových technologií především na velkochovy a velkofarmy. Také hraje hlavní roli při investičních rozhodnutích, zda je podnik provozován na plný nebo částečný úvazek. 83 % německých farmářů používá alespoň jednu z digitálních technologií či aplikací, které jsou na německém trhu zavedené a rádi do nich investují. Nicméně stále 55 % farmářů, kteří se zemědělství nevěnují na 100 %, téměř digitální technologie nepoužívá.

Mezi hlavní priority spolkového ministerstva zemědělství pro další roky patří posilování potravinové soběstačnosti, zvyšování kvality (velkým trendem je bioprodukce) a bezpečnosti potravin i zdravé nastavení cenové politiky především u výkupu potravin od malých a středních zemědělců. K prioritám patří investice do zemědělské techniky šetrnější k životnímu prostředí a garantující větší efektivitu při výkyvech počasí v důsledku klimatických změn.

Kvalitní hnojiva se v Německu stala v posledním roce velkým tématem, protože kvůli vysokým cenám zemního plynu výrobci hnojiv německý SKW Piesteritz a americký CF Industries výrazně omezili svou produkci. V důsledku toho se ceny hnojiv téměř ztrojnásobily. Tato krize v oblasti hnojiv by mohla být příležitostí pro menší výrobce konvenčních hnojiv či biohnojiv v ČR.

Kvůli vysoké ekologické a klimatické náročnosti výroby mléka a masa i kvůli „nezdravě“ nízkým cenám některých potravin živočišného původu zveřejnil nový spolkový ministr zemědělství záměr zvýšit DPH u těchto produktů ze 7 % na běžnou sazbu 19 %. Součástí návrhu by mělo být i zrušení či výrazné snížení DPH u ovoce, zeleniny či luštěnin, které by ulevilo spotřebitelům a vytvořilo podmínky pro dostupnější konzumaci rostlinných potravin šetrnějších k životnímu prostředí, klimatu i zdraví konzumentů.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

Pá 12:57  Netflix po většinu času teď konsoliduje InstaForex (InstaForex)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688