Petrohrad láká turisty, chystá kongresy i fotbal
Velké hotely a muzea tak doufají, že se jim alespoň částečně podaří kompenzovat ztráty z pandemie. Malý byznys organizuje nabídku svých služeb. Pandemie značně omezila nebo spíše zastavila příliv zahraničních turistů. Místní cestovní kanceláře se proto orientují především na ruskou klientelu s podporou federálního dotačního turistického programu „Turistický cashback“, který umožňuje ruským občanům získat zpět 20 % z ceny zájezdu uskutečněného do konce června. Maximální výše dotace je 20 tisíc rublů (5 700 Kč) pro neomezený počet alespoň třídenních pobytů v Ruské federaci za podmínky jejich úhrady národní platební kartou MIR do poloviny června 2021. Město Petrohrad patří mezi desítku nejnavštěvovanějších měst s využitím tohoto programu. Zapojilo se do něj 251 petrohradských touroperátorů, 261 hotelů, čtyři sanatoria a 10 plavebních společností. Zájem do určité míry zvýšila zavedená omezení cestování do Turecka a Tanzanie do 1. června 2021.
Během letní turistické sezony se v Petrohradu připravují významné akce s mezinárodní účastí. V období od 2. do 5. června se uskuteční jedna z nejvýznamnějších ekonomických kongresových událostí v Rusko, XXIV. Petrohradské mezinárodní ekonomické fórum.
Předpokládá se prezenční forma, zahájení by mělo proběhnout za přítomnosti prezidenta Vladimira Putina. Akce se různou formou zúčastní řada zemí, včetně evropských. Předpokládá se účast představitelů místních diplomatických a obchodních zastoupení nebo zahraničních delegací.
Láká EURO 2020 i bílé noci
V Petrohradu budou v období od 12. června do 2. července probíhat zápasy fotbalového šampionátu EURO 2020, přeloženého z minulého roku. Kapacita stadionu „Gazprom Arena“ (68 tisíc diváků) bude omezena na 50 %. Plánováno je celkem sedm fotbalových zápasů za účasti reprezentantů z Belgie, Polska, Slovenska, Finska a Švédska. Příjezd zahraničních fanoušků by měl probíhat ve zjednodušeném bezvízovém režimu s využitím takzvaných „FAN ID“.
V případě uvolnění možností cestování do Ruska lze očekávat zvýšený zájem zahraničních turistů o návštěvu Petrohradu v červnovém období bílých nocí, kdy zde tradičně probíhá řada kulturních akcí.
Petrohrad je jednou z nejoblíbenějších ruských turistických destinací. Nehledě na potenciál petrohradských pamětihodností příjmy z domácího cestovního ruchu nedosahují úrovně předminulých let. V roce 2019 město navštívilo 10,4 mil. turistů, ubytovací kapacity byly průměrně vytíženy na 70 %. V roce 2020 se návštěvnost města snížila téměř na 2,9 mil. turistů, využití ubytovacích kapacit na 40 %. Největší ztráty utrpělo veřejné stravování, jehož obrat se v roce 2020 snížil téměř osmkrát na 11,6 mld. rublů (3,3 mld. Kč).
Bílé noci zůstávají turistickým lákadlem Petrohradu. Foto Shutterstock
Ruští turisté mají zájem o ČR
Možnosti domácích turistických destinací jsou v Rusku omezené. Jejich nabídka aktuálně neodpovídá potenciální poptávce. Po uvolnění mezinárodního cestovního ruchu lze očekávat značný zájem ruských turistů o zahraniční destinace. V souladu s uvolňováním pandemických opatření již řada zemí prezentovala možnosti cestování a nabídku letních dovolených pro zahraniční cestovatele. V hledáčku zájmu ruských turistů jsou rovněž české destinace. Účast ruských subjektů cestovního ruchu na turistickém workshopu „Czech Spa Day 2021“, organizovaném koncem března 2021 agenturou CzechTourism a Generálním konzulátem ČR v Petrohradu, potvrdila rovněž zájem o léčebné a ozdravné pobyty v ČR v postcovidovém období.
Česko je tradiční vyhledávanou destinací ruských turistů. V roce 2019 jich ČR navštívilo téměř 564 tisíc a s průměrnou délkou pobytu více než pět dní se v turistických statistikách Rusko řadilo na 6., respektive 2. místo zahraničních návštěvníků a jejich pobytů. Podporu aktivního cestovního ruchu formou udržování povědomí o turistickém, lázeňském a léčebném potenciálu Česka je důležitá zejména pro české firmy podnikající v cestovním ruchu.
Luboš Laštůvka, ekonomický diplomat, Generální konzulát ČR v Sankt Peterburgu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz