Na českého šéfa si Škodovka počká, od léta ji povede další Němec. Schäfera má vystřídat Zellmer

Posledním českým šéfem automobilky byl Vratislav Kulhánek, který v čele Škody Auto skončil v roce 2004. Od té doby ji povede už šestý německý manažer.

Luboš KrečLuboš Kreč

klaus-zellmer

Foto: VW

Klaus Zellmer působil 23 let v Porsche

0Zobrazit komentáře

Německý magazín Automobilwoche, který má obvykle velmi spolehlivé informace, přinesl zprávu, že už je rozhodnuto o novém předsedovi představenstva mladoboleslavské Škody Auto. Thomase Schäfera, který jde šéfovat vlajkové značce koncernu Volkswagen, má nahradit Klaus Zellmer. Ten strávil více než dvě dekády v dresu Porsche a nyní má na starost prodej osobních aut Volkswagen.

Českou automobilku Škoda Auto má Zellmer řídit od 1. července. Schäfer do jejího čela přišel 3. srpna 2020, z funkce tak odejde téměř po dvouletém působení. Před ním Škodovku vedl Bernhard Maier, jeho předchůdci byli Winfried Vahland, Reinhard Jung a Detlef Wittig. Posledním českým ředitelem automobilky byl Vratislav Kulhánek v letech 1997 až 2004.

V březnovém rozhovoru s deníkem Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) Schäfer uvedl, že chce, aby si mateřský koncern Volkswagen vybral pro vybudování továrny na automobilové baterie Českou republiku. Schäferovu podporu označil FAZ za dárek na rozloučenou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Škoda, která stejně jako značka VW patří pod koncern Volkswagen, by v těchto dnech měla výběr nového šéfa podle očekávání oficiálně oznámit. Týdeník Škodovácký odborář v únoru uvedl, že ve hře o šéfa Škody je devět uchazečů. Automobilwoche před zhruba týdnem napsal, že v užším výběru jsou již jen dva kandidáti. Nyní tvrdí, že vítězem výběru se stal Zellmer. „Shodně to uvádí několik zdrojů,“ napsal magazín.

Zellmer nastoupil do koncernu v roce 1997, kdy začal pracovat pro vedení automobilky Porsche. V jejích barvách to dotáhl až na šéfa klíčové pobočky v Severní Americe. Odsud se přesunul do představenstva Volkswagenu, kde má na starost prodej a marketing divize osobních vozů.

S přispěním ČTK.

Byznys carsharingu HoppyGo se zdvojnásobil. Už má 150 tisíc uživatelů a čeká nástup elektromobilů

Firma spadající pod Škoda Auto DigiLab loni 1 200 majitelům aut vyplatila dohromady 22 milionů korun, průměr byl na úrovni 30 tisíc.

Peter BrejčákPeter Brejčák

apikace-hoppygo

Foto: HoppyGo

Robin Švaříček, ředitel carsharingu HoppyGo

0Zobrazit komentáře

Poptávka po zapůjčování aut přes carsharing HoppyGo výrazně rostla již během pandemie koronaviru, když se lidé ve větší míře vyhýbali hromadným dopravním prostředkům. V nastaveném trendu se nesl také loňský rok. Platforma spadající pod Škoda Auto DigiLab, která umožňuje běžným lidem pronajímat jejich auta a na rozdíl od konkurence se tak nespoléhá jen na vlastní vozový park, díky tomu vyrostla na dvojnásobek.

Podle vyjádření pro CzechCrunch výnosy HoppyGo v minulém roce narostly o 92 procent v Česku a o 101 procent v rámci celé skupiny, která kromě Česka působí také na Slovensku a v Polsku. Konkrétní čísla sice firma odmítá potvrdit, v roce 2020 ale zaznamenala obrat 41 milionů korun – její loňský výsledek se tedy podle odhadu bude pohybovat kolem 80 milionů korun. Platforma nekomunikuje ani svou ziskovost.

Růst byznysu je daný zvyšováním téměř všech klíčových ukazatelů. Počet uživatelů platformy vyrostl přibližně o třetinu na více než 150 tisíc. V Česku zaznamenala nárůst o 26 tisíc, v Polsku pak 15 tisíc a na Slovensku 6,3 tisíce. Dohromady lidé s českými auty najeli 5,2 milionu kilometrů, průměrný počet na zápůjčku byl 594 kilometrů.

„Průměrná délka zápůjčky narostla z předloňských 4,2 dne na 4,7 dne, což bylo ovlivněno především silnou letní auto-dovolenkovou sezonou,“ komentuje pro CzechCrunch Robin Švaříček, šéf HoppyGo. Zajímavostí je, že jedna zápůjčka auta loni trvala 365 dní – tedy jedno vozidlo bylo po celý rok zapůjčené jedné řidičce. Obecně byl u nás největší zájem o vozy značky Škoda, Ford a Toyota.

robin-svaricek-ceo-hoppygo-222

Foto: HoppyGo

Aplikace HoppyGo

V Česku z pohledu druhé strany na platformě loni došlo k navýšení schválených aut na pronájem o 848, celkový počet majitelů dosáhl 1 258. Vyplacená částka majitelům za půjčení vozů byla 22 milionů korun, roční průměr byl ve výši 29 610 korun a medián pak 14 368 korun (ne všichni majitelé na platformě vůz pronajmuli, což přepočet těchto čísel ovlivňuje). „V průměru se jedno auto zapůjčí zhruba dvanáctkrát, jsou ovšem výjimky, kdy se mohou některé vozy půjčit více než stokrát,“ doplňuje Švaříček.

„Rok 2021 v HoppyGo byl také ve jménu zkvalitňování našich služeb, tedy zlepšování funkcionalit a intuitivnosti mobilní aplikace. Byla představena kompletně nová registrace jak uživatele, tak auta, rezervační proces a také jsme výrazně zvýšili podporu elektromobility,“ komentuje šéf carsharingu.

Majitelé elektromobilů tak nově mohou jednoduše zaznamenat aktuální stav nabití baterie a po skončení zápůjčky vyúčtovat spotřebu energie, stejně jako tomu bylo dosud u benzinových či naftových vozidel. Kromě stavu baterie mohou vyplnit i dobu nabíjení a dojezd vozidla. Zájem o elektromobily přitom HoppyGo zaznamenává i u konkrétních modelů. Několik dnů poté, co byl na trh uveden nový Enyaq iV – první ryze elektrické auto Škodovky – se model objevil k zapůjčení také na carsharingové platformě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Vůz byl zapůjčený 90 procent dostupného času a uživatelé s ním v průměru na zápůjčku ujeli 530 kilometrů, celkem přes 35 tisíc kilometrů. 63 procent řidičů uvedlo, že si jej zapůjčilo, protože přemýšlí o koupi. Na Slovensku se dokonce stal vozem s nejvíce zápůjčních dní za celý rok,“ říká Švaříček. Za loňský rok se pak na HoppyGo zaregistrovalo celkem 69 nových elektromobilů, což je nárůst o 86 procent.

Plánem carsharingu pro letošní rok je etablování služby na nových trzích, zejména se zaměřením na Polsko, i příprava na další expanzi. Konkrétnější cíle v zahraničí ale zatím HoppyGo neprozrazuje. Kromě toho chce nadále pracovat na edukaci lidí v oblasti udržitelné mobility a v neposlední řadě pracuje na novém webu, který letos projde výraznějším „faceliftem“, a na rozvoji své mobilní aplikace, jež se má stát ústředním bodem pro správu zápůjček i aut.

„Za uplynulý rok za sebou máme velkou revizi registrací majitele a řidiče. Nyní pracujeme na revizi procesu předání vozu, aby byl ještě více intuitivní pro nové uživatele, protože jsme loni na zákaznické databázi vyrostli o 50 procent a tito uživatelé teprve nyní získávají první zkušenost se zápůjčkou,“ uzavírá Švaříček.