Věra Stárová (GfK-Praha)
Investice  |  25.05.2004 10:23:47

Podnikatelům a manažerům se navrací optimismus


Analýza situace v odvětví obchodu a cestovním ruchu

24. květen 2004, Praha – Zdá se, že se vstupem do Evropské unie se podnikatelům v odvětví obchodu a cestovním ruchu navrátil optimismus. Vykazuje to jak Index budoucích obchodů, který zaznamenal nárůst 4,2 bodu, tak i Index budoucích investic, jehož již delší dobu stabilní křivka opět stoupla ze 127,8 bodu na 130,6 bodu.

Tento závěr vyplývá z výsledků studie Trade Business Barometer (TBB) společnosti GfK Praha, která shromažďuje názory vrcholového managementu a podnikatelů (Decision Makers) z odvětví obchodu a cestovního ruchu (sektor ubytování a pohostinství).

Cílem již 13. vlny tohoto projektu, která proběhla v květnu t. r., byla analýza situace v odvětví obchodu a cestovního ruchu v prvním čtvrtletí roku 2004 a očekávané situace ve třetím čtvrtletí tohoto roku.

Hospodářská situace se podle názoru 38 % Decision Makers v porovnání s minulým čtvrtletím nezměnila, 35 % respondentů ji považuje za mírně zhoršenou a 20 % se domnívá, že se hospodářská situace v ČR mírně zlepšila.

Necelá polovina respondentů (42 %) očekává v následujících 3 měsících mírné zhoršení hospodářské situace. Naproti tomu více než 50 % dotázaných vidí vývoj hospodářské situace jako mírně se zlepšující či neměnný.

Na dotaz „Jaký očekáváte obrat Vaší společnosti v následujících 3 měsících?“  uvedlo 40 % respondentů odpověď „zvýší se do 10 %“, 19 % „nezmění se“ a 21 % „sníží se do 10 %“.

Co se týče provedených změn ve společnosti, převažovalo v uplynulém čtvrtletí opět rozšiřování nabídky či sortimentu. 36 procent dotázaných podniků v minulém čtvrtletí zvýšilo investice do rozvoje podniku a také do profesionalizace svých zaměstnanců. Se zvyšováním kvalifikace personálu je také počítáno v nadcházejícím čtvrtletí (uvedla polovina dotázaných).                                                                                    

V následujících letech plánují manažeři a podnikatelé sledovaného odvětví investovat především do rozvoje nových produktů či služeb (51 % dotázaných). Při srovnání je tato oblast již více než rok jejich investiční prioritou. Obdobnou měrou se chtějí také zaměřit na reklamu a marketing (50 %). Výstavbu či pronájem dalších prodejen/provozoven plánuje jen    23 % firem.

Akvizici jiné společnosti či spojení připravuje 18 % dotázaných podnikatelů a manažerů. Kapitálový vstup jiné společnosti očekává 7 % podnikatelů.

 

Indexy budoucích obchodů a investic

Business Future Index (Index budoucích obchodů), který představuje očekávání podnikatelů a manažerů pro druhé čtvrtletí roku 2004, zaznamenal optimistický pohled do budoucnosti. Hodnota stoupla ze 107 bodů na 111,2 bodu.

Investment Future Index (Index budoucích investic) je vytvářen z názorů  na alokaci investic a finančních prostředků v jednotlivých firmách ve střednědobém pohledu několika následujících let. Vývoj indexu, který byl již delší dobu poměrně stabilní, nyní vykazuje nárůst ze 127,8 bodu na 130,6 bodu. Tato hodnota může být především posílena čerstvým vstupem ČR do EU.

Business Future Index (BFI)

Investment Future Index (IFI)

Metodika výzkumu

Projekt Trade Business Barometer probíhá ve čtvrtletních vlnách, online (CAWI). Respondenti jsou vybíráni náhodně z databáze ekonomických subjektů České republiky. V této vlně bylo osloveno téměř 600 českých manažerů a podnikatelů.

Vzorek respektoval následující výběrová kritéria:

  • předmět činnosti (obchodní činnosti, ubytování, stravování, výrobní firmy prodávající spotřební zboží na vnitřní trh)

  • specifické formy obchodování – přímý prodej, zásilkový obchod

  • regionyČeské republice (nové kraje)

  • vlastnická forma (privátní, družstevní, fyzická osoba, apod.)

  • velikostní a typová struktura 

Ze získaných dat jsou vypočítávány dva souhrnné indexy:

Podrobnější informace o podnikatelském prostředí v daném odvětví můžete získat z kompletních výstupů studie Trade Business Barometer, kterou si můžete objednat na e-mailové adrese tbb@gfk.cz.

 

Skupina GfK ČR

Skupina GfK ČR –  GfK Praha, INCOMA Research a INCOMA Consult – je předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění, včetně konzultačního a poradenského servisu.

Více viz: www.gfk.cz. www.incoma.cz

Skupina GfK ČR je součástí skupiny GfK, ve svém oboru páté největší společnosti na světě.

 

GfK Group

GfK Group má 135 poboček a dceřiných společností působících v 50 zemích světa. Zaměstnává více než 5 000 pracovníků. Podle předběžných výsledků  dosáhla v roce 2003 obratu 595,1 milionů EUR. Aktivity skupiny GfK jsou rozděleny do pěti obchodních segmentů: Consumer Tracking, HealthCare, Non-Food Tracking, Media a Ad Hoc Research. Více viz: www.gfk.com

 

Stručný popis podnikatelských segmentů GfK Group:

Consumer Tracking

Informační servis  k otázkám trhu a marketingu dotýkajících se každodenního nákupního rozhodování  a chování spotřebitelů nejen u předmětů denní potřeby, ale i předmětů dlouhodobé spotřeby a služeb.
Více viz: www.gfk.com

HealthCare

Informační servis k otázkám vývoje produktů, komunikace, image a cenových vazeb léčiv, tržní pozice a spokojenosti zákazníků, měření množství a obratu použitých materiálů a produktů u zubních lékařů a laboratoří, měření spotřeby veterinárních léčiv.Více viz: www.gfk.com

Non-Food Tracking

Informační servis k otázkám marketingu, logistiky a odbytu v průmyslu a obchodu, působících na trhu spotřební techniky.
Více viz: www.gfkms.com

Media

Informační servis o chování a postojích uživatelů médií. Nejde přitom jen o kvantitativní analýzy diváků, čtenářů posluchačů, ale i o kvalitativní studie zaměřené na jejich akceptaci, preference a vybavování si mediálních obsahů.
Více viz: www.gfk.com

Ad Hoc Research

Informační servis o vývoji, pozici a péči o produkty a nabídky služeb k optimalizaci mixu marketingové politiky aktivit a k řízení produktových a firemních značek, jakož i k loajalitě spotřebitelů.
Více viz: www.gfkadhoc.com


On-line Shop
- prodej dovolených, stavebního spoření a hypoték, PF a připojení k internetu

Pro bližší info klikněte na malé obrázky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688