Jaké jsou v ČR investiční příležitosti?
Naši občané byli během 10 let transformace několikrát vystaveni masivním reklamním kampaním, kdy jim byly slibovány ba dokonce zaručovány určité výnosy z investic. První kampaň Viktora Koženého zaútočila na zcela nepřipravené konzumenty investičních služeb a “jistota desetinásobku” zlákala tehdy více než 820 tisíc českých občanů. Řada z nich dodnes nemá nejen za
ručovaný desetinásobek, ale ani příliš mnoho šancí vůbec něco ze své investice získat. Tito investoři však dopadli relativně dobře, protože neinvestovali skutečné peníze, pouze kupóny, které rozdával stát. Mohli na nich vydělat, ale v podstatě nemohli prodělat. Hůře už dopadli občané, kteří vložili své peníze do fondu Alima Karmova a jemu podobných. Poslední příklady hořkých zklamání z investování vidíme nyní u klientů družstevních záložen. Část ze 128 000 jejich členů, kteří uložili v družstevních záložnách přes 10 mld Kč, se nechala zlákat marketingovými kampaněmi postavenými na důvěře lidí v populární osobnosti a přiživovanými jednostrannými a nekvalifikovanými komentáři. Jsou naši občané tak hloupí, tak nezkušení nebo tak chamtiví? Umí se orientovat v nabídce investičních příležitostí? Mají základní povědomost o riziku?Tyto a podobné otázky byly diskutovány na prezentačním pásmu INVESTIČNÍ PŘÍLEŽITOSTI 2000, které uspořádala 18. května v Praze Česká kapitálová informační agentura, a.s. Jeho hlavním cílem bylo předvést investorské veřejnosti aktuální nabídku produktů a služeb na českém trhu a doplnit tyto informace o kvalifikované názory přizvaných odborníků.
Všichni se shodli v názoru. že možností pro investování mají naši občané v dnešní době poměrně dost. Mohou investovat například do českých i zahraničních akcií, do otevřených podílových fondů založených v České republice i do zahraničních podílových fondů. Malý zájem u našich občanů je způsoben několika faktory, například:
- hlubokou nedůvěrou v tento sektor po aférách s tunelováním fondů z kupónové privatizace,
- krátkodobým investičním horizontem většiny našich občanů (krátkodobý horizont – do jednoho roku)
- nedostatkem optimálního množství volných finančních prostředků, protože pouze investice ve větších objemech jsou z hlediska transakčních nákladů efektivní
Ing. Dagmar Vránová, ředitelka pořádající agentury ČEKIA, zhodnotila konferenci takto:
"Myslím, že naši občané se v pásmu INVESTIČNÍ PŔÍLEŽITOST 2000 dozvěděli vše podstatné, co je nutno před vstupem do investičního byznysu znát. Naslouchat je nutno nejen senzačním zprávám o nevídaném zhodnocení některých akcií, ale uvědomit si, že tyto procesy probíhají s určitou pravděpodobností. Investování není spoření a investor dostává za svůj vklad pouze možnost, nikoliv jistotu jeho zhodnocení. Ten, kdo nechce unést pomyšlení na možnou ztrátu svého vkladu, by se neměl do investování vůbec pouštět a zvolit jiný například spořící produkt. Je však velmi pozitivní, že pro tu část potenciálních zájemců, která investiční příležitosti vyhledává, je v České republice již tak široká nabídka různých investičních instrumentů srovnatelných s vyspělým světem a že je doplněna i kvalitními službami investičního poradenství. Společnosti ABN AMRO Portfolio Management, Baader Securities, Czech Rating Agency, Moneco, Newton Investment, Patria Asset Management, Penzijní fond Komerční banky, Spořitelní investiční společnost a investičně poradenská společnost Valor to ve svých prezentacích plně potvrdily..”
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz