Změna k lepšímu ve spotřebitelské náladě Němců
Výsledky výzkumu GfK spotřebitelského klimatu v únoru 2004
Norimberk, 25.2.2004 – Po dvou měsících převážně negativního vývoje ukazatelů, které tvoří barometr spotřebitelské nálady v Německu se zdá, že by se tento trend mohl obrátit. Ekonomický výhled, stejně jako příjmová očekávání německých spotřebitelů, je pozitivnější a také jejich ochota k uskutečnění větších nákupů se v posledních několika měsících zvýšila.
V lednu se spotřebitelé stále cítili poněkud nejisti, pokud jde o reformu systému penzijního zabezpečení a zdravotní péče v Německu a pesimismus, který převažoval v prosinci, se projevoval i nadále v podobě většiny negativních odpovědí uvedených na otázky výzkumu v druhém po sobě jdoucím měsíci. Jejich očekávání, pokud jde o ekonomický vývoj a osobní finance, se snížila stejně jako ochota realizovat větší nákupy. Únorová vlna výzkumu GfK ukazuje poprvé na změnu v náladě spotřebitelů: všechny ukazatele mají jednoznačně vzrůstající trend, což znovu posunuje ukazatel spotřebitelského klimatu (který zahrnuje několik samostatných ukazatelů) směrem mírně nahoru.
Zatímco se spotřebitelská nálada v Německu zlepšila, lze v únoru pozorovat příznaky nového skepticismu ze strany podnikatelského sektoru (ifo) a finančních analytiků (ZEW), a to po postupně se zvyšujícím optimismu v minulých měsících. Situace ve vývoji eura je pravděpodobně faktorem, který přispívá k ochlazení nálady, neboť podniky se obávají toho, že vysoký kurs by mohl mít negativní vliv na oblast německého exportu, která je v současné době jednou z hnacích sil německé ekonomiky. Je zde take otázka potenciálního dopadu rezignace německého kancléře Gerharda Schrödera jako předsedy strany SPD na reformy, které už začaly.
Ekonomický výhled: opět pozitivní
Po mírném poklesu v posledních dvou měsících se ukazatel ekonomického výhledu poprvé v únoru znovu zvýšil, a to na 2,0 body oproti –5,8 bodům v prosinci 2003. Díky nárůstu o téměř 8 bodů se tento ukazatel dostal nad dlouhodobou průměrnou hodnotu 0, která nebyla překročená od září 2002. S přírůstkem 28 bodů ukazatel ekonomické nálady značně předstihl stejné období minulého roku.
Ekonomické signály, které se zvýšenou měrou přicházejí nejen od politiků a z finančních kruhů, ale potvrzují se také ekonomickými daty, způsobily zjevně změnu ve spotřebitelské náladě a vzbudily naděje, které se odrážejí v datech únorové vlny výzkumného šetření GfK.
Příjmová očekávání: situace se mění k lepšímu a blíží se k dlouhodobému průměru
Není to žádné překvapení, ale ekonomický optimismus má vliv na příjmová očekávání spotřebitelů. Výrazné zvýšení o 14 bodů více než kompenzuje ztráty posledních dvou měsíců. Na úrovni –0,3 body se tento ukazatel opět přibližuje k dlouhodobé průměrné hodnotě 0 a je jednoznačně nad odpovídající hodnotou minulého roku –20,9 body. Teprve se uvidí, zda se u ukazatele příjmových očekávání jedná o skutečnou změnu trendu, neboť hodnota tohoto ukazatele v druhé polovině roku 2003 značně kolísala.
Prudký nárůst bodů u ukazatele příjmových očekávání je překvapivý. Na začátku roku 2004 se německé domácnosti musely vyrovnat s novou finanční zátěží vyplývající z reformy systému zdravotnictví v Německu, jejíž dopad byl pouze částečně zmírněn snížením příspěvků na zdravotní pojištění. Na druhé straně navzdory daňové reformě se v lednu nic nezměnilo, neboť řada podniků z technických důvodů prostě nebyla schopná se přizpůsobit novým postupům výpočtu. Proto v době konání výzkumu si řada německých občanů stále nebyla jistá, jaký vliv bude mít daňová reforma (která již byla uvedena do života) právě na ně osobně, pokud jde o dodatečný čistý příjmem. Všeobecný optimismus evidentně rozptýlil některé z obav, které pramenily z nejistoty předchozích měsíců.
Zatím se ale zcela jistě nejedná o žádnou zásadní změnu. Podmínky pro zlepšení spotřebitelské nálady však nabyly reálnější podobu, čemuž nasvědčují všechny ukazatele, pokud ovšem za směrodatný údaj můžeme považovat pozitivnější očekávání spotřebitelů pokud jde o příjem a také ceny. Je také možné, že nálada v lednu byla prostě horší než skutečná situace, protože podle dat panelu spotřebitelů nebyla situace v maloobchodu v lednu horší, než v minulých letech. Spotřebitelé v Německu si zjevně v sobě nastřádali hodně frustrace související s nekonečnými debatami o daňové a sociální reformě, což se projevilo v ukazatelích spotřebitelské nálady v lednu, a v únoru se již emoce ochladily a dostaly se na běžnou úroveň.
Tendence k nákupu : nejvíce pozitivní od zavedení jednotné měny Euro
Pokud jde o ochotu k nákupu, vidíme, že se v únoru významně vzpamatovala a s přírůstkem 16 bodů je dostatečnou kompenzací za ztráty posledních dvou měsíců, což je nejvíce pozitivní vývoj od uvedení Euro bankovek a mincí na trh v roce 2002. Ve výši –25,7 bodů dosáhl tento ukazatel přibližně úrovně listopadu 2003.
Pozitivní vývoj pokud, jde o ekonomiku a příjmová očekávání, také znamená, že spotřebitelé projevují více ochoty k nákupu. Doporučujeme však opatrnost, zejména s ohledem na tento ukazatel, jehož hodnota zůstává značně pod dlouhodobým průměrem. Ekonomický optimismus ve finanční a politické aréně musí v průběhu několika příštích měsíců přinést konkrétní výsledky, zejména takové, které budou mít pozitivné vliv na trh práce. Výdaje spotřebitelů se významně nezlepší, dokud zde nebudou znaky zlepšení v této oblasti.
Spotřebitelské klima: opět mírně se zlepšující trend
S ohledem na současný vývoj jednotlivých ukazatelů je pravděpodobné, že se spotřebitelské klima mírně zlepší. Odhady tohoto ukazatele na březen byly revidované na 5,2 body směrem nahoru oproti odhadu 5,1 bodu v únoru.
Spotřebitelské klima se v současné době i nadále vyvíjí nejednoznačně a nelze očekávat žádné zásadní zlepšení, dokud nedojde k výraznému nárůstu jednotlivých ukazatelů spotřebitelské nálady. To bude záviset především na současném ekonomickém optimismu, který pramení hlavně z exportu a projeví se na trhu práce a následně také v domácí poptávce.
Výzkumné šetření
Výše uvedené výsledky vycházejí z výzkumného šetření “GfK-Wirtschaftsdienst Konsum- und Sparklima” (GfK finanční služby, spotřebitelské a spořící klima), které publikovala společnost GfK Marktforschung. Výsledky jsou založené na měsíčním dotazování spotřebitelů, které se provádí pro Komisi EU. V první polovině každého měsíce se dotazuje přibližně 2 000 reprezentativně vybraných osob na otázky jejich vnímání celkové ekonomické situace, na to, jaká je jejich tendence k nakupování a jaká jsou jejich příjmová očekávání.
Příjmová očekávání |
Jedná se o ukazatel založený na následující otázce položené spotřebitelům: ‘Jak si myslíte, že se bude vyvíjet finanční situace vaší domácnosti v průběhu příštích 12 měsíců?’ (zlepší se – zůstane stejná – zhorší se) |
Ekonomický výhled |
Tento ukazatel je založený na následující otázce položené spotřebitelům: ‘Jak si myslíte, že se bude vyvíjet obecná ekonomická situace v průběhu příštích 12 měsíců?’ (zlepší se – zůstane stejná – zhorší se) |
Tendence ke spotřebě a nákupu |
Jedná se o ukazatel založený na následující otázce položené spotřebitelům: ‘Myslíte si, že je v této době vhodné dělat velké nákupy?’ (vhodná doba – ani vhodná ani nevhodná – nevhodná doba ) |
Spotřebitelské klima |
Tento ukazatel se používá k popisu osobní spotřeby. Hlavními faktory jsou zde příjmová očekávání a tendence k nákupu. Ekonomický výhled má více nepřímý vliv na spotřebitelské klima, neboť celkově spíše vyplývá z příjmových očekávání . |
Výsledky dalšího výzkumu budou uveřejněné dne 29. 3. 2004.
Kontaktní adresa pro získání dalších informací information: Rolf Bürkl, GfK Marktforschung, Tel. +49 911 395 3056, Fax +49 911 395 4036, rolf.buerkl@gfk.de.
GfK Group
Skupina GfK, pátá největší organizace výzkumu trhu na světě má 5 obchodních divizí - Consumer Tracking, Non-Food Tracking, Media, Ad Hoc Research a HealthCare. Kromě 15 poboček v Německu má společnost více než 120 poboček a dceřinných společností působících v 50 zemích světa. Z celkového počtu asi 5 000 pracovníků působí zhruba 1 450 přímo v Německu.
Pro další informace navštivte naši webovou stránku: www.gfk.com
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz