OPOJISTENI.CZ (OPOJISTENI.CZ)
Ze světa  |  06.12.2023 17:00:00

Obavy Švýcarů se proměnily: Inflace a rostoucí ceny jsou nyní hlavní starostí

Hlavní obavy Švýcarů se změnily. Aktuální údaje z průzkumu GfK Consumer Life ukazují, co Švýcary v současné době nejvíce trápí. Podle „Barometru obav“ letos vede strach z inflace. V souvislosti s tím se Švýcaři logicky také stále více obávají rostoucích nákladů na zdravotní péči a aby měli obecně dostatek financí na zaplacení účtů.

Tyto posledně jmenované obavy jsou na druhém a třetím místě a odsunuly obavy ze změny klimatu na čtvrté místo. Vzhledem k tomu, že se svět vzpamatovává z pandemie covidu, zaznamenaly obavy z pandemií v žebříčku propad ze sedmého na jedenácté místo. Naopak strach z přistěhovalectví a imigrace vystoupal v žebříčku největších obav spotřebitelů o pět míst. Mezi jednotlivými věkovými skupinami jsou však velké rozdíly: Zatímco mezi 3 největší obavy řadí imigraci pouze 7 % osob ve věku 15-19 let, u osob starších 50 let je to čtvrtina.

Švýcaři hledí v porovnání se sousedním Německem do budoucnosti optimističtěji

Navzdory obavám z inflace a rostoucích cen je téměř 60 % Švýcarů optimistických ohledně budoucnosti a očekává, že se jejich vlastní ekonomická budoucnost v příštím roce zlepší. Velmi sebevědomí jsou v tomto ohledu zejména mladší lidé a muži. Pro srovnání: v Německu očekává pozitivní vývoj vlastní ekonomické situace pouze 46 % dotázaných.

Změna klimatu: Navzdory finančním obavám zůstává toto téma důležité

Bez ohledu na ekonomickou situaci zůstávají klimatické změny pro Švýcary důležitým tématem, i když právě klesly z prvního na čtvrté místo. Pro ty, kteří se velmi obávají inflace a růstu cen, nebo se bojí, že již nebudou schopni platit své účty, je však změna klimatu v současné době nižší prioritou. Pro mladou generaci ve věku 15-29 let představuje nicméně změna klimatu druhý nejdůležitějším problém.

Trend uvědomělé a sofistikované spotřeby

Současné obavy mají vliv na aktuální spotřebitelské trendy. Vědomá a sofistikovaná spotřeba je trend, který v současné době nabývá podle výzkumu na významu. Přibližně třetina Švýcarů dává přednost menšímu počtu, ale kvalitních výrobků. Anja Reimer, expertka na spotřebitelské trendy ve společnosti GfK, to ale poněkud koriguje: „Zde je však třeba uvést věci na pravou míru: mnoho spotřebitelů si v současné době musí více hlídat své peníze a hledá levné alternativy, nakupuje v diskontech, cíleně vyhledává cenové akce, případně i tzv. repasované nebo dokonce použité výrobky. Na druhou stranu je zde zřejmý trend uvědomělé spotřeby – nakupovat méně, ale kvalitně.“

Rozhodující však není jen kvalita; roli hraje i soulad s vlastními hodnotami: přibližně čtvrtina švýcarských spotřebitelů nakupuje pouze výrobky a služby, které odpovídají jejich přesvědčení, hodnotám nebo ideálům.

Větší orientace na zážitek na trhu posiluje

Zároveň v současné době opět roste potřeba zážitků. Již během pandemie covidu si mnoho spotřebitelů uvědomilo, jak cenné jsou zážitky pro jejich pohodu. Tehdy šlo zčásti o jednoduché věci, jako je pobyt v přírodě nebo setkání s přáteli. Dnes jsou v popředí zájmu zážitky, které dlouho nebyly možné: to jsou výlety do zahraničí nebo dokonce významné události. V současné době si 36 % Švýcarů myslí, že zážitky jsou důležitější než majetek.

O studii GfK

GfK Consumer Life je nejobsáhlejší a nejdéle trvající studie spotřebitelských trendů na světě. Zahrnuje 26 nejdůležitějších národních trhů na všech kontinentech a provádí se každoročně. Za účelem zjištění největších obav spotřebitelů byl každý respondent požádán, aby ze seznamu 24 obav vybral 3, které ho osobně nejvíce trápí. Dále se zjišťovala materiální sebedůvěra respondentů, a to tak, že byli dotázáni, nakolik jsou přesvědčeni, že jejich osobní ekonomická situace bude za 12 měsíců lepší než dnes.

oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu

Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.

Více informací na: www.opojisteni.cz








Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o. V

ISSN 1801-8688