mzv.cz (MZv ČR)
Makroekonomika  |  16.08.2023 20:53:07

Srbsko - Dopravní infrastruktura, příležitosti pro český export. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024

Dopravní infrastruktura zažívá rozmach. Velké projekty jsou zejména v oblasti železniční infrastruktury, kde do kompletní modernizace a rekonstrukce železničních tratí chce Srbsko investovat v nejbližších letech více než 6 mld. EUR. V roce 2022-2024 je plánována modernizace cca 300 km železničních tratí. Naskýtá se rozsáhlá možnost subdodávek, na kterých mohou participovat i české firmy. Srbsko staví přes 1200 km dálnic napříč celou zemí, vedle hlavních koridorů dále probíhají rekonstrukční práce na téměř 17 tisících km městských, regionálních a lokálních silničních komunikacích.

Z plánovaných projektů s cílem regionální propojenosti a lepší provázanosti celé evropské železniční transportní sítě má nejvyšší prioritu rekonstrukce železničního koridoru X, na které se podílí stavební společnosti z Číny, Ruské federace a EU. Mimořádným projektem je například železniční rychlostní trasa Bělehrad – Budapešť v délce 350 km (183 km v Srbsku, 167 km v Maďarsku). Projekt je financován z čínské strany, a proto možnosti jsou především v oblasti subdodávek. Výstavba celé trati se předpokládá do roku 2025. Projektovaná rychlost vlaků je 200 km/h. Cesta z Bělehradu do Budapešti bude trvat pouhé 2,5 hodiny.

Celková hodnota hlavní železniční trati přes Srbsko, která by měla spojit řecký přístav Piraeus s Budapeští, je odhadována na cca 65 mld. CZK (cca 3 mld. USD). V roce 2022 byl pro železniční dopravu plně zprovozněn úsek Bělehrad – Stara Pazova – Novi Sad a byly dokončeny práce na trase Bělehrad – Stara Pazova v délce 34,5 km (staví čínské společnosti), jakož i na úseku Stara Pazova – Novi Sad v délce 40,4 km (stavila ruská společnost). V listopadu 2021 byly zahájeny stavební práce na úseku Novi Sad-Vrbas-Subotica-Kelebija, který by měl být dokončen do konce roku 2024. V Novém Sadu je postavené velké a moderní vysokorychlostní nádraží a na trase z Nového Sadu k maďarským hranicím bude celkem 49 podjezdů, nadjezdů a dalších infrastrukturních komunikací. Ve městě Vrbas bude postaven železniční viadukt v délce 1,6 km.

Srbsko realizuje i jiné projekty na hlavních i regionálních tratích. Jedním z dalších významných projektů je rovněž modernizace 100 km trati Bělehrad – Niš. Plánovaná výstavba vysokorychlostní železniční tratě z Bělehradu do Niše bude dokončena v roce 2026 a cesta vlakem mezi oběma městy potrvá pouhé dvě hodiny. Město Niš se stane významným dopravním uzlem na trase spojující Vídeň a Istanbul.

Renomovaná česká společnost nedávno uspěla se svou nabídkou v soutěži na dodávku zabezpečovacího zařízení na železniční trať Subotica – Horgoš (maďarská hranice v Srbsku). Hlavním kontraktorem projektu je konsorcium dvou místních a jedné ruské společnosti, česká firma bude realizovat své dodávky z pozice subdodavatele. Hodnota dodávky je 287,5 mil. CZK (11,5 mil. EUR) a realizace potrvá 11 měsíců. Srbsko dlouhodobě patří mezi strategická teritoria, kam tato česká společnost dodává moderní zabezpečovací technologie na železnici. I nadále zde bude usilovat o zakázky v železniční dopravě a prokazovat kvalitu českých systémů. Další české společnosti mohou na tuto významnou obchodní příležitost v budoucnu navázat.

V oblasti silniční dopravy se v Srbsku v současné době realizuje řada významných infrastrukturních projektů. Do konce roku 2023 se předpokládá ukončení výstavby 90 % dálnic.


Výběr nejdůležitějších projektů v oblasti silniční dopravy, které jsou nyní aktuální:


Projekt výstavby silniční komunikace Ruma – Šabac – Loznica . Proj?kt zahrnuje 3 úseky: dálnici mezi městy Ruma a Šabac – 21,14 km; most přes řeku Sávu (s příjezdovou infrastrukturou) – 1,327 km; rychlostní komunikaci Šabac – Loznica – 54,58 km.

Dálnice E-763 „Miloš Veliki“, úsek: Preljina - Požega . Proj?kt zahrnuje výstavbu úseku dálnice Pr?ljina - Pož?ga v délce 30,9 km na trase Koridoru 11, který vede k hranicím Srbska s Černou Horou. Třetinu trasy tvoří mosty a tun?ly. Tun?l „Laz“ (2,85 km) bude nejdelším tunelem v Srbsku.

Moravský koridor . Proj?kt zahrnuje výstavbu dálnice v délce 110,03 km ve třech úsecích: Pojat? – Kruš?vac (Koš?vi) 27,4 km; Kruš?vac (Koš?vi) – Adrani 52 km; Adrani – Mrčaj?vci – Pr?ljina 30,6 km.

Fruškogorský koridor . Součást silniční komunikace Novi Sad – Ruma – Šabac – Loznica - hranice s BaH (47,7 km). Nová silnice vedoucí od Nového Sadu do města Ruma spojí tři významná průmyslová centra v srbské autonomní oblasti Vojvodina: Novi Sad, Irig a Rumu.

Srbsko, počet obyvatel, HDP, inflace, nezaměstnanost, export, import a obchodní bilance, dluh. Mapa globálních oborových příležitostí 2023/2024, souhrnná teritoriální informace.

Článek je součástí projektu MZV Mapa globálních oborových příležitostí

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Zprávy a články ke koronaviru a nemoci COVID-19







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o. V

ISSN 1801-8688