Věra Stárová (GfK-Praha)
Ostatní  |  07.08.2003 11:07:36

Lidé více pracují než se věnují zábavě


Výsledky výzkumu provedeného společností GfK Ad Hoc Research Worldwide a deníkem The Wall Street Journal Europe na téma význam práce a volného čase v životě lidí.

Norimberk/Frankfurt, 18.7.2003 –  Práce zůstává hlavní součástí života lidí. To je výsledek výzkumu provedeného společností GfK Ad Hoc Research Worldwide ve spolupráci s deníkem The Wall Street Journal Europe v 21 zemích světa včetně USA.

Téměř jeden ze dvou občanů Evropy si myslí, že věnuje více energie své práci než volnému času.  Poměr mezi  prací a volným časem v životě lidí se však v jednotlivých zemích výrazně liší. Zatímco lidé v Portugalsku a Turecku uvádějí, že práce pohlcuje většinu jejich energie, mají občané Velké Británie poněkud ležérnější vztah k práci, kdy jeden ze tří přiznává, že investuje více energie do svého volného času než do práce.

Postoj respondentů z Německa více nebo méně odpovídá celkovému postoji západoevropských občanů. Jeden ze tří respondentů se více zaměřuje na práci, zatímco    40 % Němců vydává stejné množství energie na práci a na volný čas, a jeden ze čtyř si pak svého volného času cení více než své práce.

Práce je na prvním místě

Jeden faktor je ale pro všechny zkoumané země společný; ve 20 evropských státech stejně jako v USA věnují lidé obecně více úsilí své práci než volnému času. V západní Evropě je práce na prvním místě pro jednoho ze tří respondentů, což také platí pro čtyři z deseti respondentů ve východní Evropě, a jednoho ze dvou respondentů v USA.  Pokud jde o pořadí zemí sestavené podle tohoto ukazatele, potom na prvních místech najdeme Portugalsko a Turecko, kde si dva ze tří respondentů myslí, že věnují většinu své energie  práci.

Poměr mezi prací a volným časem v životě občanů Nizozemí, Švýcarska, Švédska a Velké Británie je více méně 50 na 50. Občané Velké Británie jsou Evropané, kteří se nejvíce zaměřují na svůj volný čas, neboť jeden ze tří vydá více energie ve svém volném čase, zatímco u obyvatel Německa, USA, Itálie, Finska a Švédska je tento poměr asi jeden ku čtyřem.

Výsledky výzkumu také ukazují na rozdíly mezi pohlavími, a to bez ohledu na národnost. Zhruba 50 % mužů věří, že jejich práce je důležitější, ale tento názor sdílí pouze 40 % žen.  Další sociodemografické ukazatele jako je příjem, vzdělání, majetkové poměry a územní příslušnost nemají žádný vliv na postoj lidí k práci a životu.

Odpočinek/relaxace doma – nejoblíbenější trávení volného času na světe

Všechny národy se shodují na odpočinku jako na oblíbené formě trávení volného času. Tři ze čtyř respondentů jednotně uvádějí, že odpočinek/relaxace doma, sledování televize, poslech hudby nebo četba jsou jejich nejoblíbenější činností, jak si krátit dlouhou chvíli. Občané USA a Řecka mají sledování televize ve zvláštní oblibě, neboť více než 80 % dává přednost odpočinku před televizní obrazovkou před všemi dalšími činnostmi. V západní Evropě to platí pouze pro 66 % respondentů.

Pokud jde o druhou nejoblíbenější volnočasovou aktivitu, potom výzkum ukazuje na zřetelné rozdíly mezi šetřenými zeměmi. Pro respondenty ze střední a východní Evropy je druhou nejoblíbenější volnočasovou aktivitou kutilství včetně zahrádky a nově vymalovaného či vytapetovaného bytu.

Občané západní Evropy se také rádi věnují úpravám bytu, avšak dávají přednost návštěvě restaurace, kde si dají jídlo nebo skleničku. Ve 12 ze 14 zkoumaných zemí západní Evropy je to druhá nejoblíbenější volnočasová aktivita, ve Finsku je situace rozdílná. Zde lidé dávají přednost sportování a návštěva restaurace a barů je méně populární.

V Německu mají lidé nejraději odpočinek doma (70 %), na druhém místě je se stejnou četností uváděno kutilství a návštěva restaurací. Takto se na otázku: “Které jsou Vaše tři nejoblíbenější volnočasové aktivity?” vyjádřily jeden ze tří respondentů. Jeden ze čtyř pak chodí rád do kina nebo se věnuje sportu.

Poněkud překvapivé je zjištění, že občané USA výjimečně řadí činnosti související se sportem mezi své nejoblíbenější způsoby trávení volného času. Pouze jeden z pěti Američanů považuje sport a fitness za své nejoblíbenější činnosti a jeden ze šesti preferuje divácky atraktivní sporty.

Ženy mají v oblibě kulturu

Kulturní akce se umístily na spodních příčkách žebříčku oblíbených volnočasových aktivit, a to ve všech sledovaných zemích.  Ženy projevují v tomto směru trochu více zájmu než muži, kdy jedna ze čtyř říká, že osobní návštěva kulturních akcí je její nejoblíbenější volnočasová aktivita. Obyvatelky Belgie, Dánska, Nizozemí, Švédska, Švýcarska, Velké Británie a USA mají zvláštní slabost pro tento druh činnosti.

Návštěvy restaurací s přáteli a rodinou nejsou tak častou volbou trávení volného času pro obyvatele střední a východní Evropy jako pro občany západní Evropy. Zatímco jeden ze dvou obyvatel USA a jeden ze čtyř obyvatel západní Evropy navštěvuje restaurace nejméně jednou za týden, ve střední a východní Evropě pouze jeden ze 14 respondentů volí jednou za týden návštěvu restaurace a více než 50 % lidí v těchto zemích do restaurace na jídlo nechodí nikdy.

Také nákupní chování spotřebitelů je mezi sledovanými národy velmi odlišné. Celkem platí, že okolo 50 % těch, kteří chodí na jídlo do restaurace nejméně několikrát za rok, tam utratí částku mezi 10 a 29  EURO na osobu.  Asi jeden ze tří dotázaných utratí méně než 10 EURO. Na prvním místě v této oblasti jsou holandští spotřebitelé, kteří neváhají utratit částku mezi 60 a 90 EURO, avšak nechodí na jídlo do restaurací tak často, jako jejich evropští sousedé.

I když lidé v USA, domově rychlého občerstvení, se stravují v restauracích velice často, utratí zde ve srovnání s jinými zeměmi málo peněz, když 90 % jídel v restauracích je přijde na méně než 29 EURO na osobu.

Poměr mezi prací a volným časem v životě lidí v Evropě a v USA

v %

západní Evropa

střední a východní Evropa

USA

Zaměření

 

 

 

Na práci

38

44

46

Na volný čas

23

18

28

Vyrovnaný poměr

37

35

26

Preferované volnočasové aktivity

 

 

 

Odpočinek/relax doma

66

71

84

Kutilství

32

36

40

Restaurace/hospoda/bar

43

15

53

Sport

28

11

16

Kino

30

12

40

Kultura

18

10

25

 

Poměr mezi prací a volným časem v životě lidí -
srovnání vybraných Evropských zemí

v %

Německo

Velká Británie

Portugalsko

Finsko

Turecko

Zaměření

 

 

 

 

 

Na práci

34

43

63

36

67

Na volný čas

25

32

12

23

13

Vyrovnaný poměr

39

24

24

32

16

Preferované volnočasové aktivity

 

 

 

 

 

Odpočinek/relax doma

70

58

78

78

74

Kutilství

38

36

16

34

35

Restaurace/hospoda/bar

38

59

40

39

13

Sport

25

29

16

55

8

Kino

25

29

28

24

21

Kultura

15

25

7

16

11

Informace o provedeném výzkumu

Výzkumné šetření Životní styl bylo zaměřeno na zmapování úlohy volného času v životě občanů Evropy a USA. V rámci výzkumu zadaného deníkem The Wall Street Journal Europe, se výzkumná agentura GfK Ad Hoc Research Worldwide dotazovala celkem 21 957 lidí v 21 zemích v období od 1. 4. do 16. 5. 2003.

Pro další informace kontaktujte: GfK Ad Hoc Research Worldwide EIG, Mark Hofmans, Tel.: +32 2 47528-00, Fax: +32 2 47528-02, e-mail: info@gfkww.uunethost.be, www.gfk.com.

Wall Street Journal Europe (www.wsj.com)

Deník The Wall Street Journal Europe byl založen v roce 1983 a v současné době vychází denně v Bruselu nákladem 94 060 výtisků (ABC červenec až prosinec 2002) -  což odpovídá nárůstu počtu výtisků téměř 81 % v průběhu posledních 10 let. The WSJE má více novinářů   - editorů a reportérů  - v Evropě než kterýkoliv jiný titul celoevropské finanční publikace.

Od roku 1999 existuje strategická aliance mezi The Wall Street Journal Europe a  titulem Handelsblatt, což jsou vedoucí německé finanční noviny. Spolupráce se týká redakční a vydavatelské spolupráce stejně jako výměny informací a článků.

Pro další informace kontaktujte: Huss-PR-Consult, Judith Huss, Tel. +49 89 6494-5570, Fax +49 89 6494-5572, Mobile: +49 172-7055282, e-mail: judith.huss@hussprconsult.de.

GfK Group

Prostřednictvím svých poboček a partnerů v 90 zemích koordinuje společnost GfK Ad Hoc Research Worldwide, která patří do skupiny GfK Group, mezinárodní výzkumné projekty divize GfK Ad Hoc Research.

Skupina GfK Group je pátá největší organizace výzkumu trhu na světě, přičemž její aktivity pokrývají 4 divize: výzkum spotřebního zboží, výzkum služeb, výzkum médií a ad-hoc výzkumy, zdravotnický výzkum. Kromě 15 německých poboček má firma více než 120 poboček a dceřinných společností sídlících v 50 zemích světa. Z celkového počtu přibližně    5 000 pracovníků je asi 1 450 zaměstnáno v Německu. Pro další informace navštivte naše webové stránky: www.gfk.com.

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0

Lidé více pracují než se věnují zábavě

Diskuze a názory

Na dané téma nejsou žádné názory.








Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Bitcoin Hypotéky Tarify Energie Kalkulačka Zákony Práce Školení Počasí

Kalkulačka

Výpočet čisté mzdy

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Sociální příplatek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Důchodová kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Běžné účty

Hypotéky

Stavební spoření

Podílové fondy

Směnárny - Euro, Dolar

Úřad práce

Investice

Makroekonomika - ČNB

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Zlato online, Stříbro, Ropa

Burza - ČEZ

Pojištění

Povinné ručení

Penzijní připojištění

Penzijní fondy

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Nový občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - TÜV spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Mapa webu

Volby

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2018

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů