Mýty kolem zdražení dálniční známky - Komentář ministra
Komentář ministra dopravy Martina Kupky ke častým nepravdám, které obklopují chystanou změnu ceny dálničních známek od 1. března 2024.

Podstatné ovšem je, že cena české dálniční známky se neodvíjí od ceny známky rakouské ani žádné jiné. Každý stát si cenu za užití dálnice stanovuje dle svých kritérií a konkrétních podmínek. Někde je vyšší než u nás, jinde nižší nebo dokonce žádná. Liší se také systémy zpoplatnění. Některé země mají časové zpoplatnění, jiné dávají přednost výkonovému, tj. platbě za ujetý kilometr, které mimochodem vychází podstatně dráž. Ve Švýcarsku a v dalších zemích musí majitelé vozidla zaplatit další daň navíc.
Cena dálniční známky se naposledy zvyšovala v roce 2012. Od té doby se mnohokrát mluvilo o jejím zvýšení kvůli inflaci i novým kilometrům. Před čtyřmi roky ve sněmovně prosazoval zdražení roční známky na 2 000 Kč poslanec ANO Martin Kolovratník. Je úsměvné, když dnes připouští „citlivé“ navýšení pouze o jednu či dvě stovky. Zřejmě opoziční prozření. Takový postup by ale ve skutečnosti vedl ke snížení celkového výběru.
Jak je to možné? Podle evropské směrnice „Euroviněta“ se cena desetidenního poplatku stanoví jako 12 % časového poplatku na 1 rok a u 30 denní známky pak 19 % roční známky. Novinkou (a věřím, že vítanou) pak bude jednodenní kupon, jehož cena nepřesáhne 9 % časového poplatku na 1 rok. Při zachování současné nebo jen mírně zvýšené ceny by cena obou krátkodobých známek výrazně klesla.
A konečně k otázce, která mnoha lidem vrtá hlavou: Proč krátkodobá známka jednoduše není příslušným zlomkem známky celoroční? Při ceně celoroční známky 2 300 Kč by jednodenní kupon vyšel něco přes šest korun. To by jistě bylo krásné, ve skutečnosti by to bylo ale dost nespravedlivé vůči těm, kteří si kupují známku na celý rok, byť každý den na dálnici nevyjedou. A znamenalo by to také další výpadek příjmů nutných pro rok od roku nákladnější výstavbu i pravidelnou údržbu dálnic.
Martin Kupka, ministr dopravy
Podstatné ovšem je, že cena české dálniční známky se neodvíjí od ceny známky rakouské ani žádné jiné. Každý stát si cenu za užití dálnice stanovuje dle svých kritérií a konkrétních podmínek. Někde je vyšší než u nás, jinde nižší nebo dokonce žádná. Liší se také systémy zpoplatnění. Některé země mají časové zpoplatnění, jiné dávají přednost výkonovému, tj. platbě za ujetý kilometr, které mimochodem vychází podstatně dráž. Ve Švýcarsku a v dalších zemích musí majitelé vozidla zaplatit další daň navíc.
Žádné placení nebývá populární a zdražování už vůbec ne. Pro zvýšení popularity rozhodně cenu dálniční známky nezvyšujeme. Důvod je jiný: Slíbili jsme pohnout s dobudováním základní dálniční sítě, a to bez peněz, včetně těch z dálničních známek, nejde. Máme rozestavěno 178 kilometrů dálnic a musíme stavět dál. Náklady jdou z kapes všech daňových poplatníků a je spravedlivé, když se uživatelé dálnic budou na výrazně větším objemu investic podílet více.
Cena dálniční známky se naposledy zvyšovala v roce 2012. Od té doby se mnohokrát mluvilo o jejím zvýšení kvůli inflaci i novým kilometrům. Před čtyřmi roky ve sněmovně prosazoval zdražení roční známky na 2 000 Kč poslanec ANO Martin Kolovratník. Je úsměvné, když dnes připouští „citlivé“ navýšení pouze o jednu či dvě stovky. Zřejmě opoziční prozření. Takový postup by ale ve skutečnosti vedl ke snížení celkového výběru.
Jak je to možné? Podle evropské směrnice „Euroviněta“ se cena desetidenního poplatku stanoví jako 12 % časového poplatku na 1 rok a u 30 denní známky pak 19 % roční známky. Novinkou (a věřím, že vítanou) pak bude jednodenní kupon, jehož cena nepřesáhne 9 % časového poplatku na 1 rok. Při zachování současné nebo jen mírně zvýšené ceny by cena obou krátkodobých známek výrazně klesla.
A konečně k otázce, která mnoha lidem vrtá hlavou: Proč krátkodobá známka jednoduše není příslušným zlomkem známky celoroční? Při ceně celoroční známky 2 300 Kč by jednodenní kupon vyšel něco přes šest korun. To by jistě bylo krásné, ve skutečnosti by to bylo ale dost nespravedlivé vůči těm, kteří si kupují známku na celý rok, byť každý den na dálnici nevyjedou. A znamenalo by to také další výpadek příjmů nutných pro rok od roku nákladnější výstavbu i pravidelnou údržbu dálnic.
Martin Kupka, ministr dopravy
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Není kolo jako kolo - Česká pošta vypsala veřejnou zakázku na dodávku stovky elektrokol
- Premiér Fiala uvedl do funkce ministra školství Beka a ministra pro evropské záležitosti Dvořáka
- Ministr Lipavský jednal s angolským ministrem ekonomiky o dodávkách surovin do Evropy
- Ministr Lipavský jednal na neformálním zasedání ministrů zahraničí ve Stockholmu
- Ministr Síkela na jednání projaderných ministrů: Budoucnost evropské energetiky se bez jádra neobejde
- Ministr Lipavský se setká s novým slovenským ministrem zahraničí Miroslavem Wlachovským
- Ministr Hladík se setkal s novým slovenským ministrem životního prostředí Milanem Chrenkem
- Dálniční známka 2021
- Změny v dálničních známkách od 1. března 2024 - Roční kupon podraží, ostatní naopak zlevní
- Zvýšení ceny dálniční známky a její pravidelná valorizace - Vládní ozdravný balíček 2024/2025 Česko ve formě - Zvýšení ceny dálniční známky o 800 Kč z 1 500 na 2 300 Kč/rok
- Hrozí výrazné zdražení pohonných hmot, kartel OPEC+ nečekaně sráží svoji těžbu. Oživí tak širší inflační tlaky na Západě, už nyní kvůli růstu cen ropy citelně zdražuje třeba palmový olej
- Je zdražení pohonných hmot nevyhnutelné? Kam až vystoupají ceny?
Prezentace
25.04.2023 ARMEX ENERGY razantně snižuje ceny. Získat je...
24.04.2023 Nový produkt od XTB. Investice dostupnější než...
19.04.2023 ARMEX ENERGY slaví 18 let na trhu. Výročí...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Společnost 3M chce čistit vodu, předběžná dohoda přináší oživení akcií
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
ČNB OPĚT NAVÝŠILA ZLATÉ REZERVY, LETOS JIŽ O VÍCE NEŽ 3,3 TUN
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Nadační přístup ke správě rodinného majetku a vhodné investiční strategie
Lucia Žárská, ProfitLevel
Tiskové zprávy
Zásoby plynu v Česku k 20. 5. - aktuální stav...
Dostupné bydlení je možné. Podmínkou jsou...
Mistr tesař, Mistr pekař, Mistr obuvník. Stát se..
Řízení dodavatelů – kulatý stůl CyberBlog.cz:...
Okénko finanční rady
Hana Knopfová, Klik.cz
Jak si vybrat nejlepší cestovní pojištění pro vaši dovolenou? Praktické tipy
Iva Grácová, Bezvafinance
Čím platit na dovolené? 5 tipů, jak ušetřit a zaplatit co nejméně
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex červen 2023: Sazby stagnují. Co přinese uvolnění pravidel ČNB?
Michaela Prátová, RekvalifikačníKurzy.cz
Marek Pokorný, Portu
Kolik letos ušetříte za dovolenou díky silné koruně a proč pomáhá v investičních začátcích